Is er nog een kritisch horloge tijdschrift?

De laatste exemplaren van de horloge-tijdschriften die bij mij in de buurt te koop zijn, stonden weer vol met mooie kreten die direct van de marketing-afdelingen van betreffende merken leken te komen.

Vrijwel geen enkele eigen observatie, waarde-oordeel, foto’s (behalve Stan Huygen-achtige reportage’s) die ingaan op de techniek, geschiedenis van modellen, vergelijkingen met andere horloges en andere zaken waar een beetje auto-blad (om maar wat te noemen…) niet zonder kan.

Ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje klaar mee… In de VS kreeg ik nog wel eens een tijdschrift in handen waar bijv een reportage instond waarin een Rolex met een IWC vergeleken werd, incl. eigen tests naar nauwkeurigheid, wijze van constructie etc.

Kijk ik op de verkeerde plank ? Wat lezen de liefhebbers die nog wel eens een echte, eerlijke mening en kritische noot in hun favoriete horloge-blad willen zien ? In ieder geval niet iets wat bij de plaatselijke AH op de plank ligt…

Groet
Mark

Waarom geven we niet vanuit van het “forum” een eigen blad uit? Mensen van het Forum hebben toch ook al enige jaren zelf een gelimiteerd horloge in de markt gezet? Ik denk dat er genoeg materiaal en kennis aanwezig is… Het is maar een idee wat me te binnen schoot :wink:

Hallo Mark,

Zelf lees ik naar tevredenheid de ArmbandUhren. Dit is een blad uit Duitsland, in het Duits. Hierin staan standaard vergelijkingen, worden oude modellen besproken (vintage horloges) en er wordt geluisterd naar de lezers. Zo kon je het afgelopen jaar veel ingezonden brieven lezen van lezers die hun beklag deden over de vele toppertjes die werden beschreven. Nou, niet zozeer over de toppertjes zelf, als wel over de prijzen van die toppertjes. Ook voor de lezersgroep van ArmbandUhren klokjes die buiten het eigen bereik liggen. Daarom staat er met ingang van het laatst uitgekomen nummer nu een bespreking in van een mechanisch horloge dat wel betaalbaar is. Uit mijn hoofd zeg ik dat de eerste een BWC was van € 295,-. Met een beetje sparen voor veel mensen betaalbaar (denk ik).

Al met al ben ik een tevreden abonnee. Ken jij dit blad al en vis hij voor jou al afgevallen? Zo ja, mag ik vragen waarom?

Groeten, Gerwin

Ik ken het blad niet… zal eens kijken of ik er een kan vinden.
Wel even mein Deutsch ophalen :slight_smile:

groet
Mark

armband uhren of chronos, beide erg goed. Nadeel voor sommigen is misschien dat het in het duits is.

Wat vorige sprekers al zeiden, beide duitse tijdschriften zijn uitstekend. En dat duits, ach… daar wen je aan. :slight_smile:

Persoonlijk vind ik Chronos beter als Armbanduhren. Gaat men net wat dieper op techniek in. Voor en nadelen worden ook net iets gedetailleerder beschreven.
Blijven 2 supergoede bladen.

Ik heb laatst trouwens een woordje gehad met iemand van Watching.
Het is niet zo dat ze het niet willen om een stuk techniek erin te verwerken, ze hebben er gewoon de mankracht niet voor.

nadeel van Chronos en Armbanduhren is wel dat ze niet zo gemakkelijk verkrijgbaar zijn als de nederlandse bladen…verder lees ik ze graag!!

Groet Arno.

Voor de nederlandse horlogebladen geldt het gezegde:
“Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.”

Zelf heb ik thuis vele oude jaargangen van het duitse blad Uhren Magazin. Ik lees ze elke keer met veel plezier door. Reportages over firma’s, uurwerkproducenten en toeleveranciers, en wat technische verhalen. Maar ook berichten over lievelingshorloges van lezers. Ook schuwt men de kritiek niet.

Ook de reeds genoemde Chronos en Armband Uhren zijn goed.

De nederlandse bladen laat ik liever liggen. Glossy hoge resolutie foto’s van de gekende (dure) merken download ik wel van het internet, en de geijkte gladde marketing verhaaltjes die zijn opgesteld door de fabrikanten zelf worden irritant na verloop van tijd.

Neen geen mankracht voor technische zaken maar wel voor pagina’s vol over dameshorloge’s met diamanten wat niemand interesseert

Met technische zaken bedoel ik een horloge helemaal ‘uit elkaar halen’ zoals Chronos dat doet.