Is dit te maken (en wat is het nu waard ?)

Polshorloges zijn niet zo’n mysterie voor mij, maar zakhorloges wel.
Ik heb een webpaginaatje gemaakt met daarop een uurwerk dat ik graag wil kopen maar ik weet niet wat het waard is:

http://www.4uwerkplaats.nl/uurwerk.html

De verkoper zegt dat het “wechselrad” en “stundenrad” weg zijn.
Is dat nog te fixen (maken / kopen) ? Of koop ik iets wat nooit meer gaat lopen of tegen hele hoge kosten (wie zou dat kunnen en wat zou dat zoiets kosten ?)

hallo…,

Ik ben niet zo’n expert op het gebied van zakhorloges, maar je kan inderdaad wel zien dat er twee raderen missen, welke ook in een polshorloge voorkomen.

Namelijk het “wisselrad”(ik weet niet of dit een juiste benaming is voor dit onderdeel) en het uurwiel.

Op de minuutpijp die op het centraalrad geklemd zit, zijn tanden aanwezig. Deze tanden grijpen in ene rad/tandwiel, dat ooit op het nu lege aasje heeft gezeten. Met dat asje bedoel ik het omhoogstekende pinnetje tussen de minuutpijp en het opwindmechanisme. Op de minuutpijp heeft het uurwiel gezeten, dat gegrepen heeft in het wisselrad. Op het uurwiel heeft de urenwijzer gezeten.

Als je op bovenstaande link klik, zie je een plaatje, welke een ddwarsdoorsnede is van het gedeelte van het horloge waarde het over hebben. minuutpijp, wisselrad, en uurwiel.

http://horologyzone.com/watch/watch-school/watch-movement-disassembly.html

als je naar stap 8 t/m 12 kijken, zie je de onderdelen die in het uurwerk in kwestie missen.

Ik zou niet weten of en hoe hier aan te komen is, en welke kosten hieraan verbonden zijn. Het horloge kan nu wel lopen, maar je kunt geen urenwijzer aanbrengen. Dit is dus niet zo handig.

Gr. Koen

Nog vergeten te vermelden, ik zou niet weten wat het uurwerk waard is.

Gr. Koen

Snel Koen !
Okay, nu weet ik waar en wat er mist. Nu hopen dat iemand nog een oplossing met prijs heeft. Anders is ie misschien weg en ik vind dit een erg mooi uurwerk om in een polshorlogekast te bouwen.

Hallo mhoutgraaf,

Heb je al en kast(op het oog) om het uurwerk in in te bouwen? Gezien een zakhorloge uurwerk een vrij groot uurwerk is, lijkt me het een beetje groot voor een polshorloge. Na nog eens goed naar de foto’s gekeken te hebben, zie ik dat het van “Glashutte” is, en dat kan het makkelijker vinden aan onderdelen te komen(misschien).

verder zie ik dat het uurwerk een opwindstift bezit, die je vaak ziet bij uurwerken met een zogenaamde swing-out case. daarbij kan het uurwerk uit de kast scharnieren, en bestaat de opwindstift niet uit een geheel, maar uit een korte opwindstift in het uurwerk zelf(kort en vierkant) en een gedeelte waarin dit korte aasje valt, en waarop de opwindknop zit.

Gezien je geen opwindknop kunt plaatsen op het huidige opwindasje, zul je deze ook moeten vervangen. Ook het je mogelijk nog geen passende wijzerplaat, wijzers, kast, uurwiel, wisselrad, opwindas, kroon etc. Feitelijk komt het neer op een compleet horloge te bouwen/bij elkaar te zoeken, op een incompleet uurwerk na.

Verder is een zakhorloge uurwerk misschien erg groot voor een polshorloge, en is de dikte een probleem.
Ik weet wel dat men vroeger zakhorloges ombouwde tot polshorloges, maar dan werden er twee beugeltjes op de oorspronkelijke kast gemaakt, bandje eraan, klaar.

Kortom, het lijkt mee mooi en uitdagend project om een zakhorloge uurwerk om te toveren tot een polshorloge, maar of het in dit geval goed te doen is, vraag ik mij af. Het is een mooi uitziend uurwerk, en het zou zeker iets bijzonders opleveren.

Ik weet ook niet of het uurwerk überhaupt loopt, en of er een (eventueel afgebroken) asje is voor ene secondewijzer. (dan zou het oorspronkelijk een sidewinder of huntercase geweest zijn)

succes ermee, en hou ons op de hoogte, en vragen zijn welkom, ik zal je helpen zover mijn kennis reikt.

Gr. Koen

Voor Glashutte zakhorloges is veel belangstelling, onder de duizend euro is geen compleet zakhorloge te koop.
Dit uurwerkje lijkt me een echte en geen Zwitserse namaak zoals de Systeem Glashutte zakhorloges, die er sterk op lijken.
Het uurwerkje heeft zo te zien kroonopwinding maar om hem op tijd te zetten moet eerst het hendeltje uitgetrokken worden, dit is een beetje omslachtig bij een polshorloge.
Ook moet de kroon op drie uur zitten en niet op twaalf uur.
Alles bij mekaar zal het een dure aangelegenheid worden en het zoeken naar onderdelen zal niet gemakkelijk zijn.
Ook moet je zeker weten dat het uurwerk loopt.
Hier een polshorloge met zo’n uurwerkje er ingebouwd.

zou het geen gevalletje zijn van, “ik verkoop de kast voor het goud en het uurwerkje blijft over”?

Het horloge op ebay vind ik werkelijk prachtig, ik zou erg graag zoiets willen hebben.

In ieder geval ijkt het me erg veel werk, erg kostbaar en een erg grote gok.(werkt het uurwerk wel, zijn de onderdelen te vinden, kan ik een kast vinden, past alles wel, etc.)

Desalniettemin, zie je op ebay wat het resultaat kan zijn.

Gr. Koen

Het is een leuke maar geen bijzondere uurwerk, goed maar een convectie uurwerk uit die tijd.
Hier wordt naam Glashütte gekoppeld aan een hooge prijs, zonder verschillen te benoemen tussen goedkope massa product, en een technisch hoogstaande en verfijnd uurwerk.
Dit uurwerk in deze staat met niet gebroken balansas, is een paar tintjes waard voor de onderdelen.
Wil je wat van maken, dat kan natuurlijk ook maar kost heel veel tijd en geld.
Ik heb ook lang heleden een uurwerk chronograaf van Longin gekocht en die heb laten restaureren en een polshorloge van laten maken.
Verslag staat hier beschreven.
Groet
Iwan
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,174414,174414#msg-174414

Hmmm. Bedankt voor al deze input. Veel stof tot nadenken. Ik denk dat ik de gok maar waag. Voor de as/kroon en knopje om op tijd te zetten moet dan maar een creatieve oplossing bedacht worden.

Dat “polshorloge” op Ebay had ik gezien. Er worden echt stapels van die marriages vanuit rusland/oekraine aangeboden. Wel aan de prijs maar sommige zijn erg mooi.
Ik heb al contact met hem gehad en hij verkoopt helaas de kasten niet los.

Ik moet eens kijken wat de prijs van die Glashutte wordt anders sla ik deze over en ga voor wat het originele plan was: een repetition van 43mm of kleiner. DAT is pas mooi ! Een polshorloge met repeater functie.
MOCHT het tot wat komen dan zet ik het uiteraard op het forum.

Gr. Marco

dan zou ik voor de repeater gaan!!! Lijkt me veeeeel gaver.

Gr. Koen

Het uurwerkje is van Lange & Sohne, die is wel wat duurder dan een paar tientjes.
Ik denk eerder aan een paar honderdjes.
Hier zijn trouwens de polshorlogekasten te koop die ze veel voor de ombouw van zakhorloges gebruiken.http://www.ebay.de/itm/STAINLESS-STEEL-GLAZED-CASE-f-LEPINE-WATCH-MOVEMENT-/370553228477?pt=UK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL&hash=item5646b18cbd

Dat heb je gelijk, maar niet direct kwaliteit maar het naam bepaald de prijs.
Honderdjes in deze staat en zonder wijzerplaat:S… zou ik niet geven :slight_smile: maar dat zegt meer over mij misschien als een krent :wink:
Hier heb je voorbeeld maar dan wel van een " Chronometer " met zwanenhals regeling;

Het blijft altijd kwestie van smaak en voorkeur, en zullen altijd verschillen zijn in het beleven van zo iets als een horloge " pure emotie " en die maakt B)-.

Dus je moet het zelf uiteindelijk beslissen8-):S, omdat je van 10 mensen 10 verschillende antwoorden zal krijgen:DX(:?

Succes Iwan
diashock Schreef:

Het uurwerkje is van Lange & Sohne, die is wel wat
duurder dan een paar tientjes.
Ik denk eerder aan een paar honderdjes.
Hier zijn trouwens de polshorlogekasten te koop
die ze veel voor de ombouw van zakhorloges
gebruiken.http://www.ebay.de/itm/STAINLESS-STEEL-G
LAZED-CASE-f-LEPINE-WATCH-MOVEMENT-/370553228477?p
t=UK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL&hash=
item5646b18cbd

paar honderdjes… hmmm Ik heb me misschien wat vergalloppeerd. Ik heb al tijden zo’n kast en wil er 1 voor mezelf maken. Geen handel helaas, want dat zou de aankoopprijs dan wel wat “eenvoudiger” maken.