Is er iemand in NL die ervaring heeft met Ralf Tech Hybrid?

Na mijn eerste introductie post ben ik een zoektochtje begonnen naar mijn volgende grail… een duiker met quartz uurwerk, en ben daarbij gestuit op de Ralf Tech WRV Hybrid.
Qua looks vindt ik em fantastisch, ja zelfs met die lelijke naam erop, en ook het verhaal achter het merk staat me aan. Het uurwerk is een aangepast kinetic uurwerk. Nu heb ik daar mindere ervaringen mee, maar seiko kinetic schijnt in de loop der jaren verbeterd te zijn… zegt men op het internet.
Maar nou zou ik graag eens horen van mensen die echte ervaring met dit horloge hebben. Gezien de oplages en onbekendheid vermoed ik van niet, maar vragen kan geen kwaad…

IEMAND?

foto?

Tuurlijk:

Oeps, dat is de foto van mijn Orient diver die ik juist op marktplaats heb gezet… :stuck_out_tongue_winking_eye:
De WRV ziet er als volgt uit:

Gewoon die Orient Star houden.

1 like

De Orient is idd een heel gaaf horloge, maar ik wil geen verzameling aanleggen, en wil toch eens wat anders…

Ik neem aan dat je met Kinetic het Seiko Kinetic systeem bedoeld? Dat is in principe een automatisch horloge, met een condensator (accu) erachter. Het horloge laat de seconden verspringen net als een Quartz. Nou is die condensator het zwakke punt. Als die op is, dan houdt het horloge zijn gangreserve niet meer. Normaal moet de lading uit de condensator enkel maanden sterk genoeg blijven.

Ik heb deze, die is uit ca. 2001.:

Heeft nu 1x onderhoud gehad, maar ik heb geen idee of toen de condensator vervangen is. Ik heb er in ieder geval nooit geen problemen mee gehad.

1 like

Condensator is tegenwoordig een lithium accu die robuuster is en langer mee gaat. Erg mooi trouwens @Pablo1971 :slight_smile:

De lading van een lithium batterij moet je voor de levensduur niet te laag laten worden. Een kinetic moet je daarom een aantal dagen per week dragen.

Zoals veel quartz tikt het afgebeelde exemplaar niet op de indices. Ik zou dat exemplaar niet willen hebben. Beetje rare foto verder, het horloge lijkt ovaal, “afgeplat”. Ik vind de wijzerplaat en wijzers wel ok, de day date in wit doet daar helaas afbreuk aan. De kast (lugs met name) vind ik niet zo wat.

Bij het merk moest ik hier aan denken (22 seconden youtube):

Beetje negatieve comment geworden, sorry, laat je niet weerhouden :blush:

1 like

Dank voor de input, vooral die van technische aard.
En ja, de naam Ralf Tech geeft niet bij iedereen een positief gevoel…
voor mij maakt het iks uit, voor de verkoopwaarde wellicht wel.

Maar ik heb ondertussen nog niemand gevonden die ook echt ervaring met het merk en uurwerk heeft… upje🤔

Voor de goede orde… Een kinetic is geen automaat met een condensator. Een automatisch horloge is mechanisch en wordt aangedreven door een veer, en da’s hier niet het geval.

Eco Drive, Solar en Kinetic zijn allemaal quartz horloges waarbij een capacitor wordt opgeladen met kinetische of zonne energie om zo de quartz aan te drijven.

Een Seiko spring drive is wel echt mechanisch omdat het uurwerk vanuit de veerton z’n energie krijgt.

Zowel bij Eco-Drive als bij Kinetic geldt de stelregel dat je ze niet te lang leeg moet laten lopen. Da’s slecht voor het celletje. Ik ken één persoon met een kinetic, en (EDIT) dat horloge loopt al zeventien jaar onafgebroken. :grinning::grinning:

Zo. Want de goede man loopt niet meer. Z’n horloge heeft 'm overleefd. :hushed:

1 like

@Fate_Amenable_To_Change: Ik wil niet de taalvirtuoos uithangen (ik ben daarvoor slecht genoeg in de NL taal), dus zie het niet als kritiek, maar je laatste zin klopt niet helemaal en is daardoor wel grappig, al vind ik zelf :slight_smile:

Laat ik het zo zeggen: ik heb het met de persoon te doen…

1 like

Zo hadden we laatst op het werk taart van een collega: “er staat taart voor de geboorte van mijn dochter in de pantry”

2 likes

Dat zal wel de nodige troep gegeven hebben aldaar…

1 like

Altijd beter dan taart na de geboorte. :slight_smile:

Ik heb gemerkt dat het veel verschil maakt of ik iets op een tablet tik tijdens het badderen of de grote boodschap, of op m’n desktop computer. Het eerste scenario noopt niet tot weloverwogen formuleringen. :slight_smile:

3 likes

Zo kan je hem ook nog eens lezen ja :slight_smile:

Even serieus,

Mijn Kinetic (die ik toen regelmatig droeg) is al eens helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en voorzien van een nieuwe accu. Heeft een jaar of 5 geduurd schat ik.

Edit: niet de reparatie, maar voordat hij stuk ging dan he :slight_smile:
(en zo maakte ik hetzelfde uur nog zelf ook eenzelfde fout…, zie je wel, niets menselijks is mij vreemd)

1 like