Is er een bandenoplossing voor?

Ik ben bezig met een vintage Tissot PR516 GL. Heeft wat werk nodig, kleine dingetjes gelukkig en voor de rest is het horloge in bijna mintstaat. Maar…het horloge heeft een geintegreerde bracelet en door het design van de kast lijkt het niet mogelijk om er bijvoorbeeld een racing strap of mesh bracelet aan te zetten. Is daar een oplossing voor of zit ik aan de bracelet vast? Ook niet erg, maar dan weet ik dat :wink:

Grt Melvin

Ik ben er nog niet aan toe te komen om daar aan te beginnen, maar zelf had ik het idee om iets te proberen met een in tweeën en op lengte gemaakte Panerai tube en er dan een lange boekbindschroef doorheen te doen.
In principe is dan iedere stijl bandje mogelijk.

Bedankt voor de reactie. Sorry :cold_sweat: zegt me even helemaal niets. Wat is een boekbindschroef?
Ik dacht aan een soort van adapter of endlink die het mogelijk maakt om andere banden te kunnen dragen. Ik heb ze niet kunnen vinden, maar misschien weet er iemand precies wat ik eventueel nodig heb.

Ik heb al een paar keer gezien dat voor sommige modelen een “aanpassing” adaptator (sorry, ik weet de naam niet) bestaat. Het is een eerste deel van de ketting die aan de andere kant een andere band laat vast zetten.
Er zijn tientalen voor iwatch…
https://www.google.be/search?q=adaptateur+bracelet+montre&biw=1192&bih=675&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIuuGO-cq5xwIVBjIaCh2d7w9q#imgrc=_vPUsicA4U_tDM%3A
Maar voor een bepaalde oude model moet men misschien een laten maken :confused:

Hey Brunod,

Volgens mij is dat een endlink. Ik heb gezocht bij Cousins en Ofrei, maar niets kunnen vinden.

Ja ook bij cousins gekeken en niets gezien. En direct een gaat maken in de band om de eerste metal block door te laten komen en een springbar vervangen met een schroef bar ?
Zoals deze ongeveer.

Dat zou misschien wel werken, maar dat vind ik eigenlijk teveel moeite :wink: Dan maar niet. Aangezien ik vast niet de enige ben die daar tegenaan loopt, zou je denken dat ze wel een oplossing hebben gecreeerd.

De probleem is dat er zoveel modelen zou zijn als er horloge bestaan. Niets is standaart daarvoor.

Grappig. Ook ik loop bij met name Tissot vaak aan tegen een model wat ik geweldig vind, maar dan net in een onjuiste combi van kast en band. Ook bij de PRS516 heritage en de Tradition Navigator is dat al het geval geweest.

Dat is bij Seiko veel minder, omdat die veelal voor elk model alle keuzes hebben.

Het lastige is dat je dan wel voor veel geld een losse band kunt kopen, en dan de originele in de doos kunt leggen en nooit gebruikt.

Ik vind de combinatie van kast en bracelet wel gaaf en het is van een degelijke kwaliteit. Het nadeel is dat je niet kunt swappen, maar ja. Je kan niet alles hebben. Die reissues halen het in mijn ogen trouwens niet bij het origineel, maar dat is een kwestie van smaak.

1 like

( ik zit hier bij de Profile Tyrecenter te wachten, zie de topictitel en denk even…huh?? :blush: )

2 likes

een beetje afhankelijk van de diameter van de pen in de lug, maar er zijn voor zulke horloges standaard schroefpennen te koop in diverse breedtes en diktes:

Je kan dan gewoon een standaard leren band monteren, uit het midden van de band knip/snij je een stukje weg zodat deze over de lug past, hier zijn speciale tangetjes voor (ik zag er eentje bij G.Schoots gereedschap-draadjes…), maar met een stanley/hobbymes gaat dat ook wel, ziet er dan uit als op deze poljot:

Succes!

1 like

Het probleem bij deze oplossing is dat er een zwakke plek in de constructie zit naast je “lug”, waardoor het leer gemakkelijk kan scheuren en je horloge op de klinkers kan belanden.

Custom straps voor de IWC engineer hebben dit meestal opgelost met een metalen frame in het bandje:

http://cdn.fratellowatches.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/09/inwork_0011.jpg

Hmm niet alleen dat, ik vind het er ook niet mooi uitzien.
Dit lijkt me de meest strakke oplossing. Een endlink met twee gaatjes zodat je gewoon een springbar kan plaatsen.

Kan de heer @Arie_Kabaalstra niet iets voor je betekenen bij het maken van een endlink?

Misschien wel, als hij tijd had. Ik wil hem er niet mee lastig vallen. Voor mij hoeft het niet per se met kunst en vliegwerk en extra kosten. Ik draag hem wel gewoon op de bracelet, ziet er prachtig uit :slight_smile:

1 like

Er zijn wel zulke dingen vertoond, bijvoorbeeld deze:

Maar ik vind het persoonlijk niet erg fraai. :confused:

Voor meer afbeeldingen zie deze oude aanbieding op ebay

1 like

Ow ja, verdient ook niet de schoonheidsprijs inderdaad haha. De originele constructie ziet er eigenlijk best goed uit he? :wink:

Inderdaad :smile:

En als je er een op leer wilt moet je er een zoeken met de andere bandaanzet:

Is misschien even zoeken, maar ze worden nog wel eens aangeboden. :sunglasses:

Haha dat is niet nodig hoor. Zoals ik al zei, vind ik het verder geen probleem. Ik was gewoon benieuwd.
Ik heb eigenlijk alleen dressers en een chrono en die draag ik allemaal op leer. Wel aardig voor de afwisseling om deze Tissot op staal te dragen. Het is namelijk niet echt een dresser, maar wel casual.