Ik maak regelmatig (met succes) melding bij marktplaats van aanbieders die bewust nep/replica horloges proberen te verkopen voor echt. Bij deze heb ik echter mijn twijfels, de datumloupe vergroot mijn inziens niet zoals het hoort. De verkoper heeft nog meerdere advertenties met gouden producten waar flink op geboden wordt.
Ik ben niet echt thuis in gouden Rolexen. Het leek mij ook een dikke nepper, maar ik wil niemand vals beschuldigen en een valse melding maken. Bij dezen dus de bevestiging
Van een advertentie van een horloge van dit caliber.
Verwacht je toch wel meer dan een wazige foto en wat subjectieve uitspraken als
"Een mooie wijzerplaat".
Op een Rolex verwacht ik op zijn minst een mooi afgewerkte wijzerplaat
Al vind ik een Rolex zelden mooi.
Ik heb hem gemeld bij marktplaats en dan moeten zij maar kijken wat ze er mee doen.
Bij een dergelijk horloge verwacht ik op zijn minst een serienr dat te controleren is. Originele papieren en een box. Of eventueel een echtheidscertificaat.
De Rolex is imitatie, hij is overigens wel van echt goud, dus hij is de actuele goudprijs waard, meer niet.
Geneve is een nettere benaming voor replica.
Ik heb ook weleens melding gemaakt van “dure” nep horloges die niet als namaak worden aangeboden.
Als antwoord kreeg ik dat Marktplaats daar niet verantwoordelijk voor is en niet elke advertentie op echtheid kan beoordelen.
Erg goedkoop antwoord maar ze zullen het wel juridisch hebben laten toetsen.
Ik erger me er stierlijk aan dat dit zomaar kan/mag!
Dat komt, omdat Marktplaats slechts een website is om koper en verkoper met elkaar in contact te brengen.
Een veilingsite handelt als een soort veilingmeester en is dus verantwoordelijk voor de aangeboden items/kavels. Daarom kan je bij bijvoorbeeld Ebay een geschil starten als de beschrijving niet klopt of het blijkt een fake te zijn.
Bij Marktplaats niet dus altijd op je hoede blijven.
Een jaar of 30 geleden in de jaren 80 toen het nog mode was om met een koningsketting van 100 tot 200 gram om je nek te lopen kwam ik deze dingen vaak tegen in de Pelikaanstraat in Antwerpen.
Je kon ze in alle uitvoeringen krijgen,Daytona,s Subs en Day Date,s ,velen soorten dials,banden geboomschorst etc.
Prijs was 17,50 gulden per gram 18 karaats,het uurwerk en glas etc weegden ze gewoon mee.
Wisselkoers destijds was 1000 BFR / 55,00 gulden.
Iedere autohandelaar en kamper had wel zo,n Genève Rolex destijds.
Er is ook een aandere uitleg voor de term geneve;Op sommige wijzerplaten prijkt de naam ‘Genève’. Om deze naam op de wijzerplaat te mogen afbeelden moet er sprake zijn van een Zwitsers uurwerk (zie ook Swiss Made), waarbij tenminste één van de belangrijke onderdelen van de fabricage, ofwel het assembleren van het uurwerk dan wel het monteren van het uurwerk in de horlogekast moet zijn verricht in Genève of in het kanton van Genève. Dit is van belang omdat daaruit kan worden afgeleid dat tenminste 50% van de waarde van de productie in het kanton van Genève is verricht. Op het gebruik van de naam Genève wordt toegezien door het Bureau de Contrôle des Montres de Genève.