Is dit brokkelend radium op de uurmarker?

Ik kwam een horloge tegen, maar ik twijfel heel erg over de aanschaf ivm de uurwijzer. Daar zitten barsten in en ik ben bang dat het gaat brokkelen en in het horloge terechtkomt. Dat hoeft geen groot probleem te zijn, mits het niet radioactief is kan het door een horlogemaker worden verwijderd.

Daarom mijn vraag. Wat denken jullie? Is dit radium?

1 like

Uit welk jaar is-ie? De omslag naar tritium is rond 1962, give or take een paar jaar.

1 like

Kijk, dat is alvast goede info. Ik denk dat het dan wel goed zit. Lijkt mij een jaren zeventig horloge.

Ik denk juist vroege jaren '60…! Sowieso zou ik die wijzers wel laten re-lumen. Origineel is wat waard, maar dit is geen gezicht.

Een geigerteller is je beste optie…! :slight_smile:

1 like

Neh, ik houd juist van dat brakke. Heb een andere skin diver waar de wijzers volgens mij zijn gerelumed en dat stoort mij soms.

Waar baseer je het vroege jaren zestig op?

2 likes

Ik denk, bijvoorbeeld, dat de bezel verchroomd is. Dat deden ze in die tijd nog vaak. De kast kon ook wel 's verchroomd zijn (weet dat vrij zeker zelfs), met alleen een stalen deksel. In de '70’s zie je veel vaker alles al in RVS.

Dat “SuperDeLuxe” is ook een wat loze aanduiding, die ik veel meer met horloges uit de jaren '60 associeer.

Ik denk eigenlijk een goedkoop jaren 70 duikertje; er zit bij deze een goedkoop penankertje in:

2 likes

Owkee. Advies dan hier - links laten liggen. Genoeg redenen voor IMO.

1 like

Dank, dan weet ik genoeg. In dit horloge zit op het oog hetzelfde uurwerk in.

Bedankt voor de adviezen! Ik laat hem links liggen.

1 like

Wat heeft iedereen toch tegen een penanker?
Heerlijk man om ze vanaf een meter of 10 nog te horen tikken haha.

3 likes