Investering in horloge <€1500

Beste horlogeforumisten,

Ik ben op zoek naar een mooi en goed horloge wat zijn waarde zal vasthouden met de tijd, ofwel wat een redelijke investering zal zijn, en niet weggegooid geld. Wat ik zoek is een beetje speciaal horloge waar veel details te vinden zijn. Maakt mij weinig uit of het nieuw of vintage is.
Graag hoor ik jullie reacties.

Groetjes, cerikx

Heb je enige richting wat voor soort model je zoekt? Geef is wat voorbeelden van wat je mooi vindt, dan hebben we een beetje een richting.

Overigens zijn horloges vrijwel nooit een goede investering, op Rolex na dan.

ik denk dat je beter kan investeren in

Volgens mij gaan investeren en horloges niet echt samen (net als auto’s en investeren) en de modellen die erg waardevast zijn of gestegen in waarde zijn vaak van origine al vrij kostbaar.

Please correct me if I’m wrong,

Groeten

1 like

Nou, ik zit in de “beleggingswereld” dus ik weet wel waar ik mijn geld op in moet zetten als ik er een rendement voor wil;) Het gaat mij om n horloge wat enigszins waarde houdt, en niet verliest.
Rolex is prima, maar ik heb momenteel zelf een Invicta 3468, wat een bijzonder horloge is, maar van wat ik begreep niet bepaald waardevast. Wat ik ook een heel mooi horloge vind is de Breitling Navitimer e mijn ultieme doel in het leven is de Urwerk UR-103 of UR-110… Dromen mag;)


Sinn Navitimer…
grt
Peter

cerikx Schreef:

Rolex is prima,

Resultaten uit het verleden …

Ja, zo’n Sinn is -net zoals iedere andere Sinn- waardevast!
Even wat er in me opkomt:

  • Koop niet een te groot horloge, koop niet een te klein horloge. Hoewel onzinnig, wordt de ‘waarde’ ook afgemeten aan dat soort looks! Tussen de 39 en 41/42mm is goed genoeg.
  • Koop een horloge dat al langer in productie is: blijkbaar ontstijgt dat ontwerp de mode en doorstaat de tand des tijds. Dat was klaarblijkelijk al zo, dus goede kans dat het zo blijft. Ook na kleine aanpassingen. (Denk aan Porsche 911, denk aan Speedmaster Pro).
  • Voor sommigen is een bepaald uurwerk net zo belangrijk als het merk: Lemania 5100, Valjoux 72 etc. Chinese of Russische uurwerken zijn misschien net zo goed, maar hebben het net niet.
  • Koop geen quartz, behalve wanneer je het idee krijgt dat het een onderdeel van iets ‘groters’ is: Seiko Tuna (vormgeving) of Sinn EZM2 (technologie).
  • Koop geen gouden horloge: de goudprijs mag dan wel goed zijn, in de ogen van verzamelaars is het maar zo-zo. Je krijgt het er niet voor terug!
  • Kijk niet alleen naar nieuwe horloges. Vintage horloges met een goede restauratie (Omega Bienne/Ferry Schweitzer etc) zijn net zo goed als nieuwe.

Wat merken uit de losse pols tot 1500: Sinn (natuurlijk…), Omega Speedmaster/Seamaster. Stowa, Heuer, Seiko (jaha!!), non-Sub Tudors en Rolex. Veel van wat er bij Horlogeplatform.nl te koop is.

Succes met deze leuke zoektocht!

Menno

Ben het btje oneens met meneer voor mij, zou een horloge kopen van goud, deze kan je vaak voor goudwaarde kopen en die investering krijg je dus altijd terug …helaas staat goudprijs nu hoog dus niet heel gunstig om nu te kopen.

Verder zijn er maar heel weinig horloges die je als investering kan zien, sws moet je hem dan niet dragen(elk krasje is waardevermindering) en zeker voor €1500 koop je geen uniek of zeldzaam model.

Je dromen zullen echter met een bedrag van max. 1500 niet uitkomen.

Waardevaste (goedkopere) horloges zijn er mijns inziens nauwelijks of het moeten verzamelobjecten zijn, dus wellicht en Omega Speedmaster cal 861.

Precies Bas…

+1

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

Tja, ik ben het niet helemaal eens met de
commentaren hiervoor… Ik koop en verkoop nu
zo’n 20 jaar horloges en heb er tot nu toe alleen
maar geld op verdiend. Ik koop altijd tweedehands
in nieuwstaat en compleet…ga je netjes met je
horloges om en heb je ze voor een goede prijs
gekocht, kun je er eigenlijk nooit een buil aan
vallen. Let wel op dat je gerennomeerde merken
koopt!

Verder zijn er talloze merken die mooie horloges
verkopen voor de door jou genoemde prijs. Ik zou
met jouw budget voor bijv. de Longines Legend
Diver gaan. Voor 1300 euro een mooi speciaal
horloge wat niet al te veel in waarde zal dalen
(mits je hem mooi houdt).

Verder zijn er voor 1500 genoeg gedragen
Breitlings te koop waar je, na een paar jaar
dragen, nagenoeg hetzelfde voor terug kunt
krijgen. Als je voor Breitling gaat, heb ik nog
wel wat leuks voor je.

Ik hou er zelf niet zoveel van maar een Tag Heuer
met de kop eraf is ook geen verkeerde koop. Een
Link of aquaracer in neutrale kleurstelling.

Een Oris Diver is ook altijd een veilige aankoop.
Gewild en daardoor dus waardevast.

Of ga voor een vintage speedy, laatst een mooie
voor 1250 te koop. Na 10 jaar levert zoiets nog
exact hetzelfde op.

Succes met de zoektocht!

Kijk, dat vind ik nou +1!

De vraagsteller schreef dit: “…wat zijn waarde zal vasthouden met de tijd, ofwel wat een redelijke investering zal zijn, en niet weggegooid geld.” Met die instelling is er idd genoeg te vinden onder de 1500.

Menno

1 like

Een horloge dat naar tevredenheid wordt gedragen is nooit zonde van je geld. Als je een horloge niet waardeert (of kunt waarderen), blijft het een gebruiksvoorwerp en kun je het best een Swatch kopen.

De Seiko 6105, de jaren 70 reeksen.
Ik heb de prijzen daarvan (van originele, zonder after-market onderdelen) de laatste paar jaar zien ver-drie-vier-voudigen en ze stijgen nog steeds.

Ik blijf bij mijn stelling over de resultaten uit het verleden. Maar als je, zoals SuperC, tweedehands koopt beperk je wel je neerwaartse risico. Bijkomend punt is dat dan onder de 1500,- er meer leuks te vinden is.

Mee eens

Vahalis Schreef:

Ik blijf bij mijn stelling over de resultaten uit
het verleden. Maar als je, zoals SuperC,
tweedehands koopt beperk je wel je neerwaartse
risico. Bijkomend punt is dat dan onder de 1500,-
er meer leuks te vinden is.

+1, en het lijstje van thieuster is ook goed te volgen. Een tweedehandse Speedmaster verliest weinig aan waarde om later weer door te verkopen. En als je kijkt naar een 2e handse Submariner (wel >1500), die worden er ook niet bepaald goedkoper op.

1 like

Klopt maar ene investering moet geld opleveren en niet stabiel exact hetzelfde waard blijven en denk dat je dan echt moet kijken naar bijzondere modellen horloges en die ga je niet kopen voor €1500.

Aan de andere kant kan je er ook weinig van zeggen, 20 jr geleden wilde niemand zo’n japanse seiko 2e hands van je kopen, dingen werden gewoon weggesmeten en ze beginnen nu toch best veel gespaard te worden en dus stijgen ook hun prijzen dus het blijft moeilijk te bepalen wat er over 20 jr gespaard wordt.

Nogmaals, zoals reeds gezegd, resultaten behaald in het verleden…, ook de negatieve resultaten kunnen anders worden!
Ofwel koffiedik kijken.

Dat snap ik ook wel, maar het punt is dat als ik nu €50000 uitgeef voor een nieuwe Audi, hij over 10 jaar waarschijnlijk nog maar 10% waard is. Als ik diezelfde €50000 uitgeef aan een oudere Ferrari, zal hij over 10 jaar meer opbrengen omdat de grootste afschrijvingsperiode al is geweest. Mijn vraag is of dit bij horloges ook zo is, en zoja, waar kan ik mijn geld dan het beste aan uitgeven?