Is de Datejust anno 2019 nog een dress watch?

Ik zat wat op HF rond te gluren en zag een paar moderne DJ’s voorbij komen. Er is een hoop veranderd tov de oude datejust modellen, vooral qua wijzerplaat dan en ze zijn ook te koop in een groter 40mm formaat. Is een DJ anno 2019 nog een dress watch te noemen? Een wijzerplaat met grote lume rechthoeken en zelfs cijfers, een minuten/seconden markering. Dat zijn twee dingen die ik veel meer met een sports watch assoscieer. Je ziet ze tegenwoordig ook steeds vaker met de oyster wat toch vooral de submariner en sports watch band was (oke dates/air kings werden ook op oyster geleverd vroeger) . Ook zie ik niet zo snel meer iemand een leren bandje aan het horloge hangen bijvoorbeeld. Ik vind het horloge daarom nu een beetje tussen wal en schip vallen, geen sports watch, geen dresser. Of moeten horloges ook met de tijd mee gaan, want we kleden ons tegenwoordig ook steeds minder vaak nog net.

Als je dat met een vintage vergelijkt is het hele ensemble toch wat verfijnder en veel netter. Kan zijn dat anderen hem daarom wat oubolig vinden misschien.

Is de datejust anno 2019 nog een dresswatch te noemen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En deze vraag voornamelijk voor de nee stemmers, vinden we dat erg / hadden jullie het liever anders gezien?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Kan best met een pak zeg ik er maar bij, maar: Het is altijd een sports watch geweest. :nerd_face:
Ok, ter nuancering:
Een 36mm is wel dressier.
Een moderne kan ook wel met een pak.

3 likes

Een sports watch met linnen dial? Of romijnse cijfers? :wink: Het was een iets sportievere dress watch, maar zeker geen sports wach imo.

1 like

De OP heeft die rol overgenomen. De DJ is bloated geworden, groot en overdreven bling. De OP39 met witte plaat is zo goed als de ultieme alleskunner, en doet ook verfijnd en dressy aan. Net zoals de oorspronkelijke DJ.

7 likes

De Oyster was ooit de ultieme sports watch. De G Shock van zijn tijd.

1 like

Dat vind ik verder wel prima verdedigbaar hoor.
.

De perceptie is zeker wel opgeschoven. En het horloge ook. Maar van de start af sports watch

Ja ik zie die Romeinse cijfers. Nou en. :stuck_out_tongue:

3 likes

Daar dacht ik nog aan met typen. De OP vind ik op het moment de meest dressy Rolex (op de Cellini na dan). Al komt hij wel op oyster, en zijn met name de wijzerplaten met kleurtjes ook wat minder dressy.

1 like

Oehhh die kast van de 1931 vind ik best wel lijken op de nieuwe kasten. :open_mouth: Dat had ik niet verwacht!

Het is exact zoals @Hieronimus zegt. De Datejust was altijd al een sports watch en ook zo bedoeld door Rolex. Wel een heel chique horloge uiteraard en vaak als gekleed horloge gebruikt, maar toch bedoeld als sports watch. :slightly_smiling_face:

Ik ga de lange discussie hier niet met je aan Daniel, maar verdiep je gewoon even in de Rolex geschiedenis en het wordt duidelijk.:+1::wink:

Ik gebruik mijn Datejust overigens soms wel als dress watch, maar dat is het toch net niet.:slightly_smiling_face:

4 likes

Zoals hierboven te lezen, was altijd al een sports watch.

Dresser heeft geen datum en ook geen bracelet maar leer.
Ook altijd manualwound en geen automatic.

Het heeft ook te maken met mode en die is altijd
aan het bewegen en verschuiven.
Maar sports of dress, het is sowieso niet mijn kopje thee.

2 likes

Nee, want dit:

Dat gezegd (of eigenlijk: geciteerd) hebbende: het hoeft voor mij tegenwoordig echt niet dressier dan een DJ.

Dat. Tijden en het modebeeld veranderen.

Nee hoor.

Ik zeg ja. Maar ik ben niet zo moeilijk met regeltjes.
Staat het goed onder een pak ? Noem het dan gewoon ook lekker een dresswatch.
Moet een dresser persé op leer, zonder al het extra ? Van mij niet.
Maar noem het ook gewoon hoe je het wilt noemen…hokjes mensen…hokjes…niet doen.

1 like

Het leuke aan een Datejust is zijn veelzijdigheid. Ik gebruik mijn Datejust zowel voor de sportievere gelegenheden als voor de meer geklede gelegenheden. Een dress watch zou in sommige gevallen nog beter staan, maar past dan weer minder bij mijn meer jeugdig en sportieve karakter/persoonlijkheid. Een horloge moet niet alleen bij uw outfit of de gelegenheid passen, maar ook bij uw persoon.

Wat ik dan weer wel belangrijk vind; een DJ mag absoluut niet groter zijn dan 36mm. Ga je groter, wordt het voor mij allemaal een beetje teveel bling en patserig.

2 likes

6 likes

De DJ is beslist geen dress watch. Ik kan mij wel voorstellen dat het horloge geschikt is onder een colbert in combinatie met een jeans voor een sportieve en informele indruk.

2 likes

Zoals anderen waaronder @Klokkengek al aangaven: nooit een dress watch geweest. Alleen al de stalen band zou voldoende aanwijzing voor je moeten zijn. :wink:

Wel jammer dat ze net als de Submariner steeds minder verfijnd worden. Het wordt allemaal steeds bonkiger, glimmender en schreeuweriger Het doet mij een beetje aan BMW denken, tien jaar geleden.

Dit:

2003-bmw-5 series-frontside_bm530031

Werd dit:

2007-bmw-5-series-m5_100032176_m

5 likes

Ik denk ook wel dat het komt omdat de klokken veel te groot zijn
Dan worden de indexen ect ook groter . Dus dat valt dan ook meer op . Gisteren nog een video gezien van volgens mij watchsfinder dat de trend zich weer keert en de horloges weer wat kleiner worden. Ziet er toch ook niet uit alles boven de 40mm. Of je moet hele dikke polsen hebben

1 like

…de DJ is altijd een sportswatch geweest, beslist geen dresswatch, nooit geweest ? :thinking:

3 likes

Het is Mischien een sportswatch maar ziet er in mijn ogen uit als een dresser

1 like

:white_check_mark:

100m WR
Schroefkroon
Lume
Stalen band
Datum complicatie

Dat is gewoon een sport.

4 likes