Ik had bij een verkoper een paar zakhorlige’s in het verzendpakket laten meesturen omdat er toch al wat horloge’s richting Nederland kwamen.
Nu ben ik aan het kijken en uitzoeken wat er allemaal tussen zit en zag ik dat er een 4 stuks zakhorloge’s bij zitten.
Na controle bleken er 2 te werken dus daar maar even wat aan gepoetst en op de grapher gelegd.
Tot mijn verbazing het zakhorloge kunnen afregelen op een 6 sec/dag.
Daarna op het web gezocht naar meer info en had gezien dat er op het uurwerk het merk “Sola” stond. Na wat zoekwerk vond ik een zelfde als die van mij waar bijstond “Sola pocketwatch 16S uurwerk from 1920’s”
Kan iemand wat meer vertellen en bevestigen dat het zakhorloge daadwerkelijk uit de jaren 1920 komt want ik vind hem nog zo mooi schoon en netjes er uit zien voor 100 jaar oud!
Volgens Mikrolisk is Sola een merk van Revue/Thommen.
Van goeden huize, in elk geval.
Ik herinner me niet deze ebauche eerder gezien te hebben, en kan er zo gauw verder ook niets over vinden.
Gezien de stijl van de cijfers op de wijzerplaat, en het ontbreken van een knopje voor het verzetten van de tijd zou ik deze rond 1920 schatten; ongeveer 100 jour oud dus inderdaad.
Dat hij er nog zo netjes uitziet komt omdat de wijzerplaat zo te zien van emaille is. Dat is nagenoeg ongevoelig voor vocht en zonlicht. Wel is het vrij bros, dus als zo’n horloge valt of als de wijzerplaatschroeven te vast worden aangedraaid springt er wel eens een barst in of er breekt een stuk uit.
Allemaal alvast bedankt voor de info, dan zal het toch wel een oud zakhorloge zijn!
@wbcoupe ik heb er ook nog 1 met het knopje voor het verzetten van van de tijd maar daar heb ik nu geen goede foto van. En nog 1 die volgens mij nog ouder is die met een sleuteltje opgewonden moet worden maar die mist het balanswiel, wijzers en misschien nog wel meer.
Wat ik dan weer wel mooi vind zijn de “ krassen” van de horlogemakers die het zakhorloge in het verleden hebben geserviced. Althans dat denk ik dat het is.
Gaaf! Ik heb ook een zakhorloge van Beaucourt. De achterkant lijkt erop. Verder heb ik er geen verstand van… Zoals je ziet doet ‘ie ook niet veel meer…