Naar aanleiding van een eerder topic vraag ik me nu af, is een putje in het glas een gebruiksspoor of beschading? Maw, vermelden we het apart of moet koper de foto’s maar goed bestuderen?
Ik zou een volledige beschrijving van het horloge verwachten waarbij alles dat niet duidelijk zichtbaar is op foto’s vermeld wordt. Gebruikssporen zijn ook gewoon schade…
Dat is een schade.
Een gebruikersspoor is in feite alleen een schamp, swirl, beetje rek/play op de band/sluiting.
Putjes, diepe krassen, vorm slecht gepolijst, chips / scheuren in glas, verbuigingen, sporen van banden wissel op lugs, enz. zijn schades. Kortom alles wat met een eenvoudige poets / polijst beurt niet te herstellen is zonder dat het zichtbaar is.
Vermelden wat er is doet het goed. Bijvoorbeeld: pitje op bezel bij 12 u. Glas putje bij 3 u. Band op sluiting erg diepe krassen.
Edit: in mijn ogen. Je ziet dat verschillende mensen / aanbieders een verschillende kijk hier op hebben.
Zo zie ik het ook. Maar door dat het door anderen anders wordt geïnterpreteerd word het lastig.
Een deuk in je auto is schade. Swirls of een krasje op je motorkap zijn gebruikssporen. Zoiets?
we zijn toch allemaal volwassen genoeg om te weten welke schade een andere liefhebber zou betreuren. noteer dat netjes en dan is er niets aan de hand. Schade is in mijn optiek een gebeurtenis aan het object waardoor jij of in dit geval een toekomstige bezitter geld moet neerleggen om het te herstellen. Swirls of krasjes die je met je nagel niet kan voelen kan je zelf nog herstellen met enige handigheid. Een beschadigd glas moet worden vervangen en kost dus geld en dus vermelden.
Aansteller. Beetje polywatch en je ziet er niks meer van.
Ah. Op de zwarte lijst als verkoper met jou!
Wat is er mis met een beetje patina en karakter?
Niet nog een keer a.u.b.