Invoeren uit USA

louis Schreef:

Hoe heb je ze gekocht dan?

50 klinkt niet als een particuliere aankoop via
internet…

Hoe bedoel je dat?

Via particulieren, via handelaren…

[edit]
Mooi man, net op het moment dat ik op quote bericht druk, heb je je post aangepast… :wink:
[/edit]

Particulier en bedrijf…

Ik “hielp”, vanuit een hobby, enkele verzamelaars met het beheer van hun collectie. Dit hing dus af van de verzamelaar in kwestie.

Even om het nog maar eens duidelijk op te sommen…

Wat moet ik nu extra betalen?
Het bedrag dat je bovenop je aankoopbedrag (incl. verzendkosten en verzekeringskosten) moet betalen bestaat uit 3 delen te weten invoerrechten, BTW en inklaringskosten.

1. BTW
De BTW is 19% over de waarde van de goederen inclusief de invoerrechten. Deze dient betaald te worden voor producten met een waarde meer dan €22,-

2. De invoerrechten
De invoerrechten zijn afhankelijk van de soort goederen en belopen tussen de 0% en de 14%.
Je kan altijd vooraf bij de douantelefoon vragen wat de heffingen (het percentage) zijn voordat je het product in het buitenland aanschaft.
De waarde kan de douane afleiden op een invulformulier, welke op het land van heromst erop moet geplakt worden. In sommige gevallen zal de doaune dit bedrag klakkeloos overnemen en in andere gevallen zullen ze de inhoud controleren. Indien dit niet overeenkomt… bijv. Dikke Rolex in stickers en op de buitenkant staat €500,-, dan ben je gewoon de Sjaak!!
Indien het invulformulier niet op het pakket staat en je pakketje wordt er tussenit gevist, dan zal de douane contact met je opnemen en het pakketje achterhouden. Je raad al wat ze gaan vragen… jij zal moeten aantonen voor welk bedrag je het product hebt aangeschaft.

Ik heb het zelf nooit zover laten komen dat ik aan heb gegeven dat ik het niet wist. Dit mede omdat ik ook nooit de intentie, dan wel behoefte heb gehad om deze kosten te ontlopen. Dit aangezien deze kosten ook niet voor mijn rekening waren!

3.De inklaringskosten
De inklaringskosten varieren tussen de €15,- en €30,-.(bedragen op basis van mijn ervaring bij het importeren van horloges)

Vanaf 1 december 2008 is de vrijstelling voor producten verhoogd naar €150,-. Dit betreft dus het aankoopbedrag excl. verzendkosten en verzekeringskosten!
Voor het zelf meebrengen (bijv. per vliegtuig) van spullen is dit bedrag €430,-

Mijn tips op basis van mijn ervaring:

Tip 1: Inklaringskosten:
Mijn ervaring is dat TNT post het goedkoopst is. Uiteraard kun je voor de precieze kosten altijd vooraf contact opnemen met de transporteur. Ik zelf liet dan ook door de verkoper (met extra verzendkosten voor mij) alles versturen door UPS. Dit mede doordat ik met UPS domweg de beste ervaringen heb.

Tip 2: Meerdere objecten versturen:
Stel je hebt een extra bandje gekocht bij je horloge, laat deze dan apart versturen, want dan betaal je er (mits onder de €22,-) niet eens btw over en geen invoerrechten (mits de waarde van het bandje onder de €150,-).
Indien je beide objecten toch in een pakket stopt dan moet je over beide objecten de invoerbelasting betalen… bijv. Horloge €600,- en het bandje €21,- stop je beide in één pakket. Dan geldt: (€600,- + €21,- + verzend- en verzekeringskosten)+ invoerrechten + btw!

Tip 3: Vrijgestelde bedrag
Een veel gemaakte fout is dat men denkt dat je over de eerste €150,- dan dus iig geen invoerbelasting betaald. Dit is onjuist!! Zodra een het product hoger is dan €150,- betaal je over het gehele aankoopbedrag + verzendkosten + verzekeringskosten de invoerbelasting van x%

Tip 4: Binnen de EU dus geen invoerbelasting
Pas hiermee op want er zijn wel degelijk gebieden welke tot de EU behoren maar waar je toch invoerbelasting moet betalen. Een voorbeeld is de “Spaanse” Canarische eilanden.

Opmerking: Dit alles geldt overigens niet voor tabak en alchol welke onder de VGEM-regels vallen!

Verder voor degene die het allemaal nog eens rustig en uitgebreid willen nalezen kunnen het beste onderstaande link gebruiken welke gemaakt is speciaal voor internet aankopen!

Klikker de KLIK
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen.html#P0_0

Jep, zoals bidle zegt klopt het.

Voor de exacte douane/invoerrechten kan je hier
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl
kijken. De ‘goederencode’ is een beetje een gedoe soms om uit te vinden, maar via ‘browsen’ moet het lukken.

De douanerechten over een horloge uit de VS naar NL zijn dus 4,5%.

Dus aanschafbedrag X1.0451.19=1.24355X. Dus in totaal betaal je 24.355% aan invoer en btw. Daar komt dan nog de inklaringskosten van de vervoerder bij.

jeronimo Schreef:

De antwoorden zijn al gegeven op je vraag.

Om welk horloge gaat het? Ben erg benieuwd, heb je
een foto?

Het gaat om een PVD versie van het horloge in dit topic:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,248111

Bedankt voor alle reacties. Echt super. Ik heb gister ook een tijdje op de site van de belastingdienst rondgesurft en wat ik vooral bijzonder vind is dat de het postbedrijf aangiften moet doen van het pakketje. Het pakket zal ook nooit bij de douane liggen.

TimothyH Schreef:

Bedankt voor alle reacties. Echt super. Ik heb
gister ook een tijdje op de site van de
belastingdienst rondgesurft en wat ik vooral
bijzonder vind is dat de het postbedrijf aangiften
moet doen van het pakketje. Het pakket zal ook
nooit bij de douane liggen.

Klopt. En daarvoor rekenen ze dus die inklaringskosten :wink:

Ken je niemand in de UK?
Van amerika naar de UK en van daar door naar Nl.
Heb dit reeds meermaals gedaan naar Belgie.
Tax= O,O

vespaccio Schreef:

Ken je niemand in de UK?
Tax= O,O

Ik ken wel iemand in de UK. Hoeven ze in de UK dan niks extra’s te betalen ?

vespaccio Schreef:

Ken je niemand in de UK?
Tax= O,O

Interessant… Mijn zusje zit in de UK :slight_smile: Tell me more!

TimothyH Schreef:

vespaccio Schreef:

Ken je niemand in de UK?
Van amerika naar de UK en van daar door naar
Nl.
Tax= O,O

Ik ken wel iemand in de UK. Hoeven ze in de UK dan
niks extra’s te betalen ?

Het werkt daar (en in dit geval hier) soortgelijk:

lencoth Schreef:

TimothyH Schreef:

vespaccio Schreef:

Ken je niemand in de UK?
Van amerika naar de UK en van daar door naar
Nl.
Tax= O,O

Ik ken wel iemand in de UK. Hoeven ze in de UK
dan
niks extra’s te betalen ?

Het werkt daar (en in dit geval hier)
soortgelijk:

http://www.hmrc.gov.uk/customs/tax-and-duty.htm#1

Dat dacht ik ook, maar het zou natuurlijk kunnen dat de douane in de UK vrijwel niets controleert ofso in de praktijk. Daarom ben ik wel benieuwd naar de uitleg van vespaccio.

maardein Schreef: Daarom ben ik wel benieuwd
naar de uitleg van vespaccio.

Ik ook. Maar uit mijn eigen ervaring (hier in de UK) weet ik dat Fedex, UPS etc. de douane afhandeling als profit centre zien. Kortom, je hangt altijd.

Het enige wat er nog wel eens wil doorglippen, is iets dat via USPS (dus de US post) wordt verstuurd en hier dan via de Royal Mail wordt afgehandeld.

Mijn goederen werden inderdaad met USPS verstuurd naar de UK.
Verder ga ik nu niet beweren dat dit volgens de regels van het spel is,
en zonder enig risico,
maar mijn ervaring is tot nu positief via deze weg.

Vanuit de VS. Nu wil ik een klokje kopen via Chrono24 vanuit Duitsland. Komen er dan nog wel extra kosten bij?

Iemand die ervaring?

Binnen de EU, dus nee.

Oh wacht, maakt niet uit waarvan je het koopt, maar waar vandaan het wordt opgestuurd.

Ook geen inklaringskosten?

Ik vind t stiekem wel spannend :blush:
Bedank voor t snelle schakelen overigens

Nooit vragen aan een Amerikaan, deze gaat dit nooit doen. Chinezen daarentegen doen dit systematisch.

Als het horloge vanuit de EU wordt verstuurd betaal je geen inklaringskosten.

Wat betaal ik dan? Enkel het klokje?

Heb ik de afgelopen jaren voor niets zoveel kilometers gemaakt🤬

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen