Is dit een la phare?

Lieve mensen,

wie o wie kan mij helpen het merk te ontfutselen van onderstaand zakhorloge. Het is een bijzonder zakhorloge speciaal voor blinden maar moet de ouderdom en de merknaam zien te achterhalen en het lukt me niet…

Ik ontvang graag wat hulp!

Mooi zakhorloge met slagwerk! Zal waarschijnlijk 18k goud zijn.

Het is geen braille zakhorloge, dus niet voor blinden.

Het is werkelijk een prachtig horloge. Is het geen Breguet?

wat een snelle info…dank daarvoor!

is Breguet gelijk een merk? Ik dacht dat het een soort uurwerk was…

Hoe kan ik de ouderdom achterhalen als dit een breguet is?

het uurwerk geeft elk uur, kwartier en minuut aan door af te gaan. Het is hierdoor een horloge speciaal voor blinden (zo is het mij verteld door opa die het al heel lang in de familie heeft)

Nee, dat zakhorloge is inderdaad niet bedoeld voor blinden, maar je kan wel horen hoe laat het is.
Op dit Franse Forum staan een paar Le Phare uurwerken afgebeeld, ik weet niet of hij erbij staat.
http://forumamontres.forumactif.com/t31083-calibres-le-phare-extrait-de-la-classification-horlogere-1936

Zou je misschien even kunnen opschrijven wat er aan de binnenkant van de kast staat geschreven?

Dit is namelijk niet goed te zien in de foto’s. Chronograaf zakhorloges zijn al bijzonder, met een minute repeater wordt het wel heel erg leuk. Is dit een nieuwe aanwinst?

Repeaters waren bedoeld om te laten horen hoe laat het was 's avonds en 's nachts omdat straatverlichting niet bestond… dus niet perse voor blinden maar daar helpt het wel voor.

Goedenavond,

het is een familiestuk van opa en inderdaad heel erg bijzonder.

wat er binnenin staat geschreven;
repetition a minutes
Chronographe
balancier
compense

dan wat figuren van hoofden

nummer 280828

er staat iets van avance en retard op het uurwerk.

Opa had het weleens over brequet Spiral (ik dacht dat hij daar het uurwerk mee bedoelde)

Ik probeer voor opa de ouderdom te achterhalen en wat meer informatie maar het wil bij dit horloge niet zo goed lukken vandaar de post…

oke, snap het

Ok, dan heeft de balans inderdaad een Breguet overcoil (spiraalveer inderdaad, opa heeft gelijk). Hoeft niet het merk Breguet te zijn.
Ik zag Breguet staan, zou makkelijk zijn geweest he? :wink:

inderdaad… nu de ouderdom nog zien te achterhalen

Wat een ongelooflijk mooi zakhorloge (tu). Het uurwerk is om van te smullen, zoiets zou ik graag nog eens aan mijn verzameling willen toevoegen.
Helaas kan ik niets toevoegen aan wat hiervoor al is gezegd.

Wat ik je nog wel wil meegeven is om het horloge te koesteren en niet zomaar te verkopen.

Opa beslist wat ermee gebeurd en die zegt dit is absoluut niet te koop

Het volgens mij eenzelfde als deze: http://youtu.be/UoC4onx4mfg
Erg kostbaar dacht ik…

Lijkt er inderdaad op, maar toch nog vrij veel verschillen.

Even een idee, aangezien de kast van goud lijkt te zijn zal deze voorzien van diverse stempels die iets zeggen over goudgehalte maar die ook iets zeggen over land/regio van productie. Die stempels zijn te herleiden naar tijdframes. Je hebt wel een goede loupe nodig om de stempeltjes goed te kunnen zien.

Exact hetzelfde zul je niet vaak zien maar bijna zeker een Le Phare
als je de uurwerkjes vergelijkt.
Volgens mij weet Freddy het wel, misschien kun je 'm een pb sturen.

Ja ik denk het ook. Ik bedoelde het meer om te kunnen dateren.