Invloed watchwinder op nauwkeurigheid en uurwerk

Beste horlogeliefhebbers,

Ik vraag me af in hoeverre de invloed van een watchwinder merkbaar is op de accuratesse en slijtage van een horloge en of het wel ‘goed’ is een horloge lange tijd in een watchwinder te laten zitten.

Ik ben inmiddels meer dan 1,5 jaar in het bezit van een prachtige winder met 4 standen. Momenteel staat hij op 30 seconden rechts, 18 minuten uit en dan 30 seconden links.
Mijn horloge liep enkele dagen geleden 8 seconden voor en vandaag zie ik dat hij maar 5 seconden voorloopt. (basistijd is de tijd in Mac OS X, komt geloof ik rechtstreeks van internet). Laatste keer dat ik mijn horloge gelijk heb gezet was 19 april; inmiddels dus 11 dagen geleden.
Dat verschil maakt me overigens helemaal niets uit!! Ik vraag me alleen af of een horloge voor of achter gaat lopen in een watchwinder. Naar mijn idee wordt een horloge in een winder minder opgewonden dan bij het dragen. Al hangt dat natuurlijk wel af van de drager.

Tijdens hete dagen in de zomer draag ik mijn horloge minder en zal deze zich moeten vermaken in de winder. Mijn vraag is of dit invloed kan hebben op een en ander en of het misschien meer ‘slijtage’ aan het uurwerk geeft. Rare vraag natuurlijk, maar ik vraag het me gewoon af.

Alvast bedankt!

Rogier

Meningen over winders zijn nogal verdeeld ; mijn optiek is dat elke minuut in een winder is gelijk aan elke minuut dat je het horloge zelf om hebt ; dus ook “slijtage” een winder is leuk want dan hoef je de tijd niet meer aan te passen bij wisselen van horloge maar geloof nu niet dat dit ten goede komt van het uurwerk
Je praat hier over 5 seconden in 11 dagen ; Dit is naar mijn mening heel goed voor een mechanisch uurwerk en ver binnen de COSC normen !! dus waar praten we over
Watchwinders zijn leuk als je zelf de tijd niet steeds wilt verzetten bij wisselen maar doen echt niets extra’s voor je uurwerk , en dan laat ik eventuele slijtage door een winder in het midden
(een oldtimer die 1 maand per jaar loopt gaat nog altijd langer mee dan 1 die 365 dagen per jaar loopt

Mijn mening , ieder zijn keus