Invoerrechten vraag

Hoi allemaal,

Heb even een vraagje over invoerrecht van een horloge. Mijn omega komt uit Amerika en er zijn invoerrechten over betaal bij aflevering. Het probleem is dat ik nergens meer een afschrijving heb van deze betaling.

Is er een manier om hier aan te komen en aan te kunnen komen dat er wel voor betaald is?

Albast bedankt.

Is het horloge bij een Nederlandse handelaar gekocht? Dan kun je daar een kopie kwitantie opvragen.

Of terugkijken in je digitale rekeningafschriften wellicht.

Horloge is gekocht bij dealer in Amerika en contant de invoerrechten betaald bij afleveringen aan de deur.

Je wilt weten wat de invoerheffing is geweest over dit bedrag of je weet niet meer wat je betaald hebt vóór de invoerheffing?

Dan wordt het lastiger ja…

Wil je de bon omdat je het horloge gaat verkopen? In dat geval is het niet perse nodig om aan te kunnen tonen dat je alle heffingen hebt voldaan. Bij een verkoop tussen consumenten onderling mag de kopende partij er volgens mij van uitgaan dat de heffingen zijn voldaan, zonder dat dit door de verkopende partij wordt aangetoond.

edit: sorry, had niet goed gelezen.

Ramniv Schreef:

Horloge is gekocht bij dealer in Amerika en
contant de invoerrechten betaald bij afleveringen
aan de deur.

als t goed is krijg je er n bonnetje van de postbezorger die t geld in ontvangst heeft genomen?

Wellicht contact opnemen met PostNL/UPS/FedEx/DHL of wat je maar gebruikt hebt? Deze hebben het geld immers geincasseerd.
Je topic is wat vaag.

Paradigm Schreef:

Wellicht contact opnemen met PostNL/UPS/FedEx/DHL
of wat je maar gebruikt hebt? Deze hebben het geld
immers geincasseerd.
Je topic is wat vaag.

En jij denkt dat je van die clubs nog een antwoord krijgt op een dergelijke vraag :D:D NEVER!

Bij postnl zit er in de regel een factuur aan het pakketje. Bewaar dat, dan ben je al een eind op weg in je bewijsvoering.

Ik snap niet zo goed waarom je dit nodig hebt? Aan het horloge is niet te zien waar hij is gekocht, dus de autoriteiten gaan er over het algemeen van uit dat de belastingen betaald zijn als het horloge in nederland is. Tenzij ze natuurlijk een gegronde reden hebben om te denken dat het niet zo is (maar dan praat je over meer dan de particuliere inkoop van een klokje).

Mocht je hem willen versturen ofso, en verwachten daarmee problemen te krijgen, dan kan je bij het verzenden meestal een bewijs krijgen dat je het hebt verzonden, zodat je bij de verzending terug (na reparatie o.i.d.) niet nog een keer rechten hoeft te betalen.

maardein Schreef:

Ik snap niet zo goed waarom je dit nodig hebt? Aan
het horloge is niet te zien waar hij is gekocht,
dus de autoriteiten gaan er over het algemeen van
uit dat de belastingen betaald zijn als het
horloge in nederland is. Tenzij ze natuurlijk een
gegronde reden hebben om te denken dat het niet zo
is (maar dan praat je over meer dan de
particuliere inkoop van een klokje).

Mocht je hem willen versturen ofso, en verwachten
daarmee problemen te krijgen, dan kan je bij het
verzenden meestal een bewijs krijgen dat je het
hebt verzonden, zodat je bij de verzending terug
(na reparatie o.i.d.) niet nog een keer rechten
hoeft te betalen.

Kun je dat bewijsje op 't postkantoor krijgen of moet dat via de douane ofzo? En gaan ze dan niet moeilijk doen dat je moet bewijzen dat er al een keer belasting over betaald is?

Volgens mij kan je het ook op het postkantoor krijgen, maar je kan hem ook hier


downloaden. Afhankelijk van de waarde dus CN22 of CN23 kiezen.

Als je die invult, en duidelijk aangeeft dat het om een reparatie gaat, dan zou je bij terugkomst geen probleem moeten hebben. Afhankelijk van de vervoerder kan het misschien zo zijn (dat heb ik wel eens gelezen) dat je in eerste instantie wel nog een keer de invoer moet betalen, maar dat je die dan kan terugvragen na overleggen van dit document.

Nog even een quote van de postnl site:

[quote=http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen/import/consument/betalen-bij-garantie.aspx]Vraag: Ik heb mijn goederen vanwege gebreken ter reparatie naar het land van herkomst teruggestuurd, het viel nog onder de garantievoorwaarden. Moet ik nu ook betalen?

Antwoord: Nee, u hoeft in principe hiervoor niet te betalen. Om van een vrijstelling bij wederinvoer gebruik te kunnen maken moet PostNL wel de beschikking hebben over de originele uitvoerbescheiden (bijv. vanwege de identiteitsvaststelling). Mocht u deze niet kunnen overleggen dan kan het zijn dat de Douane geen vrijstelling verleend en u alsnog de rechten van invoer zult moeten voldoen.

Indien bij de uitvoering van de garantievoorwaarden door de leverancier/afzender kosten in rekening worden gebracht voor de herstelling, dan dient u over deze kosten de eventuele douanerechten (invoerrechten) en BTW bij invoer te voldoen.[/quote]