Is een SKX007 vintage seiko?

Beste medeliefhebbers,

Ik was eens luidop aan het nadenken en dacht "Dju dat moet ik vragen " Ik heb natuurlijk eerst gekeken of mijn topic in de buurt komt van reeds gepasseerde. Ik kan echter nergens echt het antwoord vinden omdat hier veel discussie rond is … Mijn vragen zijn als volgt. Als een vintage label wordt geplakt op een 25jaar oud of ouder horloge, Wil dit dan zeggen dat de Seiko skx007 volgend jaar een vintage wordt ?? De skx werd geproduceerd vanaf 1996 maw 24jaar geleden. Als hij de kaap van 25 raakt is mijn idee hierover correct dan of wat is jullie mening hierover …

Oja foto’s :joy:0fb1f0747c52bc53b0772325ff1ce2f0440f9935_1_375x500

jpeg

4 likes

Dat ligt uiteraard aan in welk jaar je SKX gebouwt is. Het ontwerp zelf stamt uit 1978 of 79 en is sindsdien vrijwel ongewijzigd alleen met een ander uurwerk.

6 likes

Kan je achterhalen de numeriek van welk jaar je 007 is ?

Ja dat kan. Maar heb je wel ook de uurwerk variant voor nodig.

1 like

Wat bedoel je daar precies mee …

Of het aan 7s26a, b of c is

1 like

Daar zal ik hem voor open moeten doen , en vind ik online wanneer a,b,c gemaakt is?

Ja

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_7S26

1 like

Super bedankt :ok_hand::v:

1 like

Hoe komen we er bij dat de grens voor vintage 25 jaar is?

1 like

Ik heb dit gehaald uit andere topics… maar deel gerust je mening

Nou, het is Niet wettelijk vastgelegd :joy: maar “men” heeft gekozen voor een verleden van 25 jaar en dan mag je bij de oudjes.

1 like

Ik weet het ook niet hoor…
Voor mij is vintage voornamelijk een gevoel…
Staat, geschiedenis, beleving?
Voor mij is het bij ieder horloge anders…

1 like

Daar kan ik je ergens wel in volgen

Dat is gewoon zo. En na 40 jaar wordt ie volledig belastingvrij :wink:

4 likes

Het zou voor Rolex beter zijn als ze na 40 jaar ‘belasteringsvrij’ zouden zijn…
Dan zou ik er misschien ook één aanschaffen.

2 likes

De levensduur bij auto’s is nu heel anders dan vroeger. Mijn vader had ooit een volvo amazon. Die was destijds 12 jaar oud, maar ervoeren we toch als vintage. 2 van mijn 3 auto’s zijn nu 15 jaar oud, en ik ervaar ze niet als vintage.

Met horloges is het verschil in beleving net zo denk ik. Het niet per se 25 jaar.

1 like

Een jaar of 15 terug voelden alleen horloges van voor de quartz-crisis voor mij echt als vintage, maar je merkt dat die grens toch gaat schuiven met de jaren. Nu voelen de horloges die nog tritium hadden als lume wel als van een ander tijdperk dan de echt moderne horloges, maar toch voelt een horloge uit pakweg 1990 nog niet echt als vintage.

1 like

:point_up:t3:Dit dus

1 like

De SKX007 is tijdloos design.
Ziet er anno nu nog steeds zo goed uit als bijna 25 jaar geleden.
En och, dat 7S26 uurwerk neem ik op de koop toe.

Die van mij is zo’n 10 jaar oud, still going strong :+1:

Dan vind ik de SKX monster 1e Gen er meer gedateerd uitzien.
Maar ik vind ze allebei nog steeds leuk om te dragen.
Het zijn blijvertjes :grinning:

Seiko monster orange

2 likes