Deze Tissot is 1 van de horloges die ik als erfstuk heb gekregen na het overlijden van mijn grootouders. Het spreekt me wel aan door de simpele esthetiek en ik zou het graag als dress watch gaan dragen. Maar jammer genoeg functioneert het niet meer.
Volgens mij moet deze met de hand opgewonden worden. Als ik de kroon met de klok mee draai, dan hoor ik klikjes, maar in de tegenovergestelde richting voel ik weerstand. Daar durf ik niet goed doorheen draaien.
Ik heb al wat rond gezocht, maar kan dit type niet terugvinden. De kast is ook wat vreemd en lijkt in het midden open te gaan (zie profielfoto).
Behalve het Tissot logo staat er enkel in het klein ‘Swiss made’ op. Dat staat echter zo ver onder de rand dat het bijna niet leesbaar is.
Mijn vragen:
Is dit een origineel Tissot horloge of een aangepast versie?
Gaat de herstelkost lager zijn dan de waarde van het horloge? Ik zou het enkel terug werkend willen. Krasjes enzoverder mogen blijven.
Indien origineel en voor een redelijke prijs te herstellen, zou ik dit zeker willen doen. En heb ik ook weer iets om later door te geven aan mijn kinderen. Zonee, dan ga ik het horloge nog steeds bijhouden. Maar dan zal het eerder in een soort display zijn.
Dit is zo te zien een originele Tissot, dateert uit begin jaren 60. Binnenin huist een een Tissot 781 kaliber
Goed gespot; de wijzerplaat lijkt inderdaad wat vreemds mee aan de hand; tekst is ook niet erg strak.
Vermoed dus dat de wijzerplaat een zogenaamde redial is, hij is opnieuw gelakt en bedrukt; mogelijk dat daarbij die T is losgeraakt en weer (scheef) aangebracht.
Waarde van dergelijke horloges is vrij laag. Ook in werkende staat minder dan 100 Euro. Een service zal dus al gauw meer kosten dan de waarde van het horloge. Maar aangezien het een familiestuk is en niet voor de verkoop kun je gewoon besluiten hem toch te laten repareren. Wellicht dat je een hobbyist kunt vinden op dit forum die het voor je wil doen.
Kast lijkt mij origineel, maar als je het zeker wilt weten moet je even het achterdeksel eraf wippen en kijken of er Tissot merktekens aan de binnenkant staan.
Er zit meestal ergens een schuin kantje aan de deksel, daar kun je een mesje onder zetten om hem open te wippen.
Bedankt voor je snel en duidelijk antwoord. Ik ga dan eens even proberen het deksel eraf te krijgen. Er is maar een minimaal schuin kantje, dus niet zeker als ik genoeg grip ga hebben om het los te krijgen.
Indien het lukt, post ik sowieso nog even de binnenkant.
Laat even weten als hij nep is want ik ben nog steeds op zoek naar m’n eerste ‘fake’ vintage Tissot
Maar serieus, het zal het hoog uit zo zijn dat er met niet originele onderdelen onderhoud is gepleegd of van delen van andere horloges iets is samengesteld. De kast lijkt me gewoon dezelfde ref. als die van @wbcoupe, wijzerplaat lijkt er ook aardig op. Grote kans dat er hetzelfde uurwerk in zit ook. Ik zou hem even open laten maken door een lokale horlogemaker en vragen wat het moet kosten. Als het iets stevig is kun je evt. nog vragen of hij hem als rest projectje kan doen voor een scherp prijsje. Altijd leuk toch, een oud klokje dat aan je opa doet denken… Succes ermee in ieder geval!
Die zijn er wel. Meestal zijn het recent samengestelde horloges uit willekeurige horlogeonderdelen waar dan achteraf Tissot op gestempeld is, vooral uit India komt een hoop van zulke rommel. Maar er bestaan volgens mij ook wel vintage fakes.
Wat mij vooral intrigeert is het waarom. Als je horloges kunt repareren / samenstellen en wijzerplaten bedrukken, ga dan iets nuttigs met je tijd doen in plaats van troep te genereren
Gelukt… Wel bijna een aantal vingers kwijt, want ik had een heel dun/scherp mes nodig om het open te krijgen. Het mesje dat ik hier normaal voor gebruik paste niet. Ik had het hiervoor al verschillende keren - zonder succes - geprobeerd, maar jullie antwoorden motiveerden me om door te bijten.
Resultaat:
Ik moet zeggen dat ik al even geen horloges heb laten servicen, maar ook voor een simpele handwinder denk ik dat je wel een stukje boven de 100 Euro zit. Tissot hanteert voor een modern twee- of driewijzerhorloge een tarief van 190 Euro.
Tissot stempel erop gezet = een nepper (soort van), zonder stempel een Frankenstein. Tenzij het originele merkteken gewoon nog op de wijzerplaat staat, dan ook Frankenstein.
Naar mijn idee dan hé, voor er weer een klassieke HF twist ontstaat