Ik heb een Preziosa automatic horloge
Waarvan ik vermoed dat de kast 14k goud zou kunnen zijn.
Maar ik weet het niet zeker.
Op de zijkant rechts naast de kroon staat 0,585 gegraveerd maar verder geen tekens.
Het rare is dat als het goud is dat dit horloge de deksel van staal is. Maar deze deksel hoort wel bij dit horloge. Misschien is er voor een stalen deksel gekozen omdat goud nogal zacht is en dit de rotor van het automatische uurwerk kunnen gaan raken bij beschadiging.
Verder voelt het horloge wel zwaar aan het totale gewicht is 28 gram waarvan 3 gram voor de deksel.
Ik krijg het uurwerk (Förster 191 wat weer eenzelfde is als Dugena 1057) er niet uit omdat het schroefje wat los moet om de stift te verwijderen muurvast zit.
Als ik de kast met een loupe bekijk heeft het verschillende kleine beschadigingen maar geen enkele waardoor het lijkt alsof het verguld zou kunnen zijn.
En het ziet er ook echt uit als goud. Het horloge was spekvet met flinke smeerlapperij in de hoekjes bij de lugs dit was makkelijk te verwijderen en met een paar veegjes van de poetsdoek blinkt het als nooit te voren.
Ik zou het kunnen laten toetsen door een juwelier al is het gevaar met vergulde voorwerpen dat deze evengoed 14k kunnen toetsen omdat je de vergulde laag dan toetst. Ik heb onlangs een toetsset besteld voor wat zilverwerk zonder merkjes overigens dus kan het binnenkort.
Ik zal een aantal foto’s bijvoegen omdat dat natuurlijk meer zegt dan 1000 woorden.
Heeft er iemand vergelijkbare kasten gezien? Of nog meer tips om te kunnen vaststellen of het echt goud is zonder het horloge te moeten slopen?
Waarschijnlijk Moet ik voor een electrische meting het uurwerk toch verwijderen omdat de koperen spacer die het uurwerk vasthoud beter geleidt dan de kast zelf en krijg je waarschijnlijk nog geen goede meting.
Iemand tips voor een vastzittend schroefjelos te krijgen? Ik heb al met een hamertje op het schroevendraaiertje getikt om het schroefje te laten “schrikken”. En een druppeltje wd40 in laten weken maar geen soelaas.
Ik wil je niet teleurstellen maar ik heb werkelijk nog nooit een volgouden kast met stalen deksel gezien. Gewoon plaque d’or, zoals 90% van deze klokken.
Aangezien het merk meestal wat goedkopere horloges uit heeft gebracht zou je bij een gouden kast veel dunnere pootjes verwachten. Ik ga dus ook voor verguld.
Ik heb ooit een dameshorloge gehad met een stalen achterkant en zijkant 0,585.
Zo heb je ook een aantal Omega modellen met stalen achterkant en de zijkanten van 14k goud.
Je kunt naar een juwelier toegaan en daar een goudtest afleggen. Dan zullen zij het op een bekende plaat leggen en met vloeistof druppelen.
Ik heb al meerdere gouden horloges gezien met een stalen caseback dus het kan wel maar het is relatief zeldzaam. In dit geval lijkt het alsof iemand 585 in de zijkant heeft gekrast en kijkend naar het totaal lijkt me dat dit een verguld exemplaar is. Maar goed, ga eens langs de goudboer en die zal het je met zekerheid kunnen zeggen.
Bedankt voor al jullie inbreng.
Er staat echt 0,585
Ik heb het zelf getoetst op 14k goud.
Zoals eerder gezegd was het toetssetje onderweg om wat zilverschmuck wat ik had liggen op zilver te testen.
Gezien de beschadigingen zichtbaar op de kast is het vrij zacht en toch wel flink gehavend als het verguld was geweest vermoed ik dat het onderliggende metaal wel zichtbaar zou zijn.
Ik ben blij te horen dat er in ieder geval meer gevallen bekend zijn van gouden kast met stalen caseback.
Kijken of ik het uurwerk niet op een andere manier kan verwijderen. En met de kast naar een juwelier.
Een volumemeting van een kubus en cirkel driehoek lukt mij nog wel maar van een horlogekast lijkt me dat met een duimstok en geodriehoek nogal moeilijk.
Daar zullen vast meetinstrumenten voor zijn.
Waar kan ik die vinden?
Haha maar natuurlijk het is schijnbaar weer zo lang geleden dat ik naar school ging dat ik de uitdagingen te moeilijk wil benaderen.
Maar het is niet meer nodig.
Ik weet nu zeker dat het goud is.
Hoewel ik het uurwerk nog steeds niet los heb gekregen. Heb ik he glas verwijdert het kroontje een klikje baar buiten getrokken waardoor ik speelruimte kreeg. Toen viel er een bronskleurige spacer uit waarop Metal stond gedrukt en bleef er een flinterdun kastwerkje over. Balancerend op mijn hand voelt dit zwaar aan. Een stempeltje heb ik aan de binnenkant nog niet gezien maar ik ga er nu van uit dat het daadwerkelijk van 14k goud is gemaakt.
Je kunt nergens vanuit gaan zolang je geen streep op je toetssteen gezet heb.
Ik ben een paar keer het schip in gegaan met dik vergulde kasten met meerdere merkjes en beschadigingen waardoor het allemaal goud leek wat er blonk.
Testen met een goudtester of via massa verplaatsing (wel berekenen dat 14k maar 58,5% goud is) dan pas weet je het zeker.