Is deze Casiotronic uit 1974 nog te restaureren?

Hallo,

Zoals meerdere mensen in deze categorie, heb ik onlangs ook een horloge geërfd (van mijn opa).
Als mijn info klopt een CASIO Casiotron 01-501 uit 1974. Ik draag dit horloge dagelijks.

Nu is dit horloge alleen best beschadigd. Zowel het metaal als het glas hebben dikke krassen.
Ik wil dit horloge graag op laten knappen, maar de ‘gewone’ juweliers waar ik geweest ben, zeggen dat dit niet mogelijk is. Kent iemand een persoon/adres/bedrijf die dit wel kan polijsten oid?
Bij voorkeur omgeving Amersfoort.

Ook loopt de tijd op het horloge sneller dan de werkelijke tijd. Ik schat 5 minuten in de 2 maanden.
Kan dit ook gerepareerd worden en staan de kosten hiervan in verhouding met de waarde?

Omdat ik niet weet of het uploaden van mijn foto’s lukt, hierbij een link naar een soortgelijk horloge:

Zoals je leest, weet ik niets van horloges.
Maar ik zou wel heel blij zijn met een opgeknapt horloge van mijn opa om weer dagelijks te dragen.

AFBEELDINGEN



Alvast bedankt voor je reactie!

Groeten Sander

4 likes

Hoeveel ben je bereid uit te geven voor een dergelijke restauratie? Een degelijke kast restauratie kan wel, maar kost wel geld. Een beetje snel laten polijsten zou ik niet doen.

Bedankt voor je reactie…

Wat wil ik uitgeven… Goede vraag.
Dat heeft ook te maken met de waarde ervan.
Daar heb ik eerlijk gezegd nog geen idee over.

Het eerste waar ik nu aan denk uit te willen geven is max €250,-
Is dat gek?

Ik denk dat je de band en kast ruimschoots binnen dat bedrag kan laten polijsten. Incl, een nieuw saffierglaasje was ik voor een Seiko (band en kast) met emotionele waarde ca. 160 euro kwijt.

Het uurwerk, de werking of de kosten daarvan durf ik niks over te roepen. De plazajuwelier in Rotterdam is G-Shock / Casio partner, misschien het overwegen waar om daar is te informeren?

1 like

Aan het restaureren van de kast e.d. waag ik me niet - niet mijn ding. Aan de onnauwkeurigheid kan m.i. wel wat gedaan worden.

Zoals bekend werkt het kristal (gele pijl) op 32.768 Hz. Niet elk kristal is even nauwkeurig geslepen, waardoor afwijkingen kunnen ontstaan. Ook ouderdom kan een rol spelen. In veel horloges worden dan trucjes toegepast om de frequentie van een kristal iets ‘op te tillen’ of naar beneden te brengen. In duurdere horloges zoals mijn Rado zie je dit ook, dit omdat men perfectie nastreeft.

In jouw Casio is dat ook het geval; hier heeft men een trimmer (variabele condensator) geplaatst waarmee de grondfrequentie kan worden bijgeregeld, hier aangeduid met een rode pijl. Vaak is dat een serieschakeling, maar niet altijd. Ik kan dit niet met zekerheid vaststellen aan de hand van onderstaande foto.

Gesteld dat deze componenten in kwestie nog in orde zijn, dan kun je met behulp van een nauwkeurige frequentieteller en speciaal trimgereedschap het kristal in het gareel brengen. Zendamateur in de familie- of kennissenkring? :sunglasses:

Zo niet, dan zal het kristal, de trimmer, of beiden moeten worden vervangen. De kosten zullen het niet zijn, we praten over dubbeltjes voor een trimmer en een deugdelijk kristal kan eventueel uit de sloop komen.

Note: je kunt een trimmer niet afregelen met horlogeschroevendraaiers of enig ander gereedschap van metaal; op het moment dat je de trimmer aanraakt verandert de capaciteit.

5 likes

Ben je er nog, @SanderV? Heb je wat aan de antwoorden?

Beste Bertus,

Bedankt voor je reactie.
Waar heb je jouw seiko laten polijsten en het glaasje laten vervangen?
De juweliers hier uit de omgeving wagen zich daar niet aan.
Of ze hebben er geen zin in :wink:

Alvast bedankt!

Beste Hans,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Weer veel geleerd.
Alleen ga ik me daar niet zelf aan wagen…

Met een adres waar ik bovenstaande kan laten doen, ben ik meer geholpen :wink:

Nogmaals bedankt!

Groeten Sander!

1 like

Bij juwelier M@x op de krommestraat heb ik de kast laten doen. Omdat de band niet groot genoeg was en ik een oude Seiko had (waar niet zomaar een ander bandje op kon zetten) heb ik via Van Hell in de langestraat in combinatie met extra links de band laten polijsten. (Eerst dacht ik een andere band te kunnen kopen)

1 like

Top, bedankt Rutger!
Dan ga ik dit weekend even langs bij M@x.
Groeten Sander

1 like

Hoi Sander,

Ik denk dat je al een heel eind kunt komen met een Dremel en wat polijstpasta. Voor de polijstpasta ben je nog geen €5,- kwijt bij de Hornbach. Een setje dremel opzetstukjes kun je bij de action krijgen voor ongeveer €7.

Als ik jou was zou ik eerst zelf proberen en als het resultaat je niet bevalt een bezoekje brengen aan de juwelier.

Gr,

Horlogisch

1 like

Bedankt, goeie, neem ik mee in de overweging!

Mocht men achterlijke bedragen willen rekenen voor het afregelen van het quartz gedeelte, dan drop je me maar een berichtje.

2 likes

Zelf je horloge polijsten met een dremmel? Niet vervelend bedoeld maar dat is het slechtste advies dat ik heb gelezen de afgelopen tijd op HF. Dan polijst je zo alle lijnen weg van het horloge. En hoe krijg je de correcte fabrieksafwerking terug ipv dat je een glim ding hebt? Zo te zien zijn deze horloges boven de kast gesatineerd namelijk. Polijsten alleen laten doen door iemand die weet wat hij doet (en dus ook niet zomaar bij een juwelier oid laten doen).

7 likes

Je moet wel heel erg hard je best doen om de lijnen van een kast weg te polijsten met een vilt opzetstuk. Als je de grootste krassen hebt weg gepolijst kun je zelf de gedeeltes waar het nodig is vervolgens satineren.

Als het eindresultaat niet bevalt kun je het altijd nog door een professional laten doen.

Shure! Plak je gewoon hetgeen je eraf hebt gehaald weer terug op de kast voor ronde 2.

1 like

Hi Rutger, wilde je nog even laten weten dat ik bij M@x ben geweest.
Blij met het eindresultaat, horloge is weer (bijna) als nieuw :wink:
Bedankt voor de goede tip!

Groeten Sander

1 like

Dan willen we natuurlijk foo’s zien! @SanderV

2 likes

Ha Sander, cool! Ben wel.benieuwd inderdaad naar het eindresultaat!