Invloed van de zon op een horloge

Beste collega-horlogeliefhebbers,

Zoals enkelen van jullie weten, ben ik dusdanig zuinig en secuur op mijn horloges dat ze als zijnde nieuwstaat in de verkoop gaan.

Zo liep ik vandaag in Avifauna de hele dag in de zon met m’n zwarte TAG Heuer Aquaracer. Dan vraag ik me toch af, gaat de wijzerplaat hierdoor lichtelijk verbuigen of verkleuren? Staal gaat bij hitte toch uitzetten, dus wat is de invloed hierop? Hoe zit het met het SuperLuminova? Wordt de kwaliteit minder naarmate er meer zonlicht op schijnt?

Ben benieuwd. Ik kan er op internet verder weinig over vinden.

Rogier

Ik dacht vanmiddag ook aan het idee dat de zon mijn wijzerplaat kan vernachelen. Dus heb ik tijdens het zonnen maar even mijn horloge af gedaan en binnen gelegd.

Lijkt me echt zonde als mijn wijzerplaat gaat verkleuren.

Mijn citizen ecodrive gaat altijd om in de zon. Veel horloges hebben wel ‘schade’ van zonlicht, maar een verkleurde bezel van een rolex gmt is juist meer waard. Ik denk dat kwaliteit hier ook mee te maken heeft.

En wat te denken van de spotjes bij de juwelier waar de horloges bijna elke dag weer onder liggen!?

Hoi RogierJ,

Superluminova: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,113950,114347#msg-114347

Zon: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,81492,81492#msg-81492

Moet een horloge toch gewoon tegen kunnen? :sunglasses:

De verf veroudert natuurlijk wel. Uiteindelijk krijg je dus wel aantasting.

Dat is geen kwestie van “ertegen” kunnen. Kijk maar naar de lak van oude auto’s.

Hey wat vreemd,…

Ik heb eergisteren gereageerd op dit topic, en zie het niet (meer?)

En de strekking was gelijk aan die van Max, dus niet extreem ofzo.
Ik vind horloges erg mooi, maar de horloges die ik heb moeten gewoon hun werk doen, en dat is de tijd aangeven en mooi blijven.

Maar moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik soms horloges mooi vind, maar nooit zal kopen omdat ze niet tegen water kunnen.
En zie mijn tijd van posten, ik wil ook graag 's nachts kunnen zien hoe laat het is, en welke dag het is.

psst sterker nog, een vintage duiker waarvan de lume een beetje verouderd is vind ik stiekum mooier dan een nieuw exemplaar.

Bedenk dat alles wat ouder wordt zal worden aangetast door de tand des tijds.

Zeker lume.

Ook wijzerplaten verouderen, soms met gewenste effecten (Constellation met “gouden sterren” omdat de zwarte lak degradeert en de gouden onderlaag van de plaat als spikkeltjes zichtbaar wordt, of de Rolex Daytona met de bruine ringen op de wijzerplaat), maar meestal met negatieve effecten.

Hoi,

Deze review van de Rolex Explorer II laat zien hoe een witte wijzerplaat kan verkleuren door de zon en hoe dat op dit moment de waarde juist gunstig beinvloedt.

http://www.rolexforum.nl/topic.php?id=681

Foto geleend van review:

De huid eronder wordt niet bruin.

V3T3RAN Schreef:

De huid eronder wordt niet bruin.

Factor 10.000 :wink:

De ene nep de andere niet?

Tuurlijk heeft zonlicht z,n weerslag op lak, lumen, etc.
Maar persoonlijk vind ik dat mooi.
Een gedragen en geleefd horloge vind ik veel mooier dan een gloedniew uitziend horloge.
Een gedragen klokje krijgt na verloop van tijd meer en meer ziel!
Om die reden ben ik dan ook niet bang voor krassen , butsen en verkleuring van het horloge dat ik dagelijks draag.
:slight_smile:
fijne avond
Marijn

Dat denk ik in dit geval niet :slight_smile:

Vanwege de verschillen op de bezel en kroon en ook de band is niet hetzelfde…
Zo op de eerste blik dan…foto is altijd klote om iets fatsoenlijk op te beoordelen…