Invoerheffing bij vintage buiten europa

Heb in het verleden wel eens een fikse invoerheffing moeten betalen op een modern horloge uit de VS, maar hoe zit dit eigenlijk met vintages?
Zijn hier mensen die regelmatig oudere horloges uit de VS halen en flink bij moeten ‘lappen’ of heb je bij vintages met andere % te maken?
Gaat de douane bijvoorbeeld uit van de originele catalogusprijs (als ze die kunnen vinden) of oordt er gewoon naar de opgegeven waarde gekeken?

Je moet altijd betalen over de opgegeven waarde + verzendkosten. De douane kijkt echter wel of de opgegeven waarde in hun ogen realistisch is. Als ze vinden dat dat niet zo is, is het aan jou om te bewijzen dat je dat er echt voor hebt betaald.

Ik heb geen ervaring met vintages uit buiten europa, maar ik kan me zo voorstellen dat daar redelijk wat te manipuleren valt aan de daadwerkelijke waarde, omdat voor de douane de waarde van een vintage lastiger in te schatten is.

Mijn ervaring is dat vooral uit de USA nog wel eens wat moet worden bijgelapt.En dat kan flink in de papieren lopen.
Tot (ik meen) 23 Euro is theoretisch belastingvrij. Antiek is officieel ook belastingvrij. En dan bedoel ik met antiek dus ouder dan 100 jaar (soms wordt horloges uit de jaren 50-60 onterecht al zo genoemd).
Het blijft een gok of je aankoop wel of niet belast wordt. Soms willen verkopers de omschrijving van pakketjes als ‘gift’ geven. Maar niet altijd. Dit wil ook nog wel eens helpen om gladjes door de douane te komen!

Succes!

Ik heb laatst een nieuwe casio vanuit de states laten toesturen als gift/watch parts met als waarde 5 dollar.
Daar heb ik niets over hoeven te betalen.
Eens in de zoveel tijd zal er pakket uitgelicht worden en dan zul je waarschijnlijk het verzoek krijgen om aan te tonen wat de waarde van je pakket is.
Niet elke verkoper zal dit overigens zo willen versturen.

Et voila:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,247901,248035#msg-248035

eric128 Schreef:

Ik heb laatst een nieuwe casio vanuit de states