Is dit een originele Omega?

Plaat inderdaad opnieuw opgemaakt maar zeker niet slecht. Als ik het goed zie dan serienummer 15 mio? Dan ca. 1955

Wijzerplaten kunnen flink verouderen, daarom worden ze soms opnieuw opgemaakt, dwz opnieuw geschilderd. Kenners zien dat liever niet gebeuren, de originele oude min of meer gehavende wijzerplaat wordt meer gewaardeerd. Hoe minder gehavend, hoe beter natuurlijk. Of de wijzerplaat van dit horloge opnieuw is opgemaakt, kan ik niet beoordelen.

Het typenummer van de kast is 2802 SC zoals je in het achterdeksel kunt lezen. Google maar en je vindt veel info en afbeeldingen.

Je foto van het uurwerk is niet scherp genoeg om het serienummer te kunnen zien, maar aan de hand van dat nummer kun je het jaar van produktie achterhalen. Typ in Google Omega serial number… , dan vindt je het wel.

Het kaliber type is 471, geproduceerd tussen 1954 en 1959. Weer veel over te vinden als je het googled. Hier alvast een link:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_471

Verder is dit zo te zien een echte mooie Omega, het loont de moeite om het uurwerk eens te laten reviseren door een horlogemaker. Jekunt ook een oproep doen id paarse afdeling techniek & reviews of kijken in de rubriek ervaringen met horlogemakers. Een service hoeft niet zo duur te zij en voorkomt slijtage. Het horloge loopt dan weer als een zonnetje en kan dan nog jaren mee. NB beter niet naar een juwelier of Omega dealer gaan voor zoiets, kan dan overdreven duur worden.

8 likes

Hallo @jan13,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga op zoek naar het serienummer, dank voor de tip. Kunt u mij een prijsindicatie geven van een revisie? waar moet ik dan aan denken?

1 like

Het serienummer staat dus op de uurwerkfoto (maar niet scherp)

Revisie zal - bij een gewone horlogemaker - 300e kosten gesteld dat er geen gekke dingen aan de hand zijn

PB gestuurd.

1 like

Waaraan zie je dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt? Op basis van 1 foto vind ik dit nogal een snelle conclusie maar misschien ontbreekt het mij aan kennis.

Er staat oa geen swiss / swiss made op.

1 like

Dus deze zijn ook allemaal opnieuw opgemaakt?

Tis een indicatie

1 like

Kijk eens naar de slijpsporen van de rotor op het uurwerk en in de achterdeksel!

5 likes

Dit viel mij inderdaad ook al op. Aandachtspunt voor revisie!

1 like

https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ck-2916

Uit Omega’s eigen archief.

2 likes

Dit is handig! Ik zie enkele uurwerken uit 58’ ook zonder “swiss made”.

1 like

Ik gebruik de site vaak als referentie. Maar zoekt wat moeizaam en is niet kompleet. Maar is zeker tot steun. Succes met je mooie Seamaster. Ik heb zelf o.a. een Seamaster 600 met een zwarte opgemaakte wijzerplaat. Draag hem toch met veel plezier.

Onderstaand topic kan je mogelijk meer informatie geven: https://omegaforums.net/threads/omega-dial-with-no-swiss.111253/

Voor jou is dat wellicht zo, dat gaat niet op voor anderen.

1 like

Dat blijkt. Wel fijn als er een onderbouwing wordt gegeven. Daar leren we dan allemaal weer van.

Lijkt mij dat je best op zoek gaat naar een (gecertificeerde) Omega horlogemaker met toegang tot Omega onderdelen… Kost wat, maar anders vermoed ik dat de kans bestaat dat er occasie onderdelen in komen van E-bay, die duur verkocht worden en niet altijd beter zijn dan diegene die ze zouden moeten vervangen.

Hier kan je zoektocht beginnen:

1 like

De fonts kloppen gewoon niet en de plaat is te grof geprint

1 like

Die oude uurwerkje zijn vaak heel erg versleten en onderdelen zijn hartstikke duur geworden. Zoals al aangegeven lijkt het rotorlager gaar te zijn gezien de sleepsporen. Met €300 ga je echt niet weg komen mits je het goed wilt laten maken met nieuwe onderdelen (voor zover ze nog te krijgen zijn). Veel donor uurwerkje die je via eBay kunt kopen zijn tot de draad versleten of zelfs samengesteld uit versleten onderdelen.

3 likes