Invicta sub mod project

Een tijd geleden een goedkope Invicta sub gekocht voor een maat van mij om hem kennis te laten maken met een automatisch horloge maar hij kon toch niet wennen aan de lawaaierige rotor.

Aangezien Invicta ook gebruik maakt van een ETA 2824 uurwerk en ik nog een Swatch automaatje had liggen moest dit passend te krijgen zijn.

Swatch gebruikte de ETA 2840 die wat verschilt van zijn grote broer de 2824.
Het tikgetal ligt wat lager 21600bph vs 28800bph, dit uurwerk heeft geen hacking, geen datum en geen bevestiging voor wijzerplaat of kastplaatjes.
Ofwel een prima basis voor een no date mod.

Het uurwerk is alleen uit de kast te halen door deze te demonteren :smile:

Even het uurwerk getest in de lege Invicta kast en de stift hoogte komt precies overeen met de kroontube dus dat is goed nieuws.

Het uurwerk liep niet dus maar even geserviced en meteen een balansstop voor de hacking functie toegevoegd.

Ik heb een 11,5 ligne uurwerkring gebruikt, deze was alleen te groot dus deze op de draaibank op de juiste diameter gemaakt.

Om de bezel van de kast af te halen moet eerst de insert eruit.


Dan de veer eruit die de bezel vastklemt.
Vervolgens even oppassen want de bezel staat onder spanning van de clickspring.

Dat mooie invicta logo ook meteen maar even verwijderd.

Ik heb er een gebold plexiglas in gelijmd voor een vintage uitstraling en is toch nog goed waterdicht.

Ik heb een dichte achterdeksel van ebay gekocht die is toch net een fractie dunner, en scheelt best veel op de pols. Met het doorzichtige deksel lag die toch wat hoog op de pols.

Een nieuwe stift was nodig.
Yobokies wijzerplaat met behulp van een 2824 wijzerplaatring vastgelijmd op het uurwerk. ETA wijzersetje komt ook van ebay.

Ik ben best tevreden met het eindresultaat, er komt nog een stalen band met solid endlinks aan die staat nog in bestelling.

Voor:

Na:

41 likes

Mooi stukje knutselen

1 like

Mooi als je zoiets kunt. :thumbsup:

2 likes

Mijn beste,

Gedegen vakmanschap!!
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Knap gedaan. Op deze skills ben ik best jaloers! Knap eindresultaat ook, aanzienlijk meer horloge dan vooraf!

1 like

Mooi dat je de wijzerplaat een tweede leven hebt gegeven, ziet er puik uit!
Heeft het veel moeite gekost om het invicta logo weg te vijlen? Ik heb een 8927 gekregen van mijn broertje vorig jaar en ik stoor me mateloos aan de kast.

1 like

Mooi werk geleverd, ziet er zoveel beter uit nu :wink:

1 like

Dat heb je heel mooi gedaan

1 like

Mooi horloge geworden. Leuk hoor.

1 like

Hele grote verbetering! :+1:

1 like

Bedankt!

Voor mij niet :slight_smile: is zo gepiept op de polijstmachine met een schuurschijfje.
Maar vijlen of schuren is ook prima te doen.

1 like

Wat een hartstikke leuk draadje. Met stijgende verbazing en bewondering doorgenomen. Heerlijk lees- en kijkwerk.
Diepe buiging!

1 like

Klinkt allemaal zo makkelijk. Mooi gedaan man!:+1:

1 like

Op het werk staat ook een polijstmachine, gaan we doen! Dankjewel Floris :slight_smile:

1 like

Wauw…knap stukje werk!!!

1 like

Mooi gedaan! Zulke ombouwprojecten heb ik me nog niet aan gewaagd. Dank voor het delen van dit leuke verslag!

1 like