Investering in horloge <€1500

cerikx Schreef:

Dat snap ik ook wel, maar het punt is dat als ik
nu €50000 uitgeef voor een nieuwe Audi, hij over
10 jaar waarschijnlijk nog maar 10% waard is. Als
ik diezelfde €50000 uitgeef aan een oudere
Ferrari, zal hij over 10 jaar meer opbrengen omdat
de grootste afschrijvingsperiode al is geweest.
Mijn vraag is of dit bij horloges ook zo is, en
zoja, waar kan ik mijn geld dan het beste aan
uitgeven?

Bij de meeste horloges geldt dit. Er zijn maar een paar merken waarbij je echt een goede investering kunt doen, met nog steeds het risico dat opeens niemand ze meer interessant vindt. Deze merken zijn m.i. Rolex en Patek Philippe, en ook vintage Panerai’s kunnen opeens heel veel waard worden. Maar met alle drie de merken kom je niet weg met €1500, helaas.

Groeten,

Martin

cerikx Schreef:

Dat snap ik ook wel, maar het punt is dat als ik
nu €50000 uitgeef voor een nieuwe Audi, hij over
10 jaar waarschijnlijk nog maar 10% waard is. Als
ik diezelfde €50000 uitgeef aan een oudere
Ferrari, zal hij over 10 jaar meer opbrengen omdat
de grootste afschrijvingsperiode al is geweest.
Mijn vraag is of dit bij horloges ook zo is, en
zoja, waar kan ik mijn geld dan het beste aan
uitgeven?

cerikx Schreef:

Beste horlogeforumisten,

Ik ben op zoek naar een mooi en goed horloge wat
zijn waarde zal vasthouden met de tijd, ofwel wat
een redelijke investering zal zijn, en niet
weggegooid geld.

Kijk daar zit ook een verschil in, tussen wat je eerst vroeg over waarde vasthouden en meer opbrengen.

Wil je waarde vasthouden dan zijn er best wat leuke voorbeelden genoemd, zoals een 2e handse Moonwatch voor je budget. Een aantal vaak tijdloze modellen die veel mensen van verschillende generaties trekt.

Wil je dat ie later meer opbrengt, dan moeten er een stel ‘malloten/fanaten/hoe je ze ook wilt noemen’ zijn die zo graag datgene willen hebben dat ze er een meerprijs voor over hebben. Vaak voor iets wat (zeer) beperkt leverbaar is, doordat ze niet meer gemaakt worden of in beperkte oplage zijn uitgebracht (al dan niet limited). Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen dit soort klokje aardig aan de prijs zijn. Natuurlijk heb je uitzonderingen, als Seiko’s die een klassieker zijn geworden, maar dat is soms koffiedik kijken.

In jouw beleggingswereldje zouden dat de aandelen van bedrijfjes zijn die nu nog goedkoop zijn, en over een paar jaar verveelvoudigd zijn. Daar pik je soms goeie uit, maar ook soms slechte. Zoals een TomTom van jaren geleden. Lekker winst maken. Daat staat tegenover dat het nu alweer omlaag is gegaan.

De Moonwatches zijn als een Shell ofzo. Die gaan op en neer, maar behouden op langere termijn tot op heden toch een zekere waarde. Wil je dus op save spelen, dan kun je voor een bestaande klassieker gaan, zoals een Speedmaster of Submariner. En dan is staal relatief meer gewild dan bijvoorbeeld goud.

Op dit moment worden er weer belachelijke prijzen voor Seiko Samurai’s betaald.
Gisteren nog een blauwe, op ebay voor $660,=.
Hier en daar nog op te pikken voor €300.
Maar dat kan morgen, volgende week, volgend jaar weer heel anders zijn.

sorcees Schreef:

Op dit moment worden er weer belachelijke prijzen
voor Seiko Samurai’s betaald.
Gisteren nog een blauwe, op ebay voor $660,=.
Hier en daar nog op te pikken voor €300.
Maar dat kan morgen, volgende week, volgend jaar
weer heel anders zijn.

De TomTom’s van vandaag :wink:
Heb de mijn witte destijds nieuw voor 225 euro gehaald :stuck_out_tongue:

+1 (tu)

Groet,

Nico.

Hoi,

Wat je eigenlijk zoekt, is veel value for money, en het liefst geen afschrijving.
Dat is wel een beetje de grenzen opzoeken van het mogelijke, toch met een beetje gezond verstand en kennis van zaken zou het wel te doen moeten zijn.

Persoonlijk zou ik dan wel een klok kopen niet enkel met je verstand, maar ook met een beetje gevoel erbij. Heel verstandig allemaal om het zo te willen doen, toch ik zou er persoonlijk ook een fijn gevoel bij willen hebben. Anders laat maar…

Met een beetje hetzelfde in het achterhoofd heb ik vorig jaar de SMP 300 gekocht, de limited 40 jaar james Bond wel te verstaan. Dan heb je in elk geval geen “standaard” Seamaster waarvan er op iedere site tig te koop staan, maar eentje met een echt bijzondere achtergrond. Bovendien ben ik een bondfan, dus dat is dan erg leuk.

Daar moet ik meteen een kanttekening bij plaatsen. Nu wordt er ieder jaar wel een limited bond Omega uitgebracht, ter ere van een nieuwe bondfilm. Tja, dat heeft dan weer weinig meerwaarde in mijn ogen.
De 40 years anniversary versie was het eerste gelimiteerde “bond” horloge. Deze leek me (voor mij als bondfan) een goede “investering” voor zover je dat van een horloge zeggen kan.

Mocht ik het ooit in de kop krijgen dat het horloge weg “moet” zal het betaalde bedrag grotendeels terug vloeien. Voorwaarde is wel een exemplaar in uitstekende staat, en compleet, want anders kan je die lage afschrijving helemaal vergeten…
Niemand zit te wachten op een afgekloven exemplaar.
Verder vind ik een horloge ook iets waarvan je vooral ook moet mogen genieten. Als je er geen geld aan uit wilt geven, de gesuggereerde swatch vond ik wel een heel goed idee dan;)

Succes,

Groet,

Nico.

Als je toen, in april 2011 maar genoeg Rolex horloges had gekocht en ze vandaag uit de kluis had gehaald had je er nu mooi van kunnen leven.

Maar nee hoor, toen 10 jaar geleden verklaarde iedereen je voor gek.

Waarschijnlijk herhaald de toekomst zich en lachen we ons in 2031 helemaal rot. :rofl: :v:

1 like

Als iemand die op zoek is naar een mooie Speedmaster vind ik dit deprimerend om te lezen… Incl. inflatie is dat nu 1500 euro :sweat_smile:

2 likes

quote=“SuperC, post:11, topic:18156”]
Of ga voor een vintage speedy, laatst een mooie voor 1250 te koop. Na 10 jaar levert zoiets nog exact hetzelfde op.
[/quote]

@SuperC, kan je een topic starten met meer voorspellende adviezen? :grin:
Ik wil trouwens die Speedy best van je overnemen. :v:

4 likes