Is dit qua polijstwerk nog te corrigeren?

Ik heb een 2231.50 Seamaster in huis, een titanium versie van de bekende bond en peter blake seamaters, bouwjaar 2009. Eigenlijk is dit de tweede al, ik heb er eerder een gekocht met een blauwe plaat en bond stijl band. Die beviel me toch niet en heb ik binnen de zichttermijn geretourneerd.

Nu kwam een alternatief met zwarte plaat binnen. Best een net exemplaar, full set ook. Lijkt goed te lopen etc (gaan we uiteraard ook laten nakijken).

Hij is duidelijk minstens een keer geborsteld. Geen probleem, zijn ze vrijwel allemaal.

Maar bij de crown guards vind ik het wel vrij lelijk gedaan. Grote chamfers/randen naar de kastbodem en wat assymetrie lijkt het. Ik weet niet goed hoe deze er nieuw uit zagen, maar de blauwe die ik hiervoor had was echt wat symmetrischer (tussen vlak boven de kroon en onder de kroon geen verschil en ook de welving vanaf bezel naar kroon versus van kroon naar kastbodem leek meer op elkaar) en strakker voor wat betreft de overgang van de vlakke zijkanten naar de welvingen, het is een weinig strakke lijn nu thv de welving van de kroon. Die vorige leek wel meer materiaal kwijt te zijn dan deze, er lijkt hier meer vlees dan die vorige had aan de kastbodem zijde.



Is dit te corrigeren (wat netter dan dit, ik snap dat je steeds iets weg haalt) of kom je dan al in het bereik van met laser oplassen en zo corrigeren terecht?

Misschien zijn hier wat experts of ervaringsdeskundigen. Misschien is het ook lastig vanaf een foto (helaas heb ik niet zulke goede foto’s an de vorige). Ik overweeg ook een expert er naar te laten kijken. Er loopt nog een zichttermijn vanuit chrono24, in principe zou ik hem willen houden als het te corrigeren is.

1 like

Er zijn genoeg bedrijven die dit kunnen, maar vraag altijd eerst of ze een verticale lappideermachine hebben. Alleen daarmee is de kast te herstellen tot nieuw.

1 like

Thanks, ik heb al een contact gekregen van een omega gecertificeerde horlogemaker (ik dacht ook hier actief). Daar ga ik wel even op varen.

Ik heb nog het nodige gegoogeld naar beeld van 2231 en 2254 ter hoogte van de crown guards en dan valt het ineens heel erg mee…:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: ik denk dat de vorige simpelweg extreem netjes gedaan was. Dat geeft wel vertrouwen dat deze ok is en misschien wel nog net wat netter te krijgen is.

Crrtifivicering is mooi, maar zou toch even checken of er een lappideermachine is.

2 likes