Invoerheffing bij vintage buiten europa

Heb in het verleden wel eens een fikse invoerheffing moeten betalen op een modern horloge uit de VS, maar hoe zit dit eigenlijk met vintages?
Zijn hier mensen die regelmatig oudere horloges uit de VS halen en flink bij moeten ‘lappen’ of heb je bij vintages met andere % te maken?
Gaat de douane bijvoorbeeld uit van de originele catalogusprijs (als ze die kunnen vinden) of oordt er gewoon naar de opgegeven waarde gekeken?

Je moet altijd betalen over de opgegeven waarde + verzendkosten. De douane kijkt echter wel of de opgegeven waarde in hun ogen realistisch is. Als ze vinden dat dat niet zo is, is het aan jou om te bewijzen dat je dat er echt voor hebt betaald.

Ik heb geen ervaring met vintages uit buiten europa, maar ik kan me zo voorstellen dat daar redelijk wat te manipuleren valt aan de daadwerkelijke waarde, omdat voor de douane de waarde van een vintage lastiger in te schatten is.

Mijn ervaring is dat vooral uit de USA nog wel eens wat moet worden bijgelapt.En dat kan flink in de papieren lopen.
Tot (ik meen) 23 Euro is theoretisch belastingvrij. Antiek is officieel ook belastingvrij. En dan bedoel ik met antiek dus ouder dan 100 jaar (soms wordt horloges uit de jaren 50-60 onterecht al zo genoemd).
Het blijft een gok of je aankoop wel of niet belast wordt. Soms willen verkopers de omschrijving van pakketjes als ‘gift’ geven. Maar niet altijd. Dit wil ook nog wel eens helpen om gladjes door de douane te komen!

Succes!

Ik heb laatst een nieuwe casio vanuit de states laten toesturen als gift/watch parts met als waarde 5 dollar.
Daar heb ik niets over hoeven te betalen.
Eens in de zoveel tijd zal er pakket uitgelicht worden en dan zul je waarschijnlijk het verzoek krijgen om aan te tonen wat de waarde van je pakket is.
Niet elke verkoper zal dit overigens zo willen versturen.

Et voila:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,247901,248035#msg-248035

eric128 Schreef:

Ik heb laatst een nieuwe casio vanuit de states
laten toesturen als gift/watch parts met als
waarde 5 dollar.
Daar heb ik niets over hoeven te betalen.
Eens in de zoveel tijd zal er pakket uitgelicht
worden en dan zul je waarschijnlijk het verzoek
krijgen om aan te tonen wat de waarde van je
pakket is.
Niet elke verkoper zal dit overigens zo willen
versturen.

ik zie het wel eens staan bij advertenties, dat ze dat niet doen. het verzekerd bedrag zal wel met het douane bedrag moeten kloppen…

mijn ervaring is dat TNT vanuit de US een gigantische pakkans met zich meebrengt, veel groter dan uit de rest van de wereld, maar dat is ervaring van een jaar geleden meot ik erbij zeggen…

en als extra tip na Bidles perfecte stuk: spreek met de verkoper af dat je de verzendkosten apart betaalt. Direct na elkaar overmaken / paypallen werkt het beste.

Reden: als je met een bewijs moet komen hoeveel de kosten van de aanschaf zijn (een kopie van de Paypal-betaling voldoet, weet ik uit ervaring) kun je vaak niet zien hoeveel het horloge kost en hoeveel je betaalt voor het verzenden. Op het paypal afschrift staat immers alleen een totaalbedrag! Voor je het weet betaal je over de verzendkosten dus ook BTW!

Menno

Het maakt ook uit met welke transporteur de verkoper werkt.
Bijv DHL, UPS en soortgenoten zorgen er wel voor dat jouw zending wordt aangemeld bij de douane en daar betaal je ook nog eens voor. Is voor hun gewoon ‘handel’.

De kans dat dit met ouderwetse PTT’s gebeurt is een stuk kleiner. ‘Automatisch’ aangeven is meestal niet aan de orde. Blijft over de kans dat jouw pakketje er steekproefsgewijs uitgepikt wordt.

En dan zijn alle voorgaande tips/trucs weer handig en van toepassing.

Kreukel Schreef:

…Bijv DHL, UPS en soortgenoten zorgen er wel voor
dat jouw zending wordt aangemeld bij de douane en
daar betaal je ook nog eens voor. Is voor hun
gewoon ‘handel’…

Helemaal waar. “Pakkans” suggereert teveel willekeur. De bedrijven hebben gewoon keiharde belangen!

Met ‘pakkans’ doelde ik op verzending via de ‘oude’ PTT’s (bijv USPS in de VS).
Hier kun je nog door de mazen van het net glippen.
Recent enkele stuks uit het Verre Oosten en de VS laten komen en geen enkele werd er uit gepikt.

Bij de echt commerciële jongens kun je dat wel vergeten.

Met ‘pakkans’ doelde ík niet op jouw relaas (jij hebt dit woord letterlijk niet gebruikt)! :slight_smile: We zijn het i.i.g. eensch!

even op de belastingdienst site gekeken:
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-02.html#P66_5282

BTW betaal je dus ook over de verzendkosten.

en dan heb je ook nog inklaringskosten dit van de tnt site gehaald:
Waarom betaal ik voor een EMS-zending altijd € 17,00 aan inklaringskosten en voor overige postzendingen € 12,50?De wettelijk geldende inklaringsprocedures verschillen voor EMS- en overige postzendingen. Dit brengt verschillende kosten met zich mee.

Ik wist het niet maar maar nu wel, en dat valt tegen