Is dat nu wat die horloges uit Rusland

Ik zie nu hier en daar wat horloges uit Rusland voor bij “tikken” en op internet worden zo ook wel eens te koop aangeboden. Zijn deze horloges nog wat en op welk niveau van de Swiss horloges? Misschien dat ik zelf ook eens zo’n horloge, maar eens moet gaan aanschaffen voor de verzameling.

Zoals zo veel dingen die uit Rusland komen zijn ze niet zo verfijnd als veel andere producten, maar wel goed gemaakt. Naar wat ik weet zijn het robuuste horloges met betrouwbare uurwerken. Heb zelf een Poljot chrono (ook te koop :)) en moet zeggen dat hij volgens mij wel mooi in elkaar zit.

Heb verschillende Poljot’s. bevallen prima en lopen erg netjes. Afwerking is iets minder verfijnd als de betere zwitsers, maar absoluut acceptabel, zeker voor het bedrag (en dat terwijl de afgelopen jaren de prijzen van Poljot’s ook aardig gestegen zijn).

Met de zoekfunctie hier kun je verschillende ervaringen en afbeeldingen vinden.

Op bijv. www.poljot24.de kun je prima een Poljot kopen. Uiteraard zijn er ook plaatsen genoeg (waaronder hier op het verkoopdeel) waar je nagenoeg nieuwe 2e hands Poljot modellen kunt aanschaffen.

Veel succes en plezier!

Niels

Ik bekijk de prijs en wat heb je ervoor. De Zwitsers zijn vele malen duurder, de Russen komen voor een fractie van dat bedrag redelijk in de buurt of zijn op het zelfde niveau.

Een aantal Poljots zijn voorzien van het Zwitserse ETA uurwerk. De Chrono’s zijn gemaakt op machines die ze van Valjoux gekocht hebben.
Maar de eigen werken van Poljot en Vostok zijn gezien de prijs erg goed.

Dit is ook een goed adres, de levertijd is wel wat lang, 3 weken. Verder heb ik daar prima ervaringen, betreft de moderne uitvoeringen.

http://stores.shop.ebay.nl/RUSCAMERA-STORE__W0QQ_armrsZ1

Gr, Erik

Heb zelf ooit eens een Vostok gekocht in Hongarije. Die hield er binnen een jaar mee op. Een tweede die ik had meegebracht voor mijn vader hield het een maand langer vol. Heb de mijne onlangs wel naar een horlogemaker gebracht omdat ik het een leuk ding vond.

Het grootste deel van mijn horloge verzameling is Russisch, ongeveer 10 stuks, geloof ik. Dat gewoon uit belangstelling en ook wel een beetje uit financiële overwegingen. Ze zijn minstens 20 tot 50 jaar oud, vintage dus. De meeste lopen goed, een paar lopen niet. Dat de oude meuk van 50 jaar nu nog goed loopt zegt iets over de kwaliteit.
Ik verzamel ze óf vanwege een link met lucht- en ruimtevaart, óf gewoon omdat ik het een leuk/mooi horloge vind:D Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen moderne Russen in huis heb. Ze zijn me te duur (jaja,:D), nou ja: ik koop liever een oud horloge met historie dan een moderne re-make, die vaak nog duurder zijn dan de originele uitvoeringen. En vaak vind ik de moderne ook niet mooi.
Er worden op eBay veel Russische horloges aangeboden. Maar helaas is er ook veel kaf onder het koren. Dat is met name het geval met de vintage horloges die dan ook vaak (maar niet altijd) van uit de Oekraïne worden aangeboden. Bij het kaf zitten horloges die zijn voorzien van een in China gemaakte wijzerplaat (‘mint-like’) en ook zg ‘franken’ horloges (samengesteld uit verschillende horloges). Het is de sport om het ‘koren’ tussen het kaf te vinden:)

Bedankt voor de leuke reacties. Ik ga eens op mijn gemak, rondkijken en wie weet kom ik ook wel zo’n leuk Russisch horloge tegen.