Ah joh… eerste week dat het ingaat moeten we in de EU gewoon spontaan een Aliexpress Black friday organiseren. Zijn ze meteen genezen bij de Douane met “We willen alles controleren”
Mooi, die was ik toch al niet van plan om te gaan doen…
Je zou wel verwachten dat dat zo is, aangezien het transport van China naar Spanje niet gesubsidieerd is, maar wel de post en pakketservices.
Door toedoen van Trump vindt er al een afbouw plaats van de subsidies voor Chinese postdiensten door de Amerikaanse postservices, hopelijk hebben de Europeanen zich niet teveel laten paaien door de Chinezen en daalt onze onvrijwillige subsidie eveneens. Dan zou het versturen van een enkel pakketje vanuit Spanje goedkoper moeten worden dan versturen vanuit China. Hetgeen logisch zou zijn.
Het is natuurlijk niet (of niet enkel)
Maar wel, we willen China niet vrijstellen van al onze belastingen en beperkingen, waardoor we wederom China bevoordelen ten opzichte van onszelf.
Ik ken toevallig iemand bij de Douane van PostNL, en kan daarom het advies geven om ergens rond December te bestellen.
Dan zijn ze zo druk bij PostNL dat ze er vaak voor kiezen om het ongezien maar gewoon het pand uit te hebben.
knettergek.
Maar wordt zeer langzaam wakker. Zo lijkt het althans. Laten we het hopen.
Jij rijdt zelfs een Chinees automerk.
En jouw kledingkast hangt waarschijnlijk ook redelijk vol met made in China, om van je elektronica nog maar te zwijgen.
De stalen band van je speedmaster komt trouwens ook uit China
Dat is dus precies het probleem. Die BTW en evt. invoerheffing wil ik wel betalen. Maar die koeriersdiensten zijn boeven.
Die tekst die je hebt getypt komt waarschijnlijk uit een apparaat waar veel China in zit. Maar die heb je natuurlijk niet zelf vanuit China gekocht en is dus Nederlands?
Apple California. Maar volgens mij hebben we het in dit topic over horloges en China. Een absurde combinatie die mijns inziens niet samen gaat en er bij mij gelukkig niet in komt. Nog nooit wat op AliExpress besteld en dat wil ik graag zo houden.

Mooi, die was ik toch al niet van plan om te gaan doen…
Je hebt gelijk dat het over horloges gaat en ik dwaalde hier af.
Eigenlijk reageerde ik vooral op je bovenstaande reactie die ik ruk vind en totaal geen zinvolle bijdrage vind hebben aan dit topic.
ken jij Europees gevestigde websites voor Seiko MOD parts?
Seikomods zit in GB dus ook geen EU lidstaat en zelfde miserie.
Yobokies, namoki, Dagaz verre oosten of vergis ik me?
Ajuicet, DWL en verder reikt mijn kennis niet.
Daarom dat ik erachter wil proberen komen waar in EU ik aan kasten, uurwerken, wijzers, wijzerplaten enfin de hele reutemeteut zou kunnen raken om de hele administratie te vermijden. Het gaat me niet enkel en alleen over het betalen van BTW.
En niet alles wat je op aliexpress vindt versturen ze vanuit EU.
Veel zaken die je hier op EU websites vindt komen trouwens rechtstreeks vanuit aliexpress maar die kosten dan gewoon 2 a 3 keer meer zelfs al betaal je op de invoer vanuit aliexpress dan ook BTW en invoerrechten. Wie is dan de grote dief? Ik zou zeker lokaal kopen als de prijzen aub ook niet van de pot gerukt waren voor net hetzelfde item.
Bovendien betaal je geen BTW op enkel het produkt maar op de totaalprijs van het pakket dwz ook op de transportkosten. De overheid heeft nooit genoeg. DHL en consoorten telllen daar bovenop ook nog eens van de pot gerukte 'administratiekosten voor de invoer".

ken jij
Wanneer de vraag er is, komt het aanbod eveneens. Hier zal vast iemand op inspringen, indien het loont.

Bovendien betaal je geen BTW op enkel het produkt maar op de totaalprijs van het pakket dwz ook op de transportkosten
Dat is logisch, Belasting Toegevoegde Waarde, waarmee dus uiteindelijk op alle toegevoegde waarde in de keten BTW wordt berekend aan de consument.
en welke toegevoerde waarde draagt “transport” bij aan een reeds geproduceerd produkt?
Aan het geheel van componenten dat benodigd is om een product of dienst in jouw handen te krijgen.
Wanneer iets € 10,- kost (consumentenprijs inclusief porto, exclusief BTW), dan komt over dit bedrag de BTW. Dat wordt dus € 12,10.
Logisch dat dat ook voor Chinees waar opgaat.