Mijn M.A.D. 1 valt voor mij duidelijk in die tweede categorie
en voor de foto heb ik mijn schildpad maar weer eens omgedaan
![]()
Beide gaan waarschijnlijk hand in hand… ![]()
Daar zit zeker wat in, al zijn er dus wel uitzonderingen. Mijn M.A.D.1 haalt heel weinig polstijd, maar veel glimlachtijd ![]()
Alleen dragen waar je zelf heel blij van word ![]()
Als je die 2 categorieen over elkaar legt als venn-diagram, heb je een cirkel.
Lastige vraag want beide en beide maar ook onafhankelijk.
Beide…veel om de pols want zit geweldig en past overal bij, daanaast altijd die glimlach van wauw maakt het een absoluut een winnaar
Echter.
Veel om de pols tijdens bepaalde bezigheden en doordat het zo goed werkt er een glimlach komt is ook een winnaar.
Dit soort horloges zijn anders mooi, niet een sieraad maar praktisch mooi.
Bovenste categorieën staan naast elkaar
Onafhankelijk.
Mooi, altijd weer die glimlach. Vaak kortere momentjes om de pols want comfort of all round inzet mist
2de plaats…net geen winnaar.
Niet mooi…niet lelijk, wel vet…mega functioneel en wei ig om naar te lachen. Soort van Lada.
Daardoor veel polstijd, dat wel want zorgeloos.
3de plaats…hoort erbij maar wint nooit grote prijzen…
3de
Dat venn-diagram gaat voor veel horloges op, maar er zijn altijd een paar vreemde eenden in de bijt ![]()
Grappig om te lezen dat de meesten die twee eigenlijk niet los van elkaar zien. Misschien is mijn M.A.D.1 inderdaad meer een verzamelobject dan een dagelijks horloge. Zijn er in jullie collectie ook horloges die nauwelijks polstijd krijgen, maar die je toch nooit zou wegdoen?
Weten dat ik een horloge heb is vaak al voldoende. Dan hoef ik het niet eens te dragen. Ik heb een paar mooie in mijn kleine collectie, vintage, of platina. Maar ik draag dagelijks solar powered titanium quartz horloges. Dat bevalt me uitstekend.
Tja… een glimlach weet ik niet. Ik glimlach vaak, waarbij veelal als geruststelling richting onbekende (vaak ouderen) gezien ik een niet alledaags uiterlijk heb. Dit zegt mij niet zoveel.
Maar…
Een horloge is voor mij een blijvertje als voldoet aan èèn van deze punten;
- Draagtijd (hier valt veel onder wat gewoon goed moet zitten waaronder comfort, uiterlijk/vorm, functionaliteit).
- Vintage en onderdeel van een collectie (die hoef ik nieteens te dragen. Zo heb ik meerdere 6139 speedtimers, meerdere vintage KS/GS.
- Vintage top horloge of erfstuk die enkel vanwege de leeftijd/emotionele binding niet vaak gedragen wordt.
Het idee dat horloges perse vaak gedragen moeten worden vind ik onzin.
Vooral bij vintage, vind ik het vaak ook prima om ze regelmatig te bewonderen en op gelegenheid te dragen. Dit kan best maar 1 keer per jaar zijn en daar heb ik helemaal geen moeite mee.
Modern is wel een ander verhaal. Als ik een modern horloge met verkrijgbare onderdelen en service mogelijkheden niet durf te dragen, is die te duur of er zijn te weinig momenten waarop die past. Dan is die niet voor mijn levensstijl weggelegd.
Voor mij niet omdat ik het vaak draag, ik heb werk waarbij een horloge snel beschadigd dus draag een smartwatch. In het weekend en vakanties draag ik een horloge naar omstandigheden wat er die dag gaat gebeuren. Dus ik kijk vooral met blijdschap naar wat ik die dag kan pakken
Leuk om te zien hoeveel verschillende manieren er zijn om van een collectie te genieten. Ik zie dat voor de één het plezier vooral zit in het dragen en voor de ander juist in het bezitten, bewonderen of uitkijken naar het volgende draagmoment. Ik merk dat ik steeds meer in die laatste categorie terecht begin te komen…
Voor mij gaan succesvol of een geslaagde aankoop en vaak dragen en een glimlach oproepen eigenlijk bijna per definitie samen. De horloges die veel draagtijd krijgen, vind ik gewoon erg leuk. Moet zeggen dat ik het grootste deel van mijn verzameling toch wel regelmatig en met (veel) plezier draag. Ik ben erg tevreden over m’n eigen horlogesmaak, zeg maar.
![]()