Invoerrechten en kopen van ebay

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij een stuk verder op weg kunnen helpen. Als ik een horloge koop via ebay Amerika moet ik dan altijd invoerrechten betalen? Zo ja hoeveel betaal je dan?

Met vriendelijke groet,
Benoit

Alle horloges die je koopt buiten de EEG kunnen belast worden met 19% OB over de aangegeven waarde en de verzendkosten en administratie kosten (plm 10 euro)
in de praktijk worden artikelen met een waarde van $ 50,- of minder niet belast,(levert te weinig op)
eerst krijg je een formulier van Schiphol-Rijk toegestuurd, dat je mag invullen met wat nadere gegevens over het desbetreffende artikel.
als het een vintage horloge betreft wat 100 jaar of ouder is val je onder het 6% tarief.
na ontvangst van het ingevulde formulier door de douane komt de bode of Tante Pos het horloge bij je aanbieden,na betaling van 19% OB en kosten krijg je het overhandigd.

voorbeeld:

Horloge $ 500,-
verzendkosten $ 30,-

19% over 530 = 100,70 euro + 10 euro = 110,70 Kontant(gepast) te betalen aan de tollenaar/postbode

wisselkoers (1 USD = 1 Euro)

Groet, André

Beste André,

Bedankt voor je respons. Dat zijn forse bedragen, temeer je ook betaalt over de verzendkosten! Maar hoe weet de douane wat ik nou voor een horloge betaald heb. Heel vaak als je via ebay koopt zit er geen rekening bij…
Gaan ze uit van dagwaarde?

Groet, Benoit

De verzender moet er altijd bijzetten wat de waarde bedraagd.
Je kan natuurlijk afspreken met de vezender dat je een lager bedrag opgeeft.
Maar dan heb je weer het nadeel dat als het een verzekerde verzending is dat je minder krijgt uitgekeerd.

Oja, en ze begrijpen bij de douane ook wel dat je voor een Patek geen 100 euro hebt betaald.:smiley:

Beste Misha,
Dank voor je bericht. Stel dat er helemaal geen waarde bepaling bij zit en dat ik vertel dat het een geschenk is van een ‘bekende’. Wat dan?

Groet, Benoit

Dan hoef je dacht ik niks te betalen. De verzender moet er dan ook bijzetten dat het een geschenk is. Maar daar zitten ook weer nadelen aan dacht ik?

ja tuurlijk zit daar een nadeel aan,de staatskas moet toch gevuld worden :smiley:

Mijn vader moest laatst een digitale camera versturen naar Brazilie, maar van het postkantoor mocht er geen gift op komen te staan.

Slimste is gewoon om een lagere waarde aan te geven, schijnt dat ie dan op een vage manier toch voor meer is verzekerd.

Hoe dit zit weet ik niet.

Simpelweg “horloge” of “watch” invullen bij de omschrijving is voldoende, volgens mij.

benoize, in mijn antwoord op je vraag heb ik 't over de AANGEGEVEN WAARDE , dat is de waarde die de verkoper in dit geval in de US er op kalkt,dit word meestal wel aanvaard door de douane,steekproefgewijs worden er dan pakjes uitgehaald en word door de douane een bewijs van betaling geeist --een faktuur , of betalingsovermaking dmv Bank / PayPal of zoiets.

sommige US verkopers weigeren te knoeien met de aangegeven waarde,dat is namelijk strafbaar en ze hebben geen zin om voor de koper valse aangiftes te doen.

door er Gift / Present/Monster/ Sample/ Watch for repair/Repair/ old watch for parts/etc etc
voorkom je niet dat de douane bij twijfel het pakketje opent en alsnog nadere info eist.

Bij een nieuw horloge wat gewoon in een prijscatalogus staat, heb je dan een probleem,bij een vintage waar de waarde zo wie zo moeilijker te bepalen is,kom je meestal wel goed weg.

Mijn advies voor niet doorgewinterde kopers in het buitenland:
Kijk eerst eens op eBay Duitsland - Engeland - Europa (exclusief Zwitserland)
er zijn dan geen douanebepalingen,

Groet, André

André,

Bedankt voor de tip. Het is toch wel link als je een horloge van $1000 koopt en je moet 190 euro invoerrechten betalen… yikes!

Groet, Benoit

en voor dat bedrag en de papieren rompslomp mag je er ook nog plm.2 weken extra op wachten (voorheen 4 weken)

““leuker kunnen ze het niet maken””"

groet, André