Is dit een acceptabele amplitude?

Ik heb een Speedmaster Reduced op het oog uit 1998. De verkoper heeft mij een screenshot gestuurd van de timegrapher met de volgende getallen (platte ligging, wijzerplaat omhoog):

  • Rate: +3s/d
  • Amp: 194
  • Beat Error: 0.1ms
  • L.A.: 52

Ik maak me zorgen om de amplitude die zeer laag is. Hij vertelde mij dat die horloge vorig jaar nog geserviced is en dat die niet van plan is de horloge nog een servicebeurt te geven. Volgens hem is dat een normale amplitude voor een dergelijk stuk, maar ik lees nergens dat een dergelijke amplitude acceptabel is, zelfs niet voor oudere horloges.

Duidt deze amplitude op problemen in het uurwerk? Alvast bedankt voor jullie input!

1 like

De verkoper vertelt een verhaaltje. De amplitude is te laag en duidt op een broodnodige service. Amplitude zou iig rond de 275 moeten liggen.

4 likes

Dank je wel voor je waardevolle input. Ik kwam al nergens tegen dat onder de 200 acceptabel is, maar dit bevestigt het nog eens

Heeft hij daar bewijs voor? :upside_down_face: Ik gok van niet

1 like

Conclusie: onbetrouwbare informatie van een onbetrouwbare verkoper. Wegwezen! En indien mogelijk en/of relevant: melding maken van deze verkoper als onbetrouwbaar.

2 likes

Heb je een foto dat die op de timegrapher ligt? Dacht dat de hoek waarop hij ligt ook uitmaakt om een goed beeld te krijgen.

1 like

Ook niet onbelangrijk: Wie heeft er met zijn handjes dit lastige uurwerk geserviced? Beun of servicecenter.

1 like

Dat hoor ik vaker inderdaad, ‘lastig uurwerk’; weet jij waar m dat in zit?

1 like

Is dit toevallig mijn ex, nu notoir forum-flipper-middel? Die heeft ± een jaar geleden een beurt gehad namelijk.

1 like

Ik heb je een PM gestuurd. Hoef niet zozeer van die van mij af maar die van is 1,5 week geleden opgehaald bij S&C met verse Omega service :slight_smile:

2 likes

Zit ‘m in de chronograafmodule van Dubois-Depraz die aan het uurwerk is’ toegevoegd’.

2 likes

Ik heb wellicht ook interesse :slight_smile:

1 like

Wat is dit toch een heerlijk forum

4 likes

Voor de goede orde: de amplitude duidt op service voor het onderliggende uurwerk, de aandrijving en dat is een ETA 2892, die is prima te servicen. Het is dan niet gezegd dat de chrono module ook onderhanden genomen hoeft te worden.

3 likes

Ik denk het eigenlijk niet. Hij kwam nl uit Engeland en was geen forumlid.

1 like

Uurwerk moet na 24 uur lopen in alle standen minimal 200 graden amplitude hebben. Horizontaal loopt een vers uurwerk vaak 25 of 30 graden meer dan in de hangende standen. Openingshoek is 51 graden, dus meten bij 52 graden geeft ook al een afwijking van zo een aantal graden naar boven.

Kortom, volledig out of spec en uurwerk heeft een serieuze onderhouds beurt nodig. Of het alleen het uurwerk is is lastig te zeggen. Ook de module kan zwaar lopen en dan heb je ook een extra belasting lees lagere amplitude.

Afblijven van dit horloge of meerekenen dat je een beurt bij Omega laat doen die misschien wel 800 euro kost.

Persoonlijk zou ik, om wille van de module opbouw en navenant dure service als de module vervangen moet worden nooit een reduced doen, maar een geintegreerde met een 861 , 1861 of basis ETA 7750 kopen. Deze kan iedere goede horlogemaker probleemloos service en onderdelen zijn goed te krijgen.

Rollie

5 likes

Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik zit al een tijd te twijfelen over de Reduced. Service kosten is een van de redenen. Ook vond ik de bouw kwaliteit flink te wensen maar dat is inherent aan een horloge uit die tijd. De FOIS vind ik ook wel wat maar de 19mm en ontbreken van stalen band staan me een beetje tegen. De pro is weer te groot voor mij. Lastig…

Prima te doen allemaal hoor met de FOIS. 19mm banden zijn ook prima te krijgen.

3 likes

Blijft toch wel een mooiert. Welke stalen band is dit? En past een 20mm leren band op de 19mm lugs met een beetje drukken? Ik heb een hoop 20mm banden en al mijn andere horloges zijn 20mm.

Was het horloge wel volledig opgewonden bij de meting? Als je het uurwerk maar een paar slagen opwindt loopt hij wel maar niet met een fatsoenlijke amplitude. :thinking: