Is dit nu een hommage? (niet boos worden)

Ik heb dat gedoe gevolgd en zelf ook een reactie gegeven op de discussie over nep.
Nu werd ook “hommage” genoemd, maar nu weet ik natuurlijk nog lang niet zoveel over horloges als sommige van hier, wat is nu een hommage? Voldoet het horloge wat ik heb, daar aan of is het gewoon een kopie van een van de beroemde Rolex modellen? Het gaat om een Citizen uit 1975, caliber 8200a automaat.

Had Seiko ook niet zo’n model?

Gr Ben

Hoi Ben,ik weet niet of jouw horloge een hommage is(helaas geen verstand van) maar zie ik het goed,is de dagaanduiding in het arabisch?

Radjoe

Volgens mij hebben bijna alle merken deze modellen ooit gemaakt. Ze zijn er van Seiko, Glycine, Orient, Titoni enz.

Niet meer of minder hommage dan deze :wink:

Of deze:

Of deze: (:D)

Of ( rotfl ) deze :

Is dat niet een vraag van kip en ei?
Ofwel “wie was nou de eerste met zo’n model” ?
En dan nog: waar ligt de grens?
Mooie Bulova’s trouwens, Marc!

Dit is een hele mooie, die zou ik wel in mijn collectie willen.

Gr Ben

Marc-B1 Schreef:

Of deze: (:D)

http://i216.photobucket.com/albums/cc285/Marc-B1/I
MG_3296.jpg

Dat weet ik niet of dat zo is, kan best heb ik geen verstand van.
Maar dat het een taal is die uit het verre oosten komt dat denk ik wel.

Ben

Radjoe Schreef:

Hoi Ben,ik weet niet of jouw horloge een hommage
is(helaas geen verstand van) maar zie ik het
goed,is de dagaanduiding in het arabisch?

Radjoe

Volgens mij is hier iemand Bulova-fan… ik dacht ooit nog een Spaceview te kopen… is uiteindelijk een Speedsonic geworden.

Ik vind dit inderdaad onder de categorie hommage vallen. Kweenie, wat de precieze definities ervoor zijn, maar een hommage vind ik een kopie die sterk afgeleid is van een gerenomeerd merk/model. Een replica een regelrechte kopie die voor echt door moet gaan (met alle opdrukken/prints en soms zelfs dozen en papieren).

Dit lijkt me een hommage/kopie van een Rolex Datejust, en zoals Dreski al opmerkte, vele merken hebben dit model nagemaakt.