Hallo mhoutgraaf,
Heb je al en kast(op het oog) om het uurwerk in in te bouwen? Gezien een zakhorloge uurwerk een vrij groot uurwerk is, lijkt me het een beetje groot voor een polshorloge. Na nog eens goed naar de foto’s gekeken te hebben, zie ik dat het van “Glashutte” is, en dat kan het makkelijker vinden aan onderdelen te komen(misschien).
verder zie ik dat het uurwerk een opwindstift bezit, die je vaak ziet bij uurwerken met een zogenaamde swing-out case. daarbij kan het uurwerk uit de kast scharnieren, en bestaat de opwindstift niet uit een geheel, maar uit een korte opwindstift in het uurwerk zelf(kort en vierkant) en een gedeelte waarin dit korte aasje valt, en waarop de opwindknop zit.
Gezien je geen opwindknop kunt plaatsen op het huidige opwindasje, zul je deze ook moeten vervangen. Ook het je mogelijk nog geen passende wijzerplaat, wijzers, kast, uurwiel, wisselrad, opwindas, kroon etc. Feitelijk komt het neer op een compleet horloge te bouwen/bij elkaar te zoeken, op een incompleet uurwerk na.
Verder is een zakhorloge uurwerk misschien erg groot voor een polshorloge, en is de dikte een probleem.
Ik weet wel dat men vroeger zakhorloges ombouwde tot polshorloges, maar dan werden er twee beugeltjes op de oorspronkelijke kast gemaakt, bandje eraan, klaar.
Kortom, het lijkt mee mooi en uitdagend project om een zakhorloge uurwerk om te toveren tot een polshorloge, maar of het in dit geval goed te doen is, vraag ik mij af. Het is een mooi uitziend uurwerk, en het zou zeker iets bijzonders opleveren.
Ik weet ook niet of het uurwerk überhaupt loopt, en of er een (eventueel afgebroken) asje is voor ene secondewijzer. (dan zou het oorspronkelijk een sidewinder of huntercase geweest zijn)
succes ermee, en hou ons op de hoogte, en vragen zijn welkom, ik zal je helpen zover mijn kennis reikt.
Gr. Koen