Is deze Tusal vintage nog te redden?

Enige jaren geleden heb ik een Tusal horloge geërfd van mijn vader.Als ik het me goed herinner moet hij het horloge hebben aangeschaft in het begin van de jaren '70.

De kast is van 14krt goud, er zit een automatisch uurwerk wat het nog goed doet.

Echter, het horloge ziet er niet uit!

De wijzerplaat is erg aangetast, het vierkante glas is gebarsten.

Eigenlijk weet ik niet wat ik met het horloge aan moet omdat ik denk dat 't niet meer is te redden.

Heb ik gelijk? Of is er nog redding mogelijk?

Zo ja, wie zou dit kunnen en aan welke kosten moet ik dan denken?

Ik hoor graag jullie mening en/of advies.

Close up van het horloge:

Elke horlogemaker zou dit wel moeten kunnen. Met een nieuw glas ziet het er ook meteen 10 x beter uit. De wijzerplaat is wel schoner te krijgen. Of het helemaal weer als nieuw wordt, geloof ik niet. Het horloge is echt nog niet afgeschreven hoor. Deze verdient zeker wat TLC en dan kan het weer gewoon gedragen worden.

1 like

Klopt, nieuw glaasje, service beurtje, en mee op je avonturen!

Nieuw glas, misschien beetje polijsten en hij ziet er weer vrij goed uit. Wijzerplaat is altijd een beetje de vraag of die nog beter wordt…

Gelet op de emotionele waarde zeker een beurt laten geven. Pas nog een item geweest over een perfect schoongemaakte wijzerplaat.
De kosten van een beurt en een nieuw glaasje en wellicht wat meer als je het horloge zou willen laten polijsten, een een mooie leren band.
Kijk even in het forum naar horlogemakers en zoek er een in jouw omgeving.

Opknappen is zeker de moeite waard. En omdat het hier om een erfstuk gaat, is een aangetaste wijzerplaat in mijn ogen geen probleem. Ik zou het laten opknappen maar wel zo origineel mogelijk houden als herinnering.

Als je hier meer de vintage pagina’s heb gelezen, dan zie genoeg voorbeelden van opgeknapte horloges. Sommige zijn vele malen slechter aan toe dan jou horloge.

Dus zal ik (ook gezien de emotionele waarde) laten op knappen.

Aan de foto’s te zien lijkt het glas gebroken, dat is wel even lastig omdat dit vormglas is maar met een beetje geluk is het een standaardmaat. Het uurwerk is waarschijnlijk een AS 1903, dat kan elke uurwerkmaker voor je servicen. Omdat de kast van goud is, kun je hem in principe weer tot nieuw laten polijsten of je laat hem gewoon zoals hij is afhankelijk van hoe erg je je stoort aan krasjes. De wijzerplaat is de grootste uitdaging, ik denk dat je hiervan gewoon moet accepteren dat hij niet beter wordt dan dit. Wat je zou kunnen overwegen is op marktplaats en eBay een automatische zoekopdracht uitzetten op het word “Tusal” en hopen dat er een exemplaar voorbij komt met een betere plaat, heel toevallig staat er eentje op eBay maar daarvan is de wijzerplaat ook niet geweldig: http://www.ebay.com/itm/TUSAL-AS-1903-Rectangular-14kt-solid-gold-vintage-watch-automatic-/201243730055

Zelfs met een wat aangetaste wijzerplaat is het nog steeds een prima draagbaar horloge die wel geserviced moet worden en waar je wel even een andere band op moet (laten) zetten.

Blij verrast dat er mogelijkheden zijn om het horloge op te laten knappen. Op de foto is het wellicht niet helemaal goed te zien, maar de meeste vervuiling ligt op (of in…) de wijzerplaat.

Bij de verkrijgbaarheid van een nieuw glas heb ik mijn bedenkingen. De randen van de bovenkant van de kast zijn niet ‘plat’, maar lopen rond aflopend weg naar de hoeken. Het glas volgt precies de ronding…Je weet natuurlijk nooit maar het lijkt me toch erg sterk dat een dergelijk glas nieuw is verkrijgen. Had die Tusal ook al op Ebay gevonden. Wellicht een idee omdat horloge als donor te gebruiken (voor ieder geval het glad).

Denk dat ik een poging ga wagen om het horloge te laten opknappen.

Ik woon in het midden van Nederland. Hebben jullie ervaringen met een horlogemaker, zo dicht mogelijk in de buurt, waarvan jullie weten dat ie een dergelijke klus goed aan kan?

Is er een richtprijs aan te geven?

Wilde even mededelen dat ik het horloge 18 juni j.l. naar Wesselink en Vreeker (W&V) (Alkmaar) heb gebracht om het te laten opknappen. Naast een algehele onderhoudsbeurt wordt het horloge door W&V naar een andere bedrijf gestuurd (in Italië) voor het opknappen van de wijzerplaat.

De prijsopgave was niet mis…

Als ik 13 augustus nog niets zou hebben gehoord moet ik contact met W&V opnemen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

1 like

Wil toch nog even kwijt dat ik het opgeknapte horloge 14 oktober 2016 (!!!) heb opgehaald bij Wesselink en Vreeker in Alkmaar.

Zie hier het resultaat:

Vind het er goed uitzien. Ook het bandje is meegenomen wat ik niet had verwacht.

5 likes

Dat is echt niet hetzelfde horloge…je neemt ons in het ootje…het boefje…:smile:

1 like

In elk geval is er dan een andere wijzerplaat in gekomen; het opschrift is anders. :sunglasses:
Of het is een redail…

2 likes

Is schitterend geworden, kost wat maar dan heb je ook wat, wat een fraaie herinnering :ok_hand:

Eerlijk gezegd vind ik de plaat niet zo’n succes en zou ik deze zelf origineel hebben gelaten.

Heb je evt wat meer foto’s van de band? Ik zie op je eerste fotootje een race autootje en dat vind ik wel heel erg cool :+1:

Het is toch echt hetzelfde horloge. Heb van Wesselink en Vreeker begrepen dat ze het horloge door een Italiaanse bedrijf hebben laten opknappen. Hoe de Italianen het gedaan hebben weet ik niet.

Op verzoek een close-up van het bandje (met de racewagentjes en de violen :smile: -))

Ben wel van plan het horloge van een zwart leren bandje te voorzien (zoals de naar hierboven verwezen Tusal op Ebay. Ik weet dat de huidige band niet de originele is.

2 likes

Goed? zeg maar gerust geweldig :smile:

1 like

Prachtig geworden, en zou ook voor zwart leer gaan.

Hier mijn ‘lookalike’ met zwart leer om je een indruk te geven.

Ziet er inderdaad erg mooi uit.

Trouwens, bijzonder dat de uuraanduidingen doorlopen in de kast. Heb ik nog nooit eerder gezien.

1 like

Erg netjes geworden maar wat ik wel een beetje raar vind is dat “25” niet meer terug is gekomen in de wijzerplaat…