Heb in het verleden een seadweller aangeschaft zonder onderzoek er naar te doen wat achteraf nep bleek te zijn. Ik wil niet nog zo een fout maken.
Het betreft een omega. Het lijkt op een vintage omega seamaster, maar ook weer niet. Ik heb het idee dat het voor 1990 gemaakt is. Ik heb sterk het idee dat het geen originele betreft, maar kan er niet zeker van zijn.
Het horloge zelf vind ik heel gaaf, maar of het echt is…
Gevoelsmatig zeg ik dat die wijzerplaat niet helemaal lekker oogt. Logo iets te simpel. Daarnaast worden zwarte wijzerplaten bij vintage Omega’s vaker opgemaakt.
Deze wijzerplaat is een redial (dus opnieuw bedrukt), voor verzamelaars heeft dit geen waarde. Zwarte wijzerplaten zijn erg zeldzaam en dus meestal nep. Veel van deze wijzerplaten krijgen last van aanslag of vochtschade, door deze zwart te schilderen is dat makkelijk te maskeren.
Een originele zwarte Omega-plaat uit die tijd zal er eigenlijk altijd zo uitzien:
Of zo:
Te egale en te glimmende zwarte platen zijn per definitie verdacht. Verder heeft het zin om naar de zijkanten van de indices te kijken (zijn die ook deels zwart) en naar de kwaliteit van de print op de wijzerplaat.
Als dit een echt model was, was het eind jaren 50, begin jaren 60. Gold plating ziet er slecht uit, Omega logo font niet zoals het hoort… Lijkt me sterk dat dit een origineel horloge is
edit: Die subdial is het ook niet voor mijn gevoel. Houd er ook rekening mee dat zwarte vintage Omega wijzerplaten vrij zeldzaam zijn
Volgens mij is theoretisch gezien een man bij 21 eenheden alcohol per week een acoholist, een vrouw 14 eenheden per week. Voorwaarde is dan ook dat er 3 of 4 aaneengesloten dagen geen alcohol gedronken mag worden om niet als alcoholist gezien te worden.
Volgens mij zijn er in dat geval een hoop studenten die daarmee alcoholist zijn.