Hommages worden door hetzelfde merk als het origineel uitgebracht, als een “hommage” aan een door hun vervaardigd “historisch” model.
O.a. Omega met de first men on the moon watch, Vostok met de 1967 en de Sturmanskie met de Okeah. Dit zijn dan ook vaak limited editions en collecters items.
Dit vind ik zeker anders als een replica, dat is vaak kwalitatief slecht jatwerk van een ander concurrerend merk.
Sorry hoor maar het gaat er helemaal niet om iemand af te branden. Maar op dit forum wordt toch een duidelijke en mijns inziens terechte stelling genoemen ten aanzien van replicas. En waar moet je beginnen bij de vraag of bij het aanbod? Het namaken van merkartikelen is een verwerpelijke zaak net zoals het aankopen ervan, of het nu gaat om horloges of om parfum of welk ander (altijd)luxe-artikel dan ook.
Maar ik ben het er helemaal mee eens dat de hoofdzaak is om te proberen de hobby op anderen af te stralen en dat gebeurt ook zeker in de meerderheid van de forum-discussies.
Als we nu eens zoveel energie zouden stoppen in aardig en beleeft reageren op vragen waarmee dit topic begon dan zou het ons enorm sieren is mijn inziens.
Andre, ik leer hier steeds weer bij. Jouw definitie van hommage is weer een stuk smaller dan wat ik tot dusver begrepen had. Hoe noem je dan de kopieën van Parnis en Alpha, die dat onder eigen merknaam doen, en hoe sta je er tegenover?
Ik vind dit een lastige discussie, Ik ben niet zo bekend met Parnis en Alpha.
Ik ga het toch proberen.
Wat ik een hommage vind word ook een re-issue genoemd. Ik ben van mening dat als een fabrikant een hommage/re-isseu uitbrengt van een historisch belangrijk model dan is dat een keus van de fabrikant waarbij hij een aantrekkelijk maar slecht verkrijgbaar model weer gaat produceren op waarschijnlijk commerciele gronden. Het idee en ontwerp en de ontwikkeling van het specifieke model was toch al eigendom van de fabrikant.
Als een fabrikant zoals Parnis een IWC kopieert, (wat ik begrepen heb na googlen) dan gaat deze er vandoor met het idee en al het bijbehorende werk van de originele fabrikant, dit is vaak te zien aan de prijs en kwaliteit t.o.v. het origineel.
Ik zou dit persoonlijk niet kopen om de reden die ik in het vorige bericht beschreef, re-isseus vind ik daarentegen wel erg leuk. De omega re-isseu van de first man on the moon watch staat met stip op nummer één op mijn wishlist.
Deze redenen om het wel of niet kopen van de door jou genoemde merken en in mijn ogen dus replica`s, ongeacht of ze een eigen merknaam op het horloge zetten is echter voor ieder persoonlijk. Die discussie word een neverending story.
Ik vind het plaatsten van een eigen merknaam op een zwaar gekopieerd horloge dan slechts een detail, maar dit kan voor een ander compleet acceptabel zijn. Zoveel mensen zoveel meningen. Zelfs als de fabrikanten een "dealtje"hebben gesloten over het ontwerp en het dus geen “jatwerk” is.
Dit is slechts een weergave van mijn idee over het verschil van een hommage en een replica. Ik vind het echter jammer want als beide door jou genoemde merken wel met eigen verfrissende ontwerpen komen, of al hebben, die ze zelf ontwikkelen dan hebben ze in mijn ogen nog steeds het namaak imago.
Als antwoord op je vraag, ik zou denk ik geen lookalikes van Parnis en Alpha kopen maar doorsparen.
Ik vind ook dat we elkaar in deze materie ook niets moeten “leren” maar ieder zijn eigen mening moet gunnen. Ongeacht wat deze ook is. Het origineel is niet voor iedereen weggelegd of het sparen duurt te lang. Voor sommigen is dan een “bijna origineel” een oplossing. Hoe je deze leuke horloge hobby beleeft is ook voor een ieder persoonlijk.
het is ongelooflijk dat er op dit forum altijd
weer ellenlange discussies plaatsvinden nadat de
vraagsteller die naar alle waarschijnlijkheid
allang weer weg is door alle commentaren hier.
In plaats van fatsoenlijke antwoorden en daarmee
iemand te helpen een mooi horloge te vinden is het
hier steeds weer schering en inslag om zulke
personen die misschien aan het begin van een mooie
hobby staan af te branden.
Het betekend dat ze niet meer mee lezen en
waarschijnlijk volop aan de imitaties gaan.
dat heet:genuanceerd reageren of zo iets. Jammer, met een beetje meer tact win je meer zieltjes voor een getikte hobby, maar goed…velen zijn wijzer!?
ik pak vast een bak koffie.
Sommige mensen leren het nooit met die
replica’s,
dat weten we.
Logisch gevolg op dit forum:
1 boze mensen die boe roepen
2 de seiko fanboys komen in grote getalen en
vinden dat de TS een seiko moet kopen. Het
horloge
heeft dan wel niets te maken met de bell en
ross
en lijkt er in de verste verte niet op maar een
seiko dat is wat je moet kopen. Natuurlijk moet
je
die kopen bij monsterwatches want er zijn geen
andere shops.
i
Maar goed om TS toch een beetje te helpen, dit
een
idee?
mijn voorkeur gaat uit naar Zwitserse horloges,
maar voor een beperkt budget is een Seiko toch een
prima instapper? En waarom níet bij monsterwatches
kopen?
Tabee
GOED lezen en de tekst niet uit zn verband rukken!
De hommagemarkt valt voor mij uiteen in 3 producten: hommage eigen model: waarbij een horlogemaker een eerbetoon uitbrengt aan een horloge uit de eigen historie. hommage ander merk: waarbij een horlogemaker een eerbetoon uitbrengt aan een horloge van een ander merk. Hierbij moeten dezelfde kwaliteitseisen als bij het origineel in acht worden genomen. Bij voorkeur moet het originele merk niet meer bestaan. replicahommage: de parnissen en alpha’s. Mindere kwaliteit dan het origineel en alleen bedoeld om op een makkelijke en goedkope manier mee te liften op het succes van een bekend model.
Replicahommage?! Deze term is helemaal nieuw voor me. Klinkt ook een beetje tegenstrijdig. Wel leuk om te zien dat idereen zijn eigen woordenboek heeft.
De hommagemarkt valt voor mij uiteen in 3
producten:
hommage eigen model: waarbij een horlogemaker een
eerbetoon uitbrengt aan een horloge uit de eigen
historie.
hommage ander merk: waarbij een horlogemaker een
eerbetoon uitbrengt aan een horloge van een ander
merk. Hierbij moeten dezelfde kwaliteitseisen als
bij het origineel in acht worden genomen. Bij
voorkeur moet het originele merk niet meer
bestaan.
replicahommage: de parnissen en alpha’s. Mindere
kwaliteit dan het origineel en alleen bedoeld om
op een makkelijke en goedkope manier mee te liften
op het succes van een bekend model.
Juist genuanceerd,:} nu weer over tot de orde van de dag?
Replicahommage?! Deze term is helemaal nieuw voor
me. Klinkt ook een beetje tegenstrijdig. Wel leuk
om te zien dat idereen zijn eigen woordenboek
heeft.