Is er nog groei mogelijk in de vintage markt?

Waardevolle informatie. Waarvoor dank!

Mmhm, dus van mijn vintage Pontiacs en Timexen hoef ik niet veel te verwachten, qua waardestijging?! Dan ga ik ze maar lekker dragen, dan maakt een krasje meer of minder ook niet uit :grimacing:

4 likes

Denk dat die Pontiac best wat meer waard kan worden. Op den duur zullen meer en meer daarvan verdwijnen. Kapot, vergeten en versleten. Dus afhankelijk of er nog veel van op de markt zijn en of ze gewild zijn zouden ze meer waard kunnen worden. Ik denk wel dat je niet moet verwachten dat een horloges van 100 euro nu plotseling het tienvoudige waard is.
Maar het zou heel goed kunnen dat een mooie Pontiac die 200 waard is, over 20 jaar al snel naar de 400 zou kunnen gaan. Wat denken jullie?

2 likes

Ik vraag me ergens af of de vraag over 20 jaar groter zal zijn naar dat soort horloges.
Vintage is nu hot.
Net zoals antiek ook een tijd hot was en er nu niet meer van af te raken is.

Bepaalde vintage horloges en merken zullen altijd wel in trek blijven, maar of alles zal blijven stijgen of gewild zal zijn, betwijfel ik.

3 likes

Modern nu, is vintage later :wink:

Daar heb je ook weer gelijk in.

Wel Erik,
Wat jij nu zegt, is relatief en zeer betrekkelijk.
Wat ik heb aangegeven is uitsluitend van toepassing op een aantal merken die ik zelf volg. waarbij ik heb geconstateerd dat de waarde bij de voorbeelden die ik aangaf zijn gestegen.
Er is een vrij grote groep liefhebbers en verzamelaars van o.a. Pontiac en Seiko horloges.
Kijk maar eens in dit forum hoeveel verzamelaars met deze merken in de weer zijn.
Zo zijn er nog heel wat meer horlogemerken die gezocht worden om in een collectie te verdwijnen.
Het is niet uitsluitend een kwestie van een hoog markt segment en waarde, het is ook een kwestie van aantrekking bij een object wat iemand persoonlijk raakt. En dat kan ook een emotionele waarde hebben.
Ik ben indertijd op het merk Mido gevallen omdat mijn vader dat droeg en dat nou toevallig dat merk een hoog kwaliteit uurwerk had en een zelfstandige manufactuur was is een toevalligheid.
Het had ook een ander merk kunnen zijn.

Jij als liefhebber resp. verzamelaar en inmiddels ook een hobby sleutelaar zal zeker blijven kijken en kopen wat jij leuk vind ongeacht de waarde en eventuele stijging in waarde.
De vintage Pontiac horloges waren indertijd ook een gewild horloge en ook nog eens met een hele goede kwaliteit uurwerk.
Vlak na de tweede wereld oorlog kwamen de japanners uit met een polshorloge onder de naam Seikosha, dit horloge werd toen in Indonesiƫ verkocht voor een rijksdaalder, als je er nu een kan vinden, dan denk ik dat je de hoofdprijs kwijt zal zijn. Nu is Seiko een een van de meest verkochte horloges en met een hoge kwaliteit uurwerk.
Een voorbeeld ter vergelijking, er zijn vele mensen die een vintage auto erg leuk vinden.
Ook daar zie je bij bepaalde merken de waarde stijgen.
In mijn jonge jaren heb ik o.a. eens een MG A gehad, na de onvermijdelijke gezinsuitbreiding heb ik die van de hand gedaan, als ik het nog goed herinner, dan heb ik er 3000 gulden voor gekregen.
Kijk nu eens wat een MG A kost in goede staat, het tienvoud. Een Austin Healy uit de jaren 60 vind je niet meer onder de 60000 euro, zo zie je maar weer.
Dus blijf bezig met vintage horloges ongeacht het merk, als je er een leuk vind en de prijs is voor jou goed te doen, gewoon kopen.
En uiteraard ook gewoon dragen. Tenslotte zijn ze daar ook voor bedoeld.

4 likes

Vintage horloges worden niet meer gemaakt, dus als de markt niet overspoeld wordt met bepaalde vintage horloges maar de vraag wel sterk zal blijven dan zal de markt mee blijven groeien.

Ik heb meerdere keren de boot gemist, en flink ookā€¦

Ik heb meerdere 35mm Heuer Carreraā€™s laten schieten en een Universal Geneve Nina Rindt.

Die zaten toen allemaal in de 3k 3k+ categorie in goede staat.

Dus als ik wel toegehapt had bij die 2 Carreraā€™s dan was ik zelfs na het knappen van de vintage Heuer bubble nog steeds een happy camper geweest.

Groeten,

Noel.

1 like

Is dat raar dan?

Waarschijnlijk alleen al vanwege de inflatieā€¦ :wink:

1 like

Dat zal ik ook zeker doen. Eerlijk gezegd maakt me waardestijging niets uit. Ik koop inderdaad wat ik mooi vind. Het enige waar ik n beetje rekening mee probeer te houden is om niet te veel verlies te hoeven lijden bij eventuele verkoop.

Zo is het bij mij ook ongeveer gegaan. Mijn allereerste horloge kreeg ik op mijn achtste van mijn opa. Dat was dus een Pontiac. Zo ontstaat vaak toch een voorkeursmerk.

3 likes

Dat het merk dan minder in trek wordt of dat je trek hebt in kippen maar dan niet van kfc?

1 like

:joy:

2 likes

Ik zie ook geen reden om geen groei te zien. Ook zorgt het verval in de tijd en door gebruik er ook voor dat de hoeveelheid goede versies altijd zal afnemen.

1 like

Seiko Bellmatics en Glashutte GUB zijn nu nog enigszins betaalbaar te vinden, hoewel de Bellmatics al moeilijker zijn, die gaan volgens mij wel stijgen. Ook de wat kleinere (34-36 mm) gouden, goldplated, goldcap gaan ook goed. Hier heeft ook de goudprijs wat mee van doen waarschijnlijk.

2 likes

Is er ook ergens een website waar je dat ongeveer kunt berekenen. Ik heb namelijk rapporten thuis van veiligen waar Invictaā€™s zijn geveild tot aan het jaar 2000. Ik zou het interessant vinden om te kijken hoeveel geld dat vandaag zou zijn.

1 like

Klik

4 likes

Google? https://www.inflationtool.com/euro

Om hier even op terug te komen, vintage is duurder dan ooit tevoren, en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is. Diegenen die een vintage zeepbel voorspelden; helaas.

4 likes

U heeft de afgelopen tijd weer de nodige vintage ingeslagen? :innocent:

1 like