Is dit een vrouwenhorloge? Horlogematen

Ik kom de laatste tijd veel forumtopics tegen over maten van horloges. Een interessant onderwerp als je het mij vraagt. Zo kwam ik onlangs ook dit horloge tegen, waarbij ik zelf twijfels heb:

http://www.chrono24.nl/jaegerlecoultre/master-compressor-medium-stahl-automatik-37mm-ref-172847--id2621278.htm?countryIds=DE&countryIdsmore=0&dosearch=true&manufacturerIds=127&maxAgeInDays=0&movementTypes=1&query=jaegerlecoultre&resultview=list&searchexplain=false&sortorder=1&watchTypes=U&urlSubpath=/jaegerlecoultre/index-3.htm&manufacturerIds=127

Nu de vraag: is dit met 37mm een vrouwenuitvoering of is ie gewoon klein? Hij wordt namelijk diverse malen onder de categorie vrouwen thuisgebracht.

Is een 37-38mm per definitie een vrouwenhorloge? Ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht hebben jullie ook nog meer voorbeelden van twijfelgevallen :stuck_out_tongue:

Er is geen algemeen geaccepteerde norm voor de maat van een heren- of dameshorloges. Het is helemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en de heersende mode en of je je door de mode laat leiden. Daarom kunnen we er ook heerlijk over discussieren :smiley:

Teunan87 Schreef:

Is een 37-38mm per definitie een vrouwenhorloge?

Post eens in het vintage gedeelte, daar vinden ze dit groot :wink:

Ik draag overigens horloges tussen 36 en 40mm, dus 37-38mm is voor mij de perfecte maat. Voor zover ik weet ben ik een man :smiley:

Voor mij is 37-38mm ook prima draagbaar. Dus per definitie dames? Niet in mijn beleving.

Is het wellicht ook zo dat JLC over het algemeen wat kleinere horloges produceert? Van de Compressor serie zijn er overigens nog wel een aantal grotere modellen,

Overigens kan ik me bij dit model wel voorstellen dat men over een ‘vrouwenhorloge’ spreekt. De grote cijfers en kronen maken het een erg grof horloge en daar past de maat van 37mm wat mij betreft niet echt bij. Het hangt dus ook nog eens van het design af

Interessante beredenering, maar wel lastig vast te stellen over het algemeen.

Overigens zijn sommige fanaten het er bij een Panerai wel over eens. 44mm is de maat, 40mm kan echt niet. :smiley:

Horloges zijn de laatste twintig jaar natuurlijk enorm gegroeid. In de jaren '90 was 36mm een medium size herenmaat. Daarvoor was 33 - 35mm een heel normale maat voor een herenhorloge en in de jaren '40 en eerder was dit zelfs 32mm. Nu hoef je op de middelbare school niet meer aan te komen met een horloge onder de 46mm(!). Ik vind het geen gezicht zo’n ielig polsje met zo’n stationsklok. Maar ach, ieder z’n ding, zeg ik! ; ) En ik lees in de bladen dat ‘de experts’ verwachten de mode uiteindelijk wel weer iets bescheidener gaat worden. Dus ik zou even niet meer investeren in een 3XL-modelletje! ; )

Horloges groter dan 38 mm vind ik bij mij niet staan, hangt samen met mijn pols omvang (17.5cm). Helaas zie ik heel vaak mooie horloges maar die zijn te groot en koop ik dus niet.

Ik draag 45 mm en 36 mm met evenveel plezier en heb nog nooit vernomen dat het er niet uitziet. Dus: nee :smiley:

37 mm, vind ik groot voor een dames horloge. Vanaf 33/34 mm vind ik het heren. ( vooral vintage )

Heb ook een ielig polsje (16-17 cm), dus 37mm zou bij mij perfect staan. Eigenlijk alles tussen 32 en 42 past goed. Zou me er zeker geen zorgen om maken of het een dameshorloge is of niet.

Nog zo’n voorbeeldje: volgens Breitling is dit horloge met 38mm een damesmodel. Ikzelf zie het mooiste model Breitling sinds jaren en bovendien in een maat waarmee je over een paar jaar tenminste niet voor gek staat. Zou 'm (jaja, als man zijnde) zo kopen als 't kon.

(Niet mijn pols, maar van een kerel van Hodinkee)

Zelf heb ik een vrij platte pols van 19.5 en draag alleen 44mm plus, maar belangrijker nog is de lug-lug afstand, die bepaald echt of hij over je pols valt (=te groot in mijn opinie) of niet.

Mijn vriendin met mini polsjes is naar een citizen duiker van 42mm aan het kijken… Ze heeft hem om gehad en was prima, alleen de standaard band was echt te groot, maar die vervang ik wel voor haar, kan ze mooi wisselen met nato banden oid. (Promaster BN0100).

ik vind t afhangen vd pols. bij de 1 vind ik t mooi staan, bij de ander te klein.

verder hangt voor mij ook af van hoe (ver) de lugs lopen.

Nu de vraag: is dit met 37mm een vrouwenuitvoering
of is ie gewoon klein? Hij wordt namelijk diverse
malen onder de categorie vrouwen thuisgebracht.

Volgens mij is het een herenhorloge voor mannen met een vrouwelijke polsomtrek. :slight_smile:

Horloges in het “overgangsbereik” van 32-40 mm worden steeds vaker als unisex aangeboden.

Groet Tecco

hcptdg Schreef:

Ik draag 45 mm en 36 mm met evenveel plezier en
heb nog nooit vernomen dat het er niet uitziet.
Dus: nee :smiley:

+1

Neem de afstand tussen je oren, verminder dat met de polsomtrek en je hebt de juiste maat voor je horloge :wink:

De meeste Seiko’s die ik bezit hebben een doorsnee van 37mm. Ik heb een redelijk grote polsomtrek (19,5cm) en het oogt allesbehalve iel.

Sommige vintage horloges (Prisma, Pontiac) zijn wel aan de kleine kant (33-34mm), ik heb daar geen enkel probleem mee. De Certina DS EOL van 35mm is ook behoorlijk compact maar draagt erg lekker.

Alles boven de 43mm vind ik aan de grote kant. TW Steel etcetera is niet echt mijn ding. Aan de overkant van de straat kunnen ze al zien hoe laat het is. :slight_smile:

Het hangt dus vooral af van het horloge zelf en hoe je er zelf tegenaan kijkt.

Ik vind de horloges tegenwoordig soms veel te groot
Ik heb pols van bijna 20cm en vind 40mm perfect
Wel is het zo dat vaak niet de grootte maar het model bepalend is.
die steel vind ik unisex
gr roel