Is dit echt goud? Nee!

Goedemorgen HF!

Betreft het onderstaande horloge:

Heb hem hier al eens eerder gepost met de mededeling dat ik geen idee heb wat dit is en hoe ik hieraan kom. Diezelfde dag wist mijn vrouw te vertellen dat dit horloge van haar oom is geweest en deze er altijd over aan het opscheppen was dat dit echt goud moet zijn.

Ik zie wel iets van een merkteken aan de zijkant staan echter niet duidelijk te zien met mijn brillemans ogen.

Het horloge zonder bandje weegt aardig wat. Ik wil eigenlijk weten of er ergens een legitieme manier is om dit te laten checken zonder naar een shady goud wisselkantoor te gaan. Die hebben we er genoeg in zuiden van zuiden van Limburg.

Zijn er dingen die ik zelf kan checken? Of heeft er iemand ervaring met een dergelijke winkel oid in het zuiden van land waar ik langs kan gaan?

1 like

Ik denk gezien het model dat het goldplated is. Kun je foto’s plaatsen van de merktekens en achterkant horloge (deksel). Een beetje juwelier kan dit ook zo nakijken…

1 like

Heb je een foto van de achterkant?

Een gouden horloge heeft stempels.

Meestal zijn dit soort oude volgouden horloges maar een paar gram goud. Dus je gaat er niet veel voor krijgen.

1 like

Goedemorgen, een goede indicatie of hij van goud is vaak al de deksel. Is deze ook goudkleurig kun je geluk hebben is deze van staal heb je zeker pech (99%)
Kun je misschien een betere foto maken van voor en achterkant.

Lijkt me iig een jongens / communie horloge oid.

Ik verwacht er dus niet veel van na alles te hebben gelezen en kijkende naar de fotos.

Nope, gouden laagje

2 likes

Idd. Geen volgoud maar verguld

Spijtig haha, dan gaat ie lekker de horloge kist in voor als de kleine wat groter is!

3 likes

Vaak staat tussen de lugs wel iets van “Plaque” en dan 10 of 20, dat is dat de dikte van het vergulde laagje (in micrometer)

1 like

Goud roest niet.

Roest niet maar vlekken/ patina komt wel voor. Tis ook geen puur goud natuurlijk

Maar die ‘korsten’ zul je nooit hebben.

:joy:

Oompje toch…

2 likes

Een laagje weliswaar.
Maar als je er over moet ‘opscheppen’ weet je ook eigenlijk al wel dat het niet waar is :sweat_smile:

3 likes

Het uurwerkje is een Frans massaproduct, type 233-60. Dit kwam eerst op de markt onder de naam van de firma die het maakte: Cupillard 233-60 dus. Na diverse fusies in de Franse horloge-industrie werd de naam FE 233-60.

3 likes

Ik zie geen slijtage punten. Mischien gold-capped, een dikkere laag dan gewoon verguld.?

De kroon?

Ja die is wel gesleten, duidelijk!
Maar gold capped is net een tussenvorm die je met enig gevoel voor humor wel echt goud zou kunnen noemen…

Of het nou verguld, gold cap, rolled gold.of gold filled is. Het is allemaal te weinig goud om te kunnen smelten.

1 like