Is dit uurwerk van echt goud of niet

Ik had graag geweten of dit uurwerk van 14kt of 18kt goud is of plaque of laagje. Ik kan het uurwerk niet openen om de binnenkant te zien omdat er een sleutel nodig is en die heb ik niet. Aan de buitenkant van het uurwerk zie ik nergens een stempel of keurmerk.
Mvg redbull

Kleur achterdeksel doet vermoeden dat het echt goud is en geen laagje. Gebeurt vaker dat stempel aan binnenzijde zit. Ook nog even tussen de lugs kijken of daar wellicht een stempel zit.

Edit: zie ze ook op het internet met gele achterzijde die wel goldplated zijn.

1 like

Zit in de kast :wink:
Onze Tissot expert kan een betere inschatting geven. @wbcoupe: kassa 3 ajb

1 like

De foto is net iets te wazig, maar zou dit een goudstempel kunnen zijn?

2 likes

Nep. Ik geef je 15 euro.

1 like

2 likes

Hierbij enkele foto’s in daglicht. Alvast bedankt voor de info ’

De goudkleurige achterkant zegt in dit geval niks. Het betreft hier een monobloc kast en die hebben altijd een goudkleurige achterkant, ook de vergulde versies.
Er lijkt wat tussen de lugs te staan op die laatste foto. Meestal staat daar de laagdikte bij een verguld exemplaar, maar ik kan niet goed lezen wat er staat :thinking:

1 like

uurwerk gaat via het glas eruit. denk overigs 20 micron verguld. maar je hebt kans op een onverwacht suprise als je de kast binnen ziet. duimen maar

Er staat op geen enkele plaats op de bui

Er staat op geen enkele plaats op de buitenkant vh uurwerk enig teken of keurmerk van goud… Morgen naar de horlogemaker ermee. Het is soms een beetje gokken wat ik doe👍. Toch leuk.

1 like

Ik heb een soortgelijke Tissot Seastar Seven uit 1972 (gedateerd via serienummer toen W&V de kast open had, ook via een 315T sleutel)

Mijne is massief goud en het goudmerk zit tussen de lugs. Onderstaande foto is van voor de restauratie, horloge zag er niet zo florissant meer uit destijds.

1 like

Heb je geen toetsstenen?Dan kun je het zelf met zekerheid weten.

Mits je het goed doet. Een verguld horloge heeft aan de buitenkant een laagje echt goud, dus ook bij een verguld horloge kun je met een toetssteen uitkomen op echt goud. Je moet eerst door de verguldlaag heen krassen voordat er een onedel metaal op de toetssteen terecht komt.

2 likes

Is het uurwerk van echt goed of niet? En dan geen enkele foto van het uurwerk :joy:

1 like

Ik vermoed dat het hier om de Vlaamse betekenis van uurwerk gaat, het hele horloge :innocent:

Op de laatste foto ontbreekt daar iets links onder op de lug van het verguldsel (is dit een goed Nederlands woord)

Een oom van mij had een zeer sterk gelijkend model. Hij trad in ca. 1948 in dienst van Philips en kreeg hem 25 jaar later.

Met (datum in dienst en jubileumsdatum en naam) gravure in de bodem.

Dat was er een met 14 k massieve kast.
Helaas is mijn oom zo’n 3 jaar geleden overleden, 92 jaar oud.

2 likes