Ik heb een Preziosa automatic horloge
Waarvan ik vermoed dat de kast 14k goud zou kunnen zijn.
Maar ik weet het niet zeker.
Op de zijkant rechts naast de kroon staat 0,585 gegraveerd maar verder geen tekens.
Het rare is dat als het goud is dat dit horloge de deksel van staal is. Maar deze deksel hoort wel bij dit horloge. Misschien is er voor een stalen deksel gekozen omdat goud nogal zacht is en dit de rotor van het automatische uurwerk kunnen gaan raken bij beschadiging.
Verder voelt het horloge wel zwaar aan het totale gewicht is 28 gram waarvan 3 gram voor de deksel.
Ik krijg het uurwerk (Förster 191 wat weer eenzelfde is als Dugena 1057) er niet uit omdat het schroefje wat los moet om de stift te verwijderen muurvast zit.
Als ik de kast met een loupe bekijk heeft het verschillende kleine beschadigingen maar geen enkele waardoor het lijkt alsof het verguld zou kunnen zijn.
En het ziet er ook echt uit als goud. Het horloge was spekvet met flinke smeerlapperij in de hoekjes bij de lugs dit was makkelijk te verwijderen en met een paar veegjes van de poetsdoek blinkt het als nooit te voren.
Ik zou het kunnen laten toetsen door een juwelier al is het gevaar met vergulde voorwerpen dat deze evengoed 14k kunnen toetsen omdat je de vergulde laag dan toetst. Ik heb onlangs een toetsset besteld voor wat zilverwerk zonder merkjes overigens dus kan het binnenkort.
Ik zal een aantal foto’s bijvoegen omdat dat natuurlijk meer zegt dan 1000 woorden.
Heeft er iemand vergelijkbare kasten gezien? Of nog meer tips om te kunnen vaststellen of het echt goud is zonder het horloge te moeten slopen?