Is een Stemvork horloge nog wel in ? Of uit?

Deze fijne zoemer heb ik nu ca 7 jaar. Waarom koop je zoiets als horloge liefhebber? Antwoord ligt voor de hand zou ik zeggen. Uit liefhebberij of misschien zelfs een soort van passie voor mooie en bijzondere techniek. Het is ook een interessante technische mijlpaal geweest.

De vraag of het 'in of ‘uit’ is, interesseert mij persoonlijk niks. Heb er toendertijd 500 euro voor betaald met service beurt, gekocht van Nico Rijsman.

6 likes

Snap ik.
Was dan ook een mooie prijs.
En een mooi horloge.

1 like

Dank je! :slightly_smiling_face:

1 like

Gisteren ontvangen :blush:

9 likes

Leuk, deze kende ik nog niet. Er zijn heel veel uitvoeringen gemaakt met dit uurwerk. Fijne horloges!

1 like

Zou het niet als investering kopen,n maar omdat het leuk is. Mooie techniek die helaas in de jaren 70 overbodig werd en uitstierf door de komst van Quartz.

Hier wat foto’s van mijn Eterna Sonic Electronic ESA9162. Erfstuk van mijn opa en deze heb ik helemaal oplaten knappen en reviseren bij Accutron.nl

6 likes

Men heeft het met dit soort horloges vaak over “zoemen”, maar het ding van mij draait op 262kHz…
Dat pikken mij oren niet meer op …

Zoemen andere exemplaren op een meer hoorbare frequentie? Of hebben jullie voorouders ooit wat intieme dingen gedaan met wat wolfachtigen ? :wink:

Deze valt natuurlijk ook niet in de “stemvork” categorie maar in de “kwarts” categorie. Stemvork is ten hoogste 720 hertz wat nog wel te horen is. (Eigenlijk is kwarts ook een soort stemvork maar met een veel hogere frequentie)

Een quartz horloge is wat anders dan een stemvork horloge. De mijne heeft een frequentie van 300Hz en dat hoor je wel degelijk!

Ah!
Ging er door het bulova logo vanuit dat die van mij ook bij de zoemers zou horen…

Naïviteit is soms best een prettige state-of-mind :rofl:

Stemvork horloges worden vrijwel niet meer gemaakt. Zelfs niet door Bulova. Ze hebben in 2020 een nieuwe serie geïntroduceerd onder de naam Accutron