Is gereedschap de prijs waard?

Ik ontvang hopelijk deze week mijn eerste horloge op stalen band.
Aangezien ik kleine polsen heb, zal ik deze band op maat moeten maken.
Nu is mijn vraag aan jullie of het dan verstandig is, geschikt gereedschap hiervoor te kopen (ook voor aankopen in de toekomst), of dat ik gewoon steeds naar de juwelier moet gaan.
Ben zelf niet zo’n voorstander van naar de juwelier gaan, aangezien ik vind dat je zo’n kleine ingreep best zelf zou moeten kunnen.
Echter om nu meteen voor 16 euro+ 8 euro verzendkosten dit gereedschap te kopen, is misschien ook weer overdreven?
http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0060a

*Dit topic heb ik ook al bij het “vintage gedeelte” geplaatst (dat was een foutje), ik hoop dat dit geen probleem is?

Tja, dat hangt er denk ik ook vanaf hoeveel horloges met stalen band je nog van plan aan te schaffen. Als dat aanzienlijk is, is een tooltje misschien wel handig.

Ook de waarde van het horloge lijkt me wel relevant, voordat je zelf aan de band gaat lopen ‘sleutelen’.

Mijn ervaring is, hoewel gering, dat ook zonder tools de schakels best goed te verwijderen zijn. Maar zoals gezegd, is het een waardevolle band, zou ik even het zekere voor het onzekere nemen en naar de juwelier gaan.

gr, HjR

Als je het gereedschap niet dagelijks gebruikt en een beetje handig en voorzichtig bent, dan zijn er, zeker om kennis mee te maken, eenvoudige goedkope setjes via Ebay te koop.
Zeker een band aanpassen zal hiermee goed gaan, ik doe zelf niet anders.

sorcees Schreef:

Als je het gereedschap niet dagelijks gebruikt en
een beetje handig en voorzichtig bent, dan zijn
er, zeker om kennis mee te maken, eenvoudige
goedkope setjes via Ebay te koop.
Zeker een band aanpassen zal hiermee goed gaan, ik
doe zelf niet anders.

+1 Zijn idd op eBay enzo wel goedkopere alternatieven die het ook prima doen.

Ja, ik ben nu wel aan het twijfelen. Van de ene kant kan ik via watch-tool 2 of 3 kwalitatieve tools halen, waarvoor ik dan wel wat geld kwijtben.
Van de andere kant kan ik ook via Ebay een setje kopen, waarvan ik meer dan de helft niet nodig heb, en de kwaliteit zal beduidend minder zijn, maar wel goedkoper.

Mmmm… keuzes:P

daviee28 Schreef:

Ja, ik ben nu wel aan het twijfelen. Van de ene
kant kan ik via watch-tool 2 of 3 kwalitatieve
tools halen, waarvoor ik dan wel wat geld
kwijtben.
Van de andere kant kan ik ook via Ebay een setje
kopen, waarvan ik meer dan de helft niet nodig
heb, en de kwaliteit zal beduidend minder zijn,
maar wel goedkoper.

Mmmm… keuzes:P

In mijn ervaring is het maar de vraag waarvoor en hoe vaak je de tools gebruikt. Bij mij gaat het verwisselen van simpelen metalen en leren bandjes, prima met de goedkopere tools.
Bij het preciezere werk, zoals het monteren van de uurwerkjes, heb ik persoonlijk veel profijt van de ‘betere’ tools. Zo zat ik met een pincet van eBay 20 minuten met een deel te prutsen, waar het later met een iets betere pincet binnen een enkele minuut gefikst was.

En dan hoe vaak… ik ben geen horlogemaker, maar vond het leuk om eens een keertje te kijken hoe een uurwerkje in elkaar steekt. Dan maakt het me niet uit dat ik er wat langer mee aan het prullen ben. Doe je de handeling een stuk vaker, dan loont het zeker om wat meer geld aan te besteden. Tevens kan het je frustraties besparen van een onderdeeltje wat je niet goed op z’n plaats kan krijgen.

En dan nogmaals hoe vaak… ik wissel geregeld bandjes met zo een goedkoop tooltje van een paar euro. Dat bedrag zou ik ook kwijt zijn aan 1 of 2 keer bandjes laten wisselen. Dus in dat opzichte is het voor mij ‘de prijs waard’ geweest.

Wel zou ik adviseren om eerst op goedkope horloges te oefenen.