Invicta Subaqua 6561 Glas reinigen

Een paar dagen geleden heb ik via Marktplaats een Invicta Subaqua Noma IV 6561 gekocht. Geweldig model, heerlijk gewicht, maar … als ie €150,- kost weet je dat in zekere mate de ellende van iemand anders overneemt :wink: Ik gokte enkel op gebruikerssporen, die die dus ook zeker heeft en was vies alsof ie in een asbak had gelegen (niet overdreven). Maargoed … allemaal gereinigd, maar er hangt een waas over de wijzerplaat waarvan ik betwijfel of dat goed is. Foto gaat niet omdat belichting de waas opheft.
Een matte wijzerplaat begrijp ik maar het is echt niet helder. Heeft iemand een vergelijkbaar model en kan die mij vertellen of dat normaal is ?
Vermoed dat er ooit vocht in is gekomen waarmee de vervolgvraag snel gesteld is … hoe los ik dat op ? Is het reinigen van glas aan de binnenkant een standaardklus voor een horlogemaker ?

Glas aanslag is eenvoudig weg te halen door horlogemaker.Kast open maken uurwerk eruit en schoonmaken die hap :grinning:

1 like

De kroon uittrekken en laten ontluchten wil ook wel eens helpen heb ik onlangs vernomen👍

1 like

Of de afdichting van de kast na ( laten ) zien.

1 like

Hmm, zo goedkoop vind ik het niet voor een afgeleefd horloge eigenlijk… :thinking:.

Anyway, ik zou het horloge aan de binnenkant willen zien. Dan kun je constateren of het waterschade heeft. Als het fikse schade is, zou je het natuurlijk ook al aan de werking van het horloge moeten merken.

Als er geen waterschade is, kun je meteen het glas aan de binnenkant (laten) reinigen: het horloge is dan toch al open :stuck_out_tongue_winking_eye:. Daarna weer sluiten incl. waterdicht laten maken als dat nodig is vanwege het gebruik.

2 likes

Iedereen bedankt voor de reacties en ook het aanbod m schoon te maken ;-). Heb toch even een poging gedaan om een foto ter vergelijking te maken.
Ben wel enigszins gerustgesteld, met betrekking tot de mogelijkheden tot schoonmaak. Ik heb wel het gereedschap om t zelf te doen, maar ik houd het liever bij het verstellen van bandjes.
Het ontluchten hielp niet, het is ook droog volgens mij. Ik ga er eerst maar eens een horlogemaker naar laten kijken. Als die precies weet wat het is kan die me waarschijnlijk ook wel vertellen hoe het op te lossen.
Wat zou een normale reinigingsbeurt moeten kosten gemiddeld ?

In vergelijking met 2 andere Invicta’s