Wat een gafe regulator, erg mooi gedaan.
Die zou ik wel willen hebben… laat ik maar hopen dat ik de loterij win
Erg gaaf gedaan met dat vierkante tand"wiel"
Leuk zeg: een vierkant tandwiel!
Nog even en dan kunnen we echt iemand sturen om de vierkante gatenboor te halen.
Of de plintenladder:D:D
Misschien kan de persoon gelijk een doosje bougievonkjes en een pakje klepspelingen meenemen.
Inderdaad prachtig.(tu)
Ik heb ooit tijdens een of andere wetenschapshow, vele jaren geleden, een karretje met vierkante wielen gezien. Deze reed prima over een weg die uit allemaal ‘hobbels’ in de vorm halve circels bestond.
ML heeft dit nog een stap verder gezet met dit prachtige resultaat! (tu)
Groeten,
Martin
Leuk gevonden, maar ik vind het niet echt mooi…
Een tandvierkant dus…
Een gimmick?
Mies
Beste Mies en de andere medeforumleden,
Inderdaad: een gimmick en niets nieuws onder de zon, want er zijn zowel in het heden als verleden al grotere uurwerken gebouwd met deze ‘complicatie’ (meestal zogenoemde skeletklokken). En ik weet wel heel zeker dat zowel de tijdaanwijzing als de levensduur er beslist niet op vooruit zal gaan! Over innovatie gesproken…
Vriendelijke groet aan allen,
Robbert
Bijzonder apart en vernieuwend.
Bij ons in de buurt noemen we dat een viertand.
gr.
Precisieman Schreef:
Beste Mies en de andere medeforumleden,
Inderdaad: een gimmick en niets nieuws onder de
zon, want er zijn zowel in het heden als verleden
al grotere uurwerken gebouwd met deze
’complicatie’ (meestal zogenoemde skeletklokken).
En ik weet wel heel zeker dat zowel de
tijdaanwijzing als de levensduur er beslist niet
op vooruit zal gaan! Over innovatie gesproken…Vriendelijke groet aan allen,
Robbert
beste Robbert,
een skeletklok is volgens mij niet te vergelijken met een “skelethorloge” toch??? Een horloge is immers gesloten, of de tandwielen (vierkant of niet)nou aan de voor of achterzijde zitten heeft niks met de levensduur te maken volgens mij. Een klok daarintegen is open tot alle omstandigheden. Maar die hangt daarintegen weer statisch aan de muur of staat op de schouw. Ik kan me niet herinneren dat ik zo’n combinatie met deze tandwielen eerder heb gezien op een horloge of klok. vind het overigens wel leuk gevonden van M.L.
Beste G.J.,
Tot op zekere hoogte natuurlijk wel, want ook een skeletklok heeft uiteindelijk de bedoeling het mechaniek ‘doorzichtig’ te maken. De noodzakelijke bescherming van zo’n klok voor de stoffige en vochtige omgeving is dan een glazen stolp i.p.v. een horlogekast.
Ik bedoelde met die levensduur eigenlijk iets anders. Het is al lastig genoeg om voor uurwerken de juiste, minste wrijving en dus slijtage veroorzakende tandvorm te vinden. Sterker nog: die ideale vorm is ondanks verwoede pogingen door de eeuwen heen en de huidige technische mogelijkheden eigenlijk nog altijd niet gevonden. Ga je nu ook nog eens experimenteren met bijzondere - natuurlijk wel grappige - tandwielvormen, dan nemen die problemen alleen maar toe.
Zo te zien heeft men zich bij dit horloge niet gewaagd aan de werkelijke uitdaging dit soort raderen in de krachtlijn te plaatsen, want ook dát is reeds geprobeerd en veroorzaakt naast beperkingen in de te kiezen grootte van de overbrengingsverhouding lastig te ondervangen problemen m.b.t. de continu variërende hefboomwerking die zulke raderen nu eenmaal kenmerken. In het ‘Musée national des techniques’ (ook bekend onder de naam ‘Conservatoire nationale des arts et métiers’) in Parijs is een dergelijke klok te bewonderen en in ons eigen land heeft de heer C. J. Wijnberg zich een aantal jaren geleden succesvol op de bouw van zo’n skeletklok gestort. Inderdaad: leuk gevonden en mooi uitgevoerd door Maurice Lacroix, maar zeker niet nieuw.
De term ‘regulateur’ in de naam van het horloge slaat dan ook op de wijze waarop de tijd wordt aangegeven en zeker niet op de hoge nauwkeurigheid die men in dit geval duidelijk niet voor ogen had.
Vriendelijke groet,
Robbert
Wat is 't menselijk brein toch een wonderlijk iets…
ML… :}