Is er enige grond voor al dat rond?

Het valt mij op, dat er een overstelpende hoeveelheid ronde horloges is, tenminste onder het horloge dragend manlijk deel der mensheid Bij dameshorloges is dat vaak anders, daar zie heel veel verschillende vormen en modellen.
Wat kan de grond daarvoor zijn? Rechthoekig/vierkant niet cool of mannelijk genoeg? Persoonlijk ben ik ook niet zo weg van niet ronde horloges en heb ik in mijn verzameling van 37 stuks(nummer 38 is onderweg) slechts 2 horloges die iets afwijken een oude Seconda en een Breill van vorig jaar. Wie heeft hier een (goede) verklaring voor? Een Cartier Tank vind ik overigens wel mooi maar ligt ver boven mijn budget.

Niet cool of mannelijk genoeg? Zeg dat maar tegen hem

4 likes

Ik denk dat het komt omdat de moderne polshorloges afgeleid zijn van het ouderwetse zak/vesthorloge. En een rond horloge kun je makkelijk in een vestzak steken en blijft niet hangen achter het manchet van je blouse/trui etc.

1 like

Misschien heeft het te maken met de cirkelvormige beweging van de wijzers :wink:

6 likes

Waarom is de aarde rond??

1 like

Omdat de zwaartekracht (boven een bepaalde minimum massa) alle delen naar een configuratie trekt waar het het zwaartekrachtspotentiaal (lees: onderlinge afstand, mijn of meer) een minimum bereikt. De geometrische vorm die hiermee correspondeert is een bol.

Oh, het was een retorische vraag? :smile:

6 likes

De aarde is niet echt rond, maar een ellips. Dat is een wisselwerking tussen zwaartekracht en centrifugaalkrachten. Behalve in kristalstructuren komen vierkanten niet voor in de natuur.

Dat gebeurt)de) onder invloed van de zwaartekracht en heb niks met dit topic te maken!

Omdat vrouwen rond zijn en mannen hoekig😉

3 likes

Wat André al opmerkte, de ronddraaiende wijzers
bij LCD schermen is rond vaak een nadeel.

1 like

OK, mister smartphones, waarom is de aarde dan niet preciés rond? :wink:

Oh never mind, thanks @monaco. Note to self: eerst hele thread uitlezen alvorens reactie te plaatsen.

Wanneer je het water wegdenkt : mooie egale bolvorm he ?

9 likes

No way! Klopt dat?

Ow! De hoogteverschillen zijn hier wel een factortje 1000 of zo overdreven, he…

Geen idee of het overdreven is,
wist je bijvoorbeeld dat op de maan een berg is die nog 2 km hoger is dan Mount Everest ?
alleen is daar de voet van die berg veel breder waardoor het minder scherp afwijkt van de omgeving.

Ja… daar zeg je zo wat… ik heb in mijn hele collectie maar één horloge dat niet rond is, maar nagenoeg vierkant…

wel behoorlijk afgerond… Ook Panerai maakt eigenlijk geen echt ronde horloges…

Ik weet wat me te doen staat… :slight_smile: … (trapt tekensoftware aan :smile: )

1 like

Dat plaatje is niet het hoogteverschil, het lijkt meer op de fluctuaties in het zwaartekrachtveld, maar dan nog zijn ze overdreven en de schaal slaat nergens op. Lijkt meer op een mooie 4chan hoax.

Wat betreft het hoogteverschil: het verschil tussen de Himalaya en de Marianentrog is nog geen 20 km. Op een doorsnede van bijna 13000 km is dat op zo’n plaatje niet te zien.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Ik heb eigenlijk ook maar één afwijkend horloge (vierkante kast), en dat is ook nog een G-Shock.
Hoewel, een vostok met een MInistry case is natuurlijk ook niet helemaal rond.

Los van al die off topic praat, die ik overigens fantastisch vind, vraag ik mezelf regelmatig af of het echt iets voor mij is.
M’n Monaco draag ik echt alleen onder een overhemd en vind ik eigenlijk het mooiste horloge dat er bestaat.
Maar toch is daar die daily beater dat gewoon rond is en echt overal bij past.
Toch heb ik ook alweer een zwak voor deze, en ohlala wat is 'ie mooi: