Invoerrechten na reparatie

In verschillende draadjes worden de kosten van invoerrechten etc genoemd. Ik vroeg me af hoe het zit als je een horloge terugstuurt naar bijv. Amerika voor reparatie. Krijg je dan bij het weer ontvangen van het horloge nogmaals een rekening voor invoerrechten of is het mogelijk dat de verzender dit aangeeft en houdt de douane hier dan rekening mee?

Bij mijn weten (maar check de site van de Belastingdienst) zijn er dan geen invoerrechten verschuldigd. Mogelijk dien je wel een bewijs te hebben van het feit dat je dit horloge hebt verstuurd naar de reparateur en dient hij op de begeleidende papieren te vermelden dat het om een reparatie gaat.

Maarre… wat kunnen ze daar repareren wat ze hier niet kunnen…?

Traveller69 Schreef:

In verschillende draadjes worden de kosten van
invoerrechten etc genoemd. Ik vroeg me af hoe het
zit als je een horloge terugstuurt naar bijv.
Amerika voor reparatie. Krijg je dan bij het weer
ontvangen van het horloge nogmaals een rekening
voor invoerrechten of is het mogelijk dat de
verzender dit aangeeft en houdt de douane hier dan
rekening mee?

Ik ben bang vanwel, je kunt echter bezwaar maken tegen een heffing van de invoerrechten. Je bezwaar onderbouwen met het feit dat je al een keer invoerrechten hebt betaalt (mits aantoonbaar) voor het betreffende horloge zal mogelijk helpen en als je een verklaring hebt van de verzender dat het om een reparatie gaat zal dit ook wel een aardig punt zijn. De instelling zoals tnt en fedex die de inklaringen afhandelen zijn niet erg makkelijk dus geen garantie’s dat het lukt.

hcptdg Schreef:

Maarre… wat kunnen ze daar repareren wat ze hier
niet kunnen…?

Als iets nog onder garantie valt bijvoorbeeld (en als dan ook de verzendkosten e.d. vergoed worden).

Als je het eerste TNT document/ontvangstbewijs nog hebt (waar ook al invoerrechten over zijn betaald), moet je dit meenemen naar het postkantoor.

Hiermee kunnen zij een document opmaken waardoor het bij duoane (zowel hier als daar) aangemerkt wordt als retour-/reparatiezending en dus geen invoerrechten meer van toepassing zijn (aangezien die al betaald zijn).

Edit: Deze info kreeg ik tenminste NADAT ik voor de tweede keer betaald had en het probeerde terug te halen… niet gelukt dus omdat ik het eerste origineel niet meer had :frowning:

ecodrive Schreef:

Je bezwaar
onderbouwen met het feit dat je al een keer
invoerrechten hebt betaalt (mits aantoonbaar) voor
het betreffende horloge zal mogelijk helpen en
als je een verklaring hebt van de verzender dat
het om een reparatie gaat zal dit ook wel een
aardig punt zijn.

Ik vroeg het me eigenlijk in eerste instantie gewoon af hoe het in zijn werk zou gaan als je inderdaad iets op zou moeten sturen. Natuurlijk zou je dan van de originele zending een bon hebben met daarop al de invoerkosten etc.

Mijn ‘evil twin’ bedacht vervolgens dat als de zender een verklaring mee zou sturen dat het een reparatie betreft, je misschien wel bij een eerste bestelling onder die invoerrechten uit zou kunnen komen (dat is trouwens dezelfde ‘evil twin’ die bij bezoekjes aan banken en dure winkels kijkt waar je je zou kunnen verstoppen om na sluitingstijd - zeg maar - goedkoop te kunnen winkelen :))

Heb gelukkig niets wat op dit moment terug zou moeten naar een ander land per post, maar was gewoon nieuwsgierig.

Marco-T Schreef:

Als je het eerste TNT document/ontvangstbewijs nog
hebt (waar ook al invoerrechten over zijn
betaald), moet je dit meenemen naar het
postkantoor.

Hiermee kunnen zij een document opmaken waardoor
het bij duoane (zowel hier als daar) aangemerkt
wordt als retour-/reparatiezending en dus geen
invoerrechten meer van toepassing zijn (aangezien
die al betaald zijn).

Edit: Deze info kreeg ik tenminste NADAT ik voor
de tweede keer betaald had en het probeerde terug
te halen… niet gelukt dus omdat ik het eerste
origineel niet meer had :frowning:

Klopt als een bus.

Traveller69 Schreef:

dat is trouwens dezelfde ‘evil twin’ die

bij bezoekjes aan banken en dure winkels kijkt
waar je je zou kunnen verstoppen om na
sluitingstijd - zeg maar - goedkoop te kunnen
winkelen :))

Eeeeeeeeeh…Tja :o

Ik vroeg het me eigenlijk in eerste instantie
gewoon af hoe het in zijn werk zou gaan als je
inderdaad iets op zou moeten sturen. Natuurlijk
zou je dan van de originele zending een bon hebben
met daarop al de invoerkosten etc.

Mijn ‘evil twin’ bedacht vervolgens dat als de
zender een verklaring mee zou sturen dat het een
reparatie betreft, je misschien wel bij een eerste
bestelling onder die invoerrechten uit zou kunnen
komen.

Had je dan ook gewoon meteen kunnen vragen…

Je idee gaat (gelukkig) dus niet werken en zal de douane vragen naar de papieren van aankoop, welke je niet kunt overleggen.

Z’n beetje alles is al bedacht en er zijn maar een paar mogelijkheden en dan nog is het op goed geluk.

2006 Schreef:

Eeeeeeeeeh…Tja :o

Ach, uit de hand gelopen hobby (criminologie). Kijk altijd naar waarom een misdaad fout is gegaan en wat ik (als ik crimineel zou zijn) anders zou hebben gedaan. Heb in mijn leven nog nooit iets gestolen hoor. Zelf geen snoepje bij de Jamin (tu).

Ik heb ooit uit een (toen nog) niet-EU land een nieuw horloge laten versturen naar mijn adres (niet in de originele doos en zonder de garantiepapieren die ik zelf al had meegenomen). Op het pakje wa vermeld: repaired watch. Scheelde een slok op een borrel toen.:)-D

Delinquent :slight_smile:

hcptdg Schreef:

Ik heb ooit uit een (toen nog) niet-EU land een
nieuw horloge laten versturen naar mijn adres
(niet in de originele doos en zonder de
garantiepapieren die ik zelf al had meegenomen).
Op het pakje wa vermeld: repaired watch. Scheelde
een slok op een borrel toen.:)-D

Dat is niet de reden geweest dat je niet hebt hoeven bij te betalen. Jouw pakketje is er domweg niet tussenuit gehaald!! Ze kunnen namelijk niet elk pakketje bekijken.
Kortom als jouw pakketje destijds er wel tussenuit was gehaald, dan had je netjes een briefje gehad en had je alsnog kunnen betalen.

Bidle Schreef:

hcptdg Schreef:

Ik heb ooit uit een (toen nog) niet-EU land een
nieuw horloge laten versturen naar mijn adres
(niet in de originele doos en zonder de
garantiepapieren die ik zelf al had
meegenomen).
Op het pakje wa vermeld: repaired watch.
Scheelde
een slok op een borrel toen.:)-D

Dat is niet de reden geweest dat je niet hebt
hoeven bij te betalen. Jouw pakketje is er domweg
niet tussenuit gehaald!! Ze kunnen namelijk niet
elk pakketje bekijken.
Kortom als jouw pakketje destijds er wel tussenuit
was gehaald, dan had je netjes een briefje gehad
en had je alsnog kunnen betalen.

Boffen dus! rij ik nog steeds die auto en van met wat ik toen bespaard heb :wink:

hcptdg Schreef:

Boffen dus! rij ik nog steeds die auto en van met
wat ik toen bespaard heb :wink:

http://pic20.picturetrail.com/VOL1283/4386397/9272
023/253489399.jpg

LOL :slight_smile:

Marco-T Schreef:

Als je het eerste TNT document/ontvangstbewijs nog
hebt (waar ook al invoerrechten over zijn
betaald), moet je dit meenemen naar het
postkantoor.

Hiermee kunnen zij een document opmaken waardoor
het bij duoane (zowel hier als daar) aangemerkt
wordt als retour-/reparatiezending en dus geen
invoerrechten meer van toepassing zijn (aangezien
die al betaald zijn).

Edit: Deze info kreeg ik tenminste NADAT ik voor
de tweede keer betaald had en het probeerde terug
te halen… niet gelukt dus omdat ik het eerste
origineel niet meer had :frowning:

Dit klopt.

Ik ben hier een tijd geleden voor een kennis ingedoken (leuk he als je als ‘jurist’ bij vriend en vijand te boek staat ;)) en het is inderdaad lastig als je documentatie niet op orde is. Ze zijn inmiddels wel wat gewend bij de douane en ze weten ook prima dat (bijna) iedereen onder kosten probeert uit te komen. Ik heb het vermoeden dat 90% van de buitenlandse pakketjes ‘gifts’ zijn. Wat hebben wij Nederlanders toch een vrienden in het buitenland!

Dus als je wat terug stuurt, zorg dat je duidelijk op papier hebt dat je het naar x adres heb gestuurd. En ook dat je al hebt betaald.

Neem desnoods nog even contact op met de douane, dan weet je zeker dat je goed zit.

Het zal je bijna nooit lukken.
Hooguit via een douane-expediteur die je uitvoeraangifte verzorgt en ook de inklaring weer voor zijn rekening neemt.
Je betaald dan alleen voor de toegevoegde reparatie en navenante waardestijging en natuurlijk het nodige aan de expediteur.
Lijkt me niet rendabel. Of het moet een héle dure klok zijn…

Maar wat nou als je een horloge van minder dan €400 hebt meegenomen van vakantie/zakenreis, hetgeen mag zonder invoerheffing, en die moet laten repareren? Eerst naar de notaris om te laten zien dat hij al in Nederland is en dan pas opsturen?

Groeten,

Martin

Dan valt hij toch na het opsturen van de reparatie ook binnen de regeling van wat je mee mag nemen en volgt er toch geen naheffing. Of geldt die vrijstelling alleen als je iets persoonlijk ophaalt?

Traveller69 Schreef:

Dan valt hij toch na het opsturen van de reparatie
ook binnen de regeling van wat je mee mag nemen en
volgt er toch geen naheffing. Of geldt die
vrijstelling alleen als je iets persoonlijk
ophaalt?

Inderdaad. Je mag zo’n €400 onbelast meenemen, terwijl per post het max €22 is. Scheelt nogal :frowning:

Groeten,

martin

Goed punt!

MartinB Schreef:

Maar wat nou als je een horloge van minder dan
€400 hebt meegenomen van vakantie/zakenreis,
hetgeen mag zonder invoerheffing, en die moet
laten repareren? Eerst naar de notaris om te laten
zien dat hij al in Nederland is en dan pas
opsturen?

Groeten,

Martin