Ik krijg dit exotische lantaarnpaaltje aangeboden. Het kom uit een verzameling.
Is dat iets bijzonders?
Staat niet veel in hoor maar wel een beetje informatie.
Dank! Alle info helpt.
Wel, het is een object van de manufactuur Jaeger en, zeker geen Jaeger le Coultre.
Het model als deze wordt regelmatig aangeboden op diverse sites, de prijzen variëren sterk en lopen uiteen van een paar honderd tot bijna duizend Euro.
Deze klokjes worden ook nieuw gemaakt en het is voor een leek moeilijk om te beoordelen of het een oude is of een nieuwe, kopie. Dat is alleen te zien als het wordt open gemaakt zodat je het uurwerk kan zien en aan de hand van de staat ongeveer kan beoordelen of het een kopie is of een oude. Plus de uiterlijke staat, en wel aan de hand van eventuele gebruiksbeschadigingen, zoals de opwind vleugel, die zou normaal gesproken regelmatig gebruikt moeten zijn om het op te winden, als die er nieuw uitziet, dan zal het vermoedelijk een nieuw gemaakt object zijn.
Als je een dergelijk object leuk vind om te hebben en de prijs is redelijk en voor de koper acceptabel, tja, dan is het aan jou om het wel of niet te doen.
Aan de getoonde foto’s te zien krijg ik echter de indruk dat dit een kopie moet zijn, hoe zie ik dat, wel, de streep met de lus onder de naam Jaeger werd oorspronkelijk door Jaeger niet gebruikt. Pas veel later toen de naam Jaeger le Coultre als handelsnaam werd gebruikt is de streep onder de naam erbij gekomen als een geregistreerd logo.
Het tweede kenmerk zijn de wijzers, die zien er als nieuw uit en vermoedelijk van kunststof, ze zijn te dik uitgevoerd. Indertijd werden de wijzers veel slanker gemaakt en van metaal.
Wel, Pieter67 is dit voldoende informatie voor jou om te besluiten wat je met deze info gaat doen?
dixi
Ik zit vandaag bij kassa 3. afdeling retour miskopen.
Ik zie die streep bij beide merken voorbij komen, op horloges die mij onverdacht lijken :
P.S. een jeager lantaarnpaaltje is bijzonder
Die streep er onder gebruikte Jaeger inderdaad wel.
Dit kopieren lijkt me sowieso niet rendabel te krijgen. De gietmal voor de lantaarn namaken is echt even een dingetje… …heb in de loop der tijd meerdere kleuren (groen en zwart), merkopschriften, en uitvoeringen gezien. En ZEER uiteenlopende prijzen inderdaad. Niet heel lang terug stond er op HF eentje te koop, weet niet hoe dat afgelopen is. Zat werkelijk alles nog bij aan verpakking en papierwerk.
Ik zie ze inderdaad zowel met Jaeger, LeCoultre, en Jaeger Le Coultre voorbij komen.
Voor de TS - a en de e even omgewisseld.
@vinwat, @Climholland (en andere hf ers)mijn indruk is dat dit een kopie is.
De exemplaren die ik heb gevonden ziet het uurwerk er beter gedetailleerd uit en met een datum complicatie.
Ik hou wel van rariteiten en kwam daardoor met deze vraag.
Ik werd via een pb benaderd door iemand die hem graag wilde hebben, aangezien ik zelf twijfel had heb ik de info doorgezet.
Dank allen, weer wat geleerd!
Dat komt omdat Jaeger LeCoultre speciaal voor de Franse markt alleen Jaeger gebruikte in de merknaam. Dat kwam omdat Edmund Jaeger al vrij bekend was in Frankrijk nog voor de fusie met de LeCoultre uurwerkfabriek. Als je dus een horloge tegenkomt met alleen Jaeger is dat meestal een horloge voor de Franse markt. De acht op de wijzerplaat wijst er op dat er een acht-dagen uurwerk in zit. Deze Rue de la Paix heeft een vrij eenvoudig uurwerk zonder wekker of andere complicatie.
Rue de la Paix verwijst overigens naar de locatie van de winkel (nu zou je dat een flagship store noemen) in Parijs.
Bijzonder zijn ze niet (daarvoor moet je kijken naar een staaf uurwerk klok of een Atmos), maar wel grappig. Ik heb zelf een paar JLC klokken, gewoon voor de fun.
Die rechter is denk ik een door UG geproduceerde
Dat zou heel goed kunnen. Maar ik denk dat die niet op eigen initiatief een streepje onder de merknaam hebben gezet .
natuurlijk chef
Tsja, daar heeft iemand een fles JaegerMeister laten vallen.
Droom uiteengespat (?)
Ik denk dat dat wel meevalt bij Pieter.
Zeker heren, ben er morgen helemaal overeen hoor
Gelukkig, altijd blijven spiegelen (om maar in supermarkt termen te blijven hangen).