Is dit een goed uurwerk?

Ik ben bezig met een klein horloge voor mijn vriendin. Niet dat die daar op zit te wachten, maar een hobby vraagt om offers, in sommige gevallen geeft het zelfs slachtoffers.

Nu wil ik weten of er een beetje een fatsoenlijk, te servicen uurwerk inzit. Een penanker is geloof ik niet iets dat je moet willen.

Vandaar mijn vraag aan de verkoper of er een penanker inzit.

Dit is zijn antwoord:
It’s a Lorsa 514A movement.
Probably before 1970

It’s an anchor, pallet fork, Anker, movement (with 2 jewels on the fork) …( I don’t know if it’s the good word for you, in English).

Op ranfft vond ik dit: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lorsa_514

Wat is jullie oordeel? Alvast dank.

Het lijkt mij geen uurwerk dat je bij iedere willekeurige horlogemaker kunt droppen voor een servicebeurtje. Zijn er geen veiliger keuzes te maken gelet op het feit dat het je vriendin waarschijnlijk weinig uitmaakt wat er in tikt?

1 like

Nog niet tegengekomen! :slight_smile: Het is een geinig skin divertje in een vrouwenmaat, daar zijn er niet veel van.

Hij loopt overigens goed, volgens de verkoper. Voor wat het waard is.

Heb ook gehoord dat penankers veel lawaai maken. Als mijn vriendin iets niet trekt is het geluid. Het is ook een experiment hoor, een niet quartz is nieuw.

Als het echt om de Lorsa 514A gaat, dan is het een goed, leuk uurwerkje met anker echappement en bij de 514 ook met Incabloc bij uurwerken van ca 1960 en ‘Rufa-Anti-Shock’ bij uurwerken van ca. 1965 (vlgs Ranfft). Het uurwerk is weliswaar niet groot, maar goed te servicen.

6 likes

Heb ook wel eens een lorsa beet gehad, (niet dit type overigens) en dat was prima te servicen. Dus ik zie geen reden om deze af te raden. :sunglasses:

1 like

Dank voor de antwoorden! Biedt perspectief!

2 likes

Beetje horlogemaker draait zijn hand niet om voor deze Lorsa, en is het wel een probleem dan gauw een andere opzoeken :grin:

2 likes