Is dit horloge (Oris) met deze gangreserve ' value for money' volgens jullie?

Goedenavond mede HFers.

Ik ben benieuwd of jullie dit value for money vinden

Oris 110 years ltd edt. Heeft een gangreserve van 10 dagen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een IWC portugese met ‘slechts’ 7 dagen gangreserve

Ligt de nieuwprijs op ongeveer t dubbele voor de IWC tov de Oris. Zou dit hoofdzakelijk naam zijn of? Bedoel Oris is toch ook geen kleine naam?

Dus t gaat mij er in mindere mate om of de Oris mooi is, maar meer of dit een value for money is voor dit 10 dagen gangreserve (en volgens Oris is t uurwerk ook helemaal door hun ontwikkeld)

Wat vinden jullie en ok. Welke is mooier? ( Niet dat een van de twee ooit bij mij in de collectie komt, zou met zo een duur horloge niet durven rondlopen)

4500 euro vind ik een hoop geld…

1 like

Twee reviews

http://www.ablogtowatch.com/oris-begins-house-watch-movement-production-calibre-110/

http://wornandwound.com/2014/04/09/look-oris-caliber-110/

Toch geen flauwekul, vind ik. Inhouse.

Bij dure horloges draait alles om perceptie. IWC heeft gewoon een betere naam, en kan hogere prijzen vragen. Dat wil niet perse zeggen dat het ook betere horloges zijn. Door de perceptie zal de IWC denk ik zijn waarde (in percentages) beter houden, dan de ORIS.

Maar petje af voor ORIS met deze manufactuur.

2 likes

Het is wel wat overdreven, 10 dagen reserve
voor een horloge dat nu niet uitpuilt van allerhande
datum/maanstanden complicaties etc.

wanneer je je horloge 10 dagen niet gebruikt heb je waarschijnlijk nog wel een ander horloge waarmee je deze Oris weer gelijk kunt zetten en aanslingeren gaat aan de pols vanzelf.
verder wel een mooie klok maar niet voor het geld

Het is een uurwerk dat door Oris zelf is ontwikkeld. Dat heeft uiteraard een prijskaartje. Wat meer gangreserve hoeft niet per se duur te zijn
Explore Thomas Jansen

Na 1 maal opwinden loopt deze 8 dagen. Al te vinden voor iets meer dan 1k.
Ik vind de IWC overigens mooier dan de Oris.

Ik heb ook een 8 jours Eberhard. Maar dit zijn geen manufacturen natuurlijk, maar gemodificeerde Peseux 7001. Overigens, na twee dagen moet ik hem wel corrigeren, loopt dan ruim een minuut voor. Ik weet niet, iets voor de experts, of een langere gangreserve minder nauwkeurigheid betekent.

Ik vind duidelijk de Oris mooier.

Minder cijfers en een mooiere wijzerplaat.

Elf.

Inderdaad geen in house uurwerk, maar doelde even op het vinden van meer gangreserve in een andere prijsklasse.
Mijn Eberhard heeft onlangs een servicebeurt gehad en ik begreep wel dat de lange looptijd invloed heeft op de nauwkeurigheid, de energie moet gelijkmatig worden afgegeven. Dit is direct na opwinden wat anders dan na een dag of 4 lopen. Ik zit nu na volledig opwinden en 7 a 8 dagen lopen op + 45 seconden.

De Oris krijgt ook mijn voorkeur, vind de kastvorm vele male mooier/chiquer en ook de ongelijkheid tussen de subdials (sec/gangreserve) maken hem toch veel speelser.

Bij merkhorloges betreffen de werkelijke materiaal- en productiekosten nog geen 20%. De rest zijn ontwikkelkosten, veel reclame en nog veel meer winst. Je koopt dus eigenlijk 80% imago.

1 like

Dat is toch met vrijwel alles? Auto’s, hagelslag, you name it…

2 likes

Nee, die verhoudingen zitten bij de meeste auto’s en levensmiddelen echt totaal anders in elkaar. Er zijn weinig producten waar je zoveel voor “lucht” betaalt. De parfumindustrie is een voorbeeld, bepaalde modemerken ook. Dan ben je er ongeveer wel.

Precies. Bovendien, het oog wil ook wat.

Hier dan.

In Frankrijk zien ze dat toch heel anders.

We hebben ons staan te verbazen bij de verkoop van een stugge ouwe ren kip “a la ferme”, die bij ons in de soep gaat, en daar dan toch voor 24,00 treuro’s wordt verkocht op de markt.

Elf.

Frankrijk is prijstechnisch een raar land. Was toevallig dit weekend in Lille. Schitterende horlogewinkel binnengelopen, met een enorm aanbod. Ze vroegen overal de hoofdprijs voor (advies) en er was ook niet te onderhandelen. Ik had een vloeiend Frans-spreker bij me, dus daar lag het niet aan.

Oké, zwaar off topic.

Frankrijk raar ? Yep !!

De werkende Fransman kost/verdient meer, en denk anders als ons “Calvinistische” noordelijke gelegen inwoners.

Allemaal voortkomend uit onze/de geschiedenis.

Ze houden van gebakken lucht.

:smile:

Elf.

Ben geen fan van IWC (te veel uurwerken er dichtbij van gezien, valt best wel tegen) maar qua looks is het wel de winnaar hier. En “te” duur zijn bijna alle horloges behalve Seiko en Steinhart (even een flame-bommetje op de late avond :wink:).

1 like

En Deep Blue, niet te vergeten. Maar de Oris is in dit geval de verstandiger keuze, puur vanwege de lagere aanschafprijs.

Ieder bepaald zelf wat ie n horloge waard vind, maar ik zou voor t geld wat anders kiezen. Niet dat de oris niet goed zou zijn. Maar ik heb andere dingen hoger op t lijstje staan.