inventaris horlogemaker, wat is wat?

Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan de weduwe van de voormalige horlogemaker/juwelier uit ons dorp. Haar man is bijna tien jaar geleden overleden en sindsdien heeft ze de spullen in zijn atelier niet meer aangeraakt. Ze woont bij mijn ouders in de straat en die hoorden van haar dat ze alles bij het grof vuil wilde zetten om er maar vanaf te zijn.

Dat gaat gelukkig niet gebeuren, ik ben er dus vandaag geweest en heb wat foto’s gemaakt. Ik denk dat ik de wat grotere dingen, indien iemand daar iets mee kan, maar voor haar ga verkopen. Ik ben zelf een liefhebber van vintage, maar geen horlogemaker.

Ook stond er heel wat voor mij onbekend spul tussen, hopelijk kunnen jullie helpen met identificeren!
1 is uiteraard een elma schoonmaakmachine die zie je hier nog wel eens voorbij komen, maar van veel andere dingen heb ik geen idee waar het voor is en wat het eventueel waard is.

Wie weet dus wat het is en of het nog bruikbaar is?

1 is dus de blauwe Elma schoonmaakmachine,

2 is denk ik voor het met grote kracht openen van geschroefde achterdeksels? Er missen wel heel wat bitjes…

3 Geen idee waar het voor is?? Wordt dus aangedreven door een soort zelf geknutselde aandrijfband?


4 Ook geen idee…

5 glazen pers vattingen?

6, geen idee, het ding in het midden zit er dus niet in, maar staat wellicht tussen alle andere spullen?

7wederom geen idee en er ontbreekt ook het eea

8een quartz meet apparaat?

9band cutter staat er,

10 bovenste foto 2 bergeon glasafnemers, maar foto 2 ? Zijn ook van bergeon.

11 goudmeter oid?

12 een oude en zeer geleefde horlogemakers tafel, zou dit nog bruikbaar zijn voor iemand?

en verder heel veel van dit soort bakjes met allerlei uurwerken, wijzerplaten, glazen, pakjes met veren etc etc


hebben die nog waarde of is het het uitzoeken niet waard en kan ik al die bakjes en sigarenkistjes met half gesorteerde onderdelen beter weg gooien?

Dank alvast voor eventuele reacties,

groet Erik

14 likes

Ik denk dat @vinwat wel wat gereedschap kan identificeren.

2 likes

Tja, horlogemakers gooien niks weg, is het gezegde… :sweat_smile:

Maar veel van wat ik hier zie is verregaand incompleet (en heel duur om aan te vullen tot compleet, zoals de missende triebniet-ponsen en Bergeon kastopener) of bijna onbegonnen werk om uit te zoeken op bruikbaarheid. Heb zelf ook een paar keer zo’n partij(tje) gekocht, en uiteindelijk zaten er gelukkig net een paar kostbare dingen tussen die de totaalprijs rechtvaardigden. Maar vaak wordt er ook veel te veel gevraagd.

Even beperkend tot die Elma - de laatste (blauwe) generatie, pas sinds pakweg 10 jaar uit de handel, laatste nieuwprijs was 1200 euro - mist de korfhouder en de korfjes, maar wellicht zitten die er bij…? Zo niet, knap prijzig om nieuw te moeten kopen. Als ze er bij zitten, kan het nog wel wat zijn. Motor en toerental-draaiknop moeten nog goed zijn, warmteplaatje en schakelaar moeten werken, en de pakkingen zullen allemaal vervangen moeten worden. Die laatste zijn via Cousins allemaal nog leverbaar. Bakelieten deksels zijn zeer breekbaar en hebben vaak scheuren. Zijn ook nog te krijgen.

Ik heb, op de lade-frontjes na, vrijwel exact dezelfde werkbank. Dit type zie je, in subtiele varianten, nog vrij vaak.

4 likes

Nummer 3 is een draaibank voor horlogemakers

3 likes

7 zijn ook draaibank onderdelen

3 likes

8 oud afregelapparaat voor mechanische uurwerken werkt met een inktlint zal volledig uitgedroogd zijn.
10 zijn de plaatjes waar het glas op wordt gezet voor de montage met de vigor tang( bovenste twee)
11 weegschaal idd voor goud.

3 likes

Maar is dat zo heel belangrijk dat ze compleet zijn? Ik kreeg bij mijn jaxa opener ook verschillende bitjes maar gebruik eigenlijk maar 1 setje. :sweat_smile:

1 like

Tijd om een betere aan te schaffen​:+1::grin: kreeg laatst van mijn fisio te horen dat mijn nek er behoorlijk op vooruit is gegaan met mijn nieuwe bank met armsteunen en hoogte verstelling

7 likes

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor, maar zou het toch zonde vinden als al het kleine spul verdwijnt. Mn dus alles wat in de kleinere bakjes zit, nos quartzuurwerkjes, maar ook wijzerplaatjes halve uurwerken pincetten etc etc etc

Overigens, jij kent mijn liefde voor oude mechanische stopwatches, deze knol van een lemania ratrappante zat in de eerste lade die ik opentrok! Meteen maar meegenomen!! ( gekregen van haar hoor :smiley:)

11 likes

Dank voor de reacties dusver, ben al weer heel wat wijzer! En ik ga morgen de twee bakjes met klein spul die ik heb meegenomen eens uitzoeken, een heerlijke weekendbesteding!

De grote spullen ga ik nog eens over denken, het zijn immers haar spullen. Wellicht de draaibank en toebehoren en de Elma in de verkoop zetten (voor haar, ik hoef er niets aan te verdienen) en de rest als als lot verkopen… Nu ja, ik ga er zo eens een nachtje over slapen en zeer dank alvast voor al het advies!

3 likes

Kijk, daar gaat het al mis. Rampendingen… Veel van die uitschieters die je op deksels ziet, komen door Jaxa’s… :sweat_smile:

@PeterLC die kastopener niks voor jou?
Die losse inzetjes kosten de wereld niet.

Nr.3 hoort bij 7 draaibankje met toebehoren levert altijd nog wel een paar honderd euro op.
4 is een boley triebniet
5 zijn stempels voor een robur draai pers, zit die erbij?
6 is ook een triebniet maar is eigenlijk niks waard als die niet compleet is.

Als er nog wat nieuwe onderdelen bijzitten in de lades dan is het wel interessant.

5 likes

Dit toevallig?

En ze had ook nog oa 5 doosjes met dit soort metalen balletjes en staafjes , was volgens haar voor een apparaat maar ze had geen idee voor welke.

2 likes

Laat je goed informeren voordat je dingen te koop zet. Sommige apparaten kunnen best wel wat waard zijn.

2 likes

Zit er bij die robur pers nog meer alumium stempels? Zoja dan weet ik er waarschinlijk wel iemand voor.

Dat is weer een hele mooie voor de verzameling!

1 like

Jeetje Floris, ik heb geen idee. Er was zo veel, ik heb van de meeste grote dingen een foto gemaakt, maar ik voelde me net alice in wonderland, zo veel mooie horloge dingen, lades vol met van alles.

Ik ga, naar aanleiding van alle info hier, vd week maar eens terug om alles nog eens te bekijken. De dame is hoogbejaard en wil van alle spullen van haar overleden man af. Wellicht dat ik gewoon een bod doe en alles meeneem en dan op het gemak alles uit ga zoeken. Ik laat het je weten!

2 likes

Dank, die komt zeker in de kast te hangen! Helaas niet werkend, heb hem ook nog niet open gemaakt. Hopelijk kan iemand hem tzt weer laten functioneren, want een mooi ding!

1 like

Balletjes en staafjes zijn om in een trommel met horloge onderdelen te draaien om te polishen. :wink:
Volgens de groote is het voor horloge of voor klokken.
En de bovenste foto ervan is idd de Robur pers.
Als je werktuigen die je niet kent te verkopen hebt laat maar weten :wink: Ik heb al vele gewone werktuigen en deze die ik nu zoek zijn tamelijk zeldzaam en ongewone :wink:
Carpano, freezen, Ingold, jewelchucks… :slight_smile:

2 likes

Die zijn helaas onbetaalbaar