Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan de weduwe van de voormalige horlogemaker/juwelier uit ons dorp. Haar man is bijna tien jaar geleden overleden en sindsdien heeft ze de spullen in zijn atelier niet meer aangeraakt. Ze woont bij mijn ouders in de straat en die hoorden van haar dat ze alles bij het grof vuil wilde zetten om er maar vanaf te zijn.
Dat gaat gelukkig niet gebeuren, ik ben er dus vandaag geweest en heb wat foto’s gemaakt. Ik denk dat ik de wat grotere dingen, indien iemand daar iets mee kan, maar voor haar ga verkopen. Ik ben zelf een liefhebber van vintage, maar geen horlogemaker.
Ook stond er heel wat voor mij onbekend spul tussen, hopelijk kunnen jullie helpen met identificeren!
1 is uiteraard een elma schoonmaakmachine die zie je hier nog wel eens voorbij komen, maar van veel andere dingen heb ik geen idee waar het voor is en wat het eventueel waard is.
Wie weet dus wat het is en of het nog bruikbaar is?
1 is dus de blauwe Elma schoonmaakmachine,
2 is denk ik voor het met grote kracht openen van geschroefde achterdeksels? Er missen wel heel wat bitjes…
3 Geen idee waar het voor is?? Wordt dus aangedreven door een soort zelf geknutselde aandrijfband?
4 Ook geen idee…
5 glazen pers vattingen?
6, geen idee, het ding in het midden zit er dus niet in, maar staat wellicht tussen alle andere spullen?
7wederom geen idee en er ontbreekt ook het eea
8een quartz meet apparaat?
9band cutter staat er,
10 bovenste foto 2 bergeon glasafnemers, maar foto 2 ? Zijn ook van bergeon.
11 goudmeter oid?
12 een oude en zeer geleefde horlogemakers tafel, zou dit nog bruikbaar zijn voor iemand?
en verder heel veel van dit soort bakjes met allerlei uurwerken, wijzerplaten, glazen, pakjes met veren etc etc
hebben die nog waarde of is het het uitzoeken niet waard en kan ik al die bakjes en sigarenkistjes met half gesorteerde onderdelen beter weg gooien?
Dank alvast voor eventuele reacties,
groet Erik