Is er nog groei mogelijk in de vintage markt?

Ik weet dat Rolex en Patek momenteel hot zijn. Dit zie je vervolgens ook terug in de verkoopprijs. Maar hoe zit het met andere merken? Is het mogelijk dat vintage horloges die momenteel minder populair zijn, in de aankomende jaren wel in prijs zullen stijgen?
Je moet dan denken aan Longines, Seiko, Heuer, maar ook kleinere Zwitserse merken.

Wat denken jullie?

2 likes

:upside_down_face: Heb je de prijzen van de Heuers het afgelopen jaar niet gevolgd?

14 likes

Eerlijk gezegd niet zo meegekregen

1 like

Ik denk het wel. De rentes blijven absurd laag en de aandelenbeurzen staan op all-time-highs. Geldt ook voor de woningmarkt. Denk dat veel mensen aan het onderzoeken zijn waar ze hun geld de komende jaren in kunnen stoppen. Zou me niks verbazen als hierdoor ook andere merken geld gaan trekken en in waarde toenemen.

De boel zal uiteindelijk wel weer hard omlaag donderen lijkt me. Ik vind het ook lastig om zelf nu bedragen boven list aan Rolexen uit te geven. Op korte termijn rendeert het wel, maar op lange lijkt die kans mij klein.

1 like

Die zijn in sommige gevallen gewoon lekker gehalveerd

modern zal wel lekker in elkaar donderen maar vintage zal in mijn ogen altijd wel zn waarde houden.

in mijn ogen zijn vintage en modern totaal verschillende werelden.

2 likes

Zoals ik al een tijdje verkondig is de vintage markt op 2 manieren serieus veranderd met een paar jaar terug;

  1. condition condition condition, mooie onverprutste exemplaren blijven stijgen; de rest is steeds minder een markt voor;
  2. grote merknaam op de plaat is een must geworden; hoe groter de naam hoe groter de premium. Inherente kwaliteit is minder een ding ondertussen. Paar jaar terug kon een horloge dat identiek was aan een Heuer, en dus evenveel kwaliteit bood, veel geld opbrengen. Dat is nu (veel) minder het geval.
8 likes

Veel merken hebben een aantal modellen die in trek zijn en waarschijnlijk in trek zullen blijven.

Je moet goed weten wat je koopt.

1 like

geef het toch liever daar uit,

Qua Vintage, ik denk van wel en niet om allerlei economische of rente redenen maar gewoon omdat de rest gaat mee varen op die enorme prijzen van oa Rolex.
Er zijn ook mensen die dat niet kunnen betalen en een stapje lager gaan zoeken, wanneer dat wat populairder zal worden gaan daar de prijzen ook weer omhoog.

en zo door en door en door.

Verwacht dat Longines, Tissot en UG nog wel gaan stijgen… dat doen ze natuurlijk ook al.

Natuurlijk is de idioterie het hoogst bij Rolex. Toch het merk dat de meeste mensen willen hebben vanwege de tijdloze designs.

Ik verbaas me er nog steeds vaak over voor hoeveel verprutste exemplaren verkopen soms. De groep vintage liefhebbers en mensen die originaliteit het belangrijkste vinden is niet super groot. Veel andere horlogeliefhebbers kopen gewoon wat ze mooi vinden.

Maar toch is juist Heuer enorm gekelderd

1 like

niet mee eens, groot deel om de naam en een klein deel om de rest.
Rolex is de meest bekende merknaam ter wereld en vrijwel iedereen schakelt het ook meteen aan duur.

Bekend en nooit hoeven uit te leggen dat het duur is maakt gewild.

Dat de modelletjes zo tijdloos zijn zal een groot deel van de dragers geen knars uit maken, het kroontje willen ze hebben!

1 like

Dat is een cynische interpretatie.

De grootste merknaam is Rolex niet zonder reden. Dat komt toch echt omdat ze tijdloze designs maken die mensen aanspreekt.

Natuurlijk niet alles.

Ik vind zelf Rolex niet zoveel mooie horloges maken… dus mijn voorkeur heeft het niet.

1 like

Als er Rolex op staat verkoopt alles, ongeacht staat, originaliteit. Het feit dat er Rolex op staat is voor een grote groep voldoende. Ik zeg niet voor iedereen, maar je hebt meer minder hardcore liefhebbers.
Binnen Omega, Seiko, Longines,… kringen ga je niet zomaar gelijk wat kwijtgeraken. Dat zijn liefhebbers die hun huiswerk doorgaans maken.

Moet je denken wat een “poor man’s Heuer” met zelfde plaat en uuwerk dezer dagen nog doet. Sportchronos en chronos in het algemeen zijn betaalbaarder geworden. Het was ook wel echt gek op een bepaald moment, met niet eens zo bijzondere Yema’s en Heuers die vlotjes de 7k aantikten.

1 like

Blijft gokken. Ik heb totaal geen kennis van de vintage markt maar ik baseer mezelf op feiten:

Een NOS Hamilton W10 zonder B&P gaat voor; pak 'm beet 900 ekkies. God weet alleen wat voor servicegeschiedenis die heeft gehad.

Een funkelnagelneue met heel de rambam, betere specs maar zonder de originele heritage gaat
voor best wel wat minder.

Steeds meer merken doen dat met succesmodellen uit het verleden. Dus dat zal wel invloed hebben op de vintage markt. Uiteraard zullen de unicorns wel blijven stijgen maar het is maar net wat een gek ervoor geeft.

1 like

Moet je denken wat een “poor man’s Heuer” met zelfde plaat en uuwerk dezer dagen nog doet.

Aan welke horloges mag ik dan denken?

Dus juist in prijzen gedaald?

Ik zie het bij Seiko nog steeds ook heel veel, horloges met allemaal aftermarket onderdelen die goed verkopen. Niet iedereen maakt originaliteit veel uit. Jij kan je het misschien niet voorstellen maar die mensen zijn er echt. En dat is volgens mij ook een grote groep, veel mensen die geen hardcore vintage liefhebbers zijn.

Maar toch duurt de speedmaster gekte bijvoorbeeld nog voort. Dat is misschien nog wel gekker dan de Heuer gekte gezien de kleinere verschillen tussen de modellen.

Ik weet niet hoe de poor mans Heuer het doen. Maar het lijkt me dat een heel ander soort mensen dat koopt (met een heel ander budget). Ik verwacht eigenlijk dat die minder hard gedaald zullen zijn. Volgens mij hebben die best wat mass market appeal. De Dan Henry chrono’s vlogen toen ook als warme broodjes over de toonbank.

Ja en niet zo zuinig ook. Veel van de chrono’s zijn in prijs/waarde gehalveerd.

1 like

Persoonlijke groei is in ieder geval altijd mogelijk - ook in de vintage markt.

4 likes

Achja, Zodra er een economische crisis komt of het rendement in spaargeld stijgt stort deze wereld weer in.

Komt vanzelf wel weer “goed”.

Uiteindelijk blijven er natuurlijk steeds minder mooie vintage horloges over… dus vroeg of laat blijven die waarde houden door hun zeldzaamheid.

1 like