Is dit vintage Tissot horloge het herstellen waard?

Zeker niet. Met een mooi lederen bandje vind ik dit een minimalistisch en tijdloos horloge.

Ik heb echter geen idee wat een service ongeveer zou moeten kosten. Is rond de 100eur realistisch? Of heb ik echt geen idee? :slight_smile:

Frankenstein?

We raken wat off-topic denk ik, maar als een horloge geen enkel origineel Tissot onderdeel bevat, is het dan nog een Frankenstein? Of een nepper? :thinking:

1 like

Ik moet zeggen dat ik al even geen horloges heb laten servicen, maar ook voor een simpele handwinder denk ik dat je wel een stukje boven de 100 Euro zit. Tissot hanteert voor een modern twee- of driewijzerhorloge een tarief van 190 Euro.

1 like

Tissot stempel erop gezet = een nepper (soort van), zonder stempel een Frankenstein. Tenzij het originele merkteken gewoon nog op de wijzerplaat staat, dan ook Frankenstein.

Naar mijn idee dan hé, voor er weer een klassieke HF twist ontstaat :grimacing:

3 likes

Hmmm, OK. Ik dacht zelf aan 100 a 150 max voor dit horloge. Ik ga sowieso nog op zoek naar een horlogemaker… dan kan ik er nog even over nadenken.
Nu heb ik in ieder geval een indicatie. :+1:t2:

Even mee in dit off topic verhaal… voor mij is een Frankenstein een mix van verschillende merken/onderdelen, maar wel originele onderdelen van die verschillende merken. Een nepper is inderdaad bvb een nep logo op een wijzerplaat plakken.

1 like

Hier is een lijst met op dit forum bekende horlogemakers; wellicht handig om er een in je buurt op te zoeken:

1 like

Tip om volgende keer geen vinger kwijt te raken bij het open wippen van een horloge:

Trek een ovenhandschoen aan en hou daarin het horloge vast. Kun je zorgeloos voldoende kracht zetten zonder een mes in je palm te rammen :wink:

2 likes

Tot je overmoedig wordt en erachter komt dat een ovenwant geen maliënkolder is :grimacing:

Ok, wat overdreven maar wel een beetje waar. Mijn tip: vind in de lokale kringloopwinkel (Wassenaarse en Larense medemens lees: brocante) een oud lekker plat ontbijtmesje en slijp deze evt. nog wat dunner, maar niet scherper. Gaat het nooit meer mis en amper kans op krassen.

5 likes

Ik wou hier ook nog even het einde van het verhaal posten…

De meeste lokale horlogemakers die ik contacteerde hadden geen zij om hier hun tijd in te steken, of vroegen een vrij hoog bedrag (nog hoger dan hier al vermeld). @rico1965 had al aangeboden om eens naar het horloge te kijken. Ik heb gebruik gemaakt van zijn aanbod en hij heeft het horloge hersteld, gereinigd en van een bandje voorzien. Top kerel.

Ik ben dolgelukkig dat ik deze herinnering nu ook echt kan dragen.

26 likes

Mooi horloge, geniet er van en draag hem met vreugde.

2 likes

Wat is de Tissot mooi geworden zeg! Draag hem met mooie herinneringen en geniet ervan!

Ik heb zelf ook een opgeknapt Tissot erfstuk. Heel leuke horloges.

2 likes

Fantastisch! Ben zelf ook altijd blij als ik een wat mottig erfstukje weer tot leven mag brengen. Heel veel draagplezier!

2 likes

Dankjewel heren.

@fdpg1963 Een horloge is toch echt wel een mooi voorwerp als aandenken. Zo’n subtiele herinnering die je bij je hebt en meermaals per dag kan zien.

2 likes

Ja. Toch mooi he. Het horloge is mooi opgeknapt en de emotionele waarde ook.

4 likes

Fantastisch :+1:, hopelijk mag je er nog lang van genieten.

1 like

Echt mooi opgeknapt en fijn dat hij weer loopt. Ik blijf het mooi vinden als dit soort horloges toch weer een tweede leven krijgen ook al zijn ze niet zoveel meer waard.

1 like

Erfstukken zijn een eer om aan te werken. Zeker omdat je weet dat ze erna gekoesterd worden.

2 likes

Top horloge. Die met een emotionele waarde zijn de mooiste in de collectie.
Mooi werk van @rico1965

2 likes