Was onlangs een beetje aan het opruimen en toen kwam ik dit (zilveren) zakhorloge tegen. Nu is het geen Rolex en zal zodoende op zich weinig waarde hebben, maar is het toevallig een verzamelexemplaar omdat het ter ere van de “Olympiade 1928” is gemaakt? Aan de binnenkant van het horloge staat “Brev. S.G.D.G.” en het enige wat ik daarover via Google heb kunnen vinden is dat het een of ander patent is voor iets dat in Frankrijk is gemaakt. Over “KIEK” ben ik hier op het forum al een en ander tegengekomen, ook over de vestiging op de Leidschestraat, maar meer informatie is altijd welkom. Alvast bedankt voor de eventuele reactie’s ik ben erg benieuwd…!
Die Cortebert zakhorloges zijn voor betrekkelijk weinig te vinden op eBay, dat kan je zelf nakijken.
De eventuele meerwaarde zal hem dan inderdaad zitten in de vraag of je een Amsterdammer kan vinden die dit leuk vindt.
Hij ziet er -op het logo na dan- uit als mijn “Amsterdammer”, iets jonger denk ik en met de naam van een andere horloger.
Het uurwerk in de jouwe ziet er ook wat minder verzorgd uit dan de mijne:

Neemt niet weg dat het voor sommigen een leuk hebbeding zal zijn.
En als je een Amsterdammer bent, gewoon niet wegdoen.
Vraag is natuurlijk wel: doet 'ie het ook, en zo ja: hoe goed?
@grootmokum: voor zover ik weet loopt ie als een trein, maar ik zal het voor de zekerheid nog eens uitproberen voor een etmaaltje (of twee). In eerste instantie was ik ook niet van plan om het horloge te verkopen, tenzij het een uniek exemplaar zou blijken te zijn met “grote” waarde. Ik ben dan wel geboren in Amsterdam maar dat ding ligt bij mij al een jaar of 20 in een laatje… (en denk dat ie daar over 30 jaar waarschijnlijk nog ligt).
Haal 'm over 15 jaar uit de la, de interesse is dan groter
en ook de waarde.
Dat lijkt me sterk. Dit soort spul kan naar mijn mening maar 1 kant op en dat is niet omhoog.
Mark020 Schreef:
Dat lijkt me sterk. Dit soort spul kan naar mijn
mening maar 1 kant op en dat is niet omhoog.
welk jaar leven we nu?.. :)… precies…
Persoonlijk vind ik het wel een mooi horloge… 't zou mogelijk goed zijn voor de waarde als Nederland de olympische spelen in 2028 kan organiseren…
Die redenatie begrijp ik wel maar zakhorloges zijn echt speelgoed voor mensen die over 15 jaar niet meer leven. Er zijn uitzonderingen maar daar zou ik niet op gokken.
grootmokum Schreef:
Die Cortebert zakhorloges zijn voor betrekkelijk
weinig te vinden op eBay, dat kan je zelf
nakijken.
De eventuele meerwaarde zal hem dan inderdaad
zitten in de vraag of je een Amsterdammer kan
vinden die dit leuk vindt.
Hij ziet er -op het logo na dan- uit als mijn
"Amsterdammer", iets jonger denk ik en met de naam
van een andere horloger.
http://i2.photobucket.com/albums/y42/grootmokum/Ho
rloges/Pocket_watch/Cortebert-Reenen-800x6003Custo
m.jpg
Het uurwerk in de jouwe ziet er ook wat minder
verzorgd uit dan de mijne:
http://i2.photobucket.com/albums/y42/grootmokum/Ho
rloges/Pocket_watch/VanReenenBinnenkant640x480_zps
489c8da3.jpgNeemt niet weg dat het voor sommigen een leuk
hebbeding zal zijn.
En als je een Amsterdammer bent, gewoon niet
wegdoen.Vraag is natuurlijk wel: doet 'ie het ook, en zo
ja: hoe goed?
Hoi grootmokum,
Was effen ::o8-)::o die ken ik was ooit van mij geweest
hij is nog steeds mooi en in een goeie gezelschap :~
Dwieb,
Die van jou is interessant als een stukje Amsterdamse geschiedenis, en als een zakhorloge is dit niet veel waard vanwege wat simpele uurwerk.
Maar niet alles is in geld te vertalen B)-liefde telt ook mee;)
Jullie weten dat er een tijd is geweest dat je windmolens kon kopen voor fl.1,-?! (Dat zijn Holandsche guldens of florijnen voor de piep-jonkies )